„Руснаците толкова се ядосаха, че изпиха на място по една бутилка водка, а други вбесени пътници замеряха с парфюми охраната на летището", коментира Едгар Енгерт, говорител на аеропорта в Мюнхен. За да се съобразят с новите мерки за сигурност по европейските летища, служителите на авиокомпаниите конфискуват хиляди литри алкохол и парфюми всяка седмица от пътниците преди да се качат на самолетите.

Новата разпоредба беше наложена, след като британските служби за сигурност разкриха опит за терористичен акт на самолет миналата година, чрез използване на течен експлозив. Скенерите не могат да отчетат течности, така че пътниците вече могат да пренасят не повече от 100 ml гелове, течности и пасти в ръчния си багаж. Изключения се правят само за бебешки храни, медикаменти и стоки закупени от безмитните магазини разположени след митническата проверка.

През декември, Международната организация за гражданско въздухоплаване въведе новите разпоредби за 189 си страни членки, които трябва да започнат да ги изпълняват до 1 март. Япония, Южна Корея, Фиджи, Индонезия и Тайван отдавна вече прилагат новите изисквания за сигурност, но редица други държави пропуснаха крайната дата. Което е по-лошо, изиксванията варират в широки граници в различните държави. През април, новите разпоредби за течностите ще влязат в сила и в Австралия, Хонк Конг, Малайзия, Мароко, Тунис и други 30 държави. Навсякъде изискванията обаче са различни и нестандартизирани.   

Безмитните магазини по летищата страдат най-много от това. Според Европейският център за търговия при пътувания, продажбите са паднали с над 40% заради опасенията на пътниците, че ще трябва да изхвърлят покупките си преди да се качат на борда на самолета. Докато не се приеме закон, според който, алкохол запечатан в специални кутии от безмитните магазини може да се пренася в ръчния багаж, търговските загуби ще продължат да нарастват. Според представители на бизнеса, безмитните магазини печелят най-много именно от алкохол и парфюми, а в момента не продаването им води до постепенно разпадане на бизнеса.

Всъщност дали наистина новите правила подобряват безопасността на полетите? Според ЕС комисарят по транспорта Жак Барот, тези нови мерки едва ли ще увеличат сигурността, като обеща да направи проучване до колко новата система е ефективна. На 6 май в сила влиза и новата разпоредба от ЕС за ръчния багаж, така че очаквайте допълнително развитие на случая.