Европейската комисия (ЕК) реши днес да наложи предпазна клауза на България по отношение на сигурността на българската гражданска авиация, съобщи БНР. Такава възможност е предвидена в Договора за присъединяване на България към Европейския съюз.

Причините, накарали Европейската комисия да вземе това решение, са слабости в структурата и работата на българските авиационни власти, липсата на достатъчно обучени кадри и на програми за непрекъснато и продължаващо обучение, слабости при установяване на нередности и вземането на недостатъчни или никакви мерки за отстраняване на открити нередности по отношение на използваните за различни цели самолети.

До отмяната на клаузата, за което Европейската комисия не определя срок (продължителността на този период ще зависи само от усилията на България да отстрани констатираните нередности), страната ни ще бъде третирана като "трета страна" в съюза, съобщава БТА. Това означава, че България няма да се ползва от преимуществата в авиационната област, свързани с приемането й в Европейския съюз.

На практика това означава, че европейското небе няма да се отвори автоматично за българските самолети, които ще продължат да летят до страните от ЕС според сключените досега двустранни договори и споразумения. Това ще означава също и че българските авиационни продукти ще продължат за се приемат след проверки и проучвания в страните от ЕС, както се прави по отношение на "трети страни".

Подобна предпазна клауза в областта на авиационната сигурност се задейства за пръв път в Европейския съюз.

Еврокомисарят по транспорта и вицепрезидент на Европейската комисия Жак Баро посочи, че институцията се стреми да гарантира, че всички авиационни власти покриват изискванията за контрол на безопасността на полетите и че всеки авиопревозвач, който оперира свободно на европейския пазар, има капацитета да го прави съгласно европейските изисквания за безопасност.

По думите му според Еврокомисията България не покрива зададените стандарти задоволително. "Аз говорих с българския министър на транспорта и той ме увери, че се правят усилия, за да се подобри ситуацията", каза още Баро, като добави, че европейските инспектори ще продължат да следят как българската страна покрива изискванията.

Еврокомисарят подчерта, че само когато експертите са доволни, той ще препоръча да бъде отменена предпазната клауза.

Решението на комисията не засяга определен авиопревозвач, отбелязват оттам. В момента експерти извършват спешна оценка на ситуацията около всеки български авиопревозвач и заключенията ще бъдат представени през февруари на срещата на Комитета по въздушна безопасност към Европейската комисия.