Качват и Станишев на ветерана Ту 154М, отбелязва „Монитор"

Премиерът Сергей Станишев ще лети на посещение в Молдова в средата на февруари със самолета ветеран Ту 154 М. Това съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев вчера.

Машината вече провали посещението на президента Георги Първанов в Мексико, след като във вторник държавният глава и 50-членната делегация кацнаха аварийно на Азорските острови.

Държавните ни мъже ще трябва да летят с руския аероплан поне до началото на 2009 г., когато ще го сменим с "Еърбъс", призна министър Мутафчиев.Властта ще лети с авариралия над Азорските острови руски самолет Ту 154М поне още една година. Причината е, че ще получим "Еърбъс"-a, който ще го смени, най-рано през зимата на 2009 г. Това съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев вчера.

След като повредата на правителствения руски самолет бъде отстранена, той най-вероятно ще бъде използван от премиера Сергей Станишев за посещението му в Молдова, планирано за средата на февруари, обясни Петър Мутафчиев.

При пристигането си на летище София в сряда вечерта, президентът Георги Първанов каза, че се доверява на специалистите, но първо ще изчака техническата експертиза на ТУ 154, преди да се качи отново на него. Според Първанов техническата повреда е достатъчен сигнал, че правителственият авиоотряд трябва да се оборудва с нови самолети.

Освен това от 2002 г. има забрана Ту 154 да кацат на летища в ЕС, защото са много шумни и не отговарят на еконормите на общността. Така на практика президентът ни лети със забране в ЕС самолет, коментираха експерти.

Междувременно транспортният министър каза още, че е възможно още до края на тази година да бъде закупен първият самолет "Еърбъс" А 320, с който да летят президентът, министрите и депутатите. Ще купим стандартна машина, която обаче ще трябва да се преоборудва, за да отговаря на нуждите на представителен самолет. Преоборудването обаче ще отнеме поне няколко месеца, прогнозира Мутафчиев.

Освен този "Еърбъс" по-късно ще бъде доставен още един самолет от същата марка за правителствения Авиоотряд 28, добави той.

Междувременно машината, която провали визитата на президента Георги Първанов в Мексико заради повреда в колесника, се е върнала вчера на летище София.

20-годишният самолет е взел разстоянието от португалското летище Лажес, където се приземи аварийно във вторник, до летище София с отворен колесник. Разрешението за техническо кацане е било дадено от авиационите ни власти вчера. Повредената машина е летяла на малка височина в специално предоставен от авиационните ни власти коридор. Вчера самолетът е излетял от Лажес в 11,30 часа. Полетът до София е продължил над 6 часа при скорост от 450 километра в час на височина от 3000 метра, обясни за "Монитор" шефът на Гражданска въздухоплавателна адмнистрация Захари Алексиев.

Връщането на самолета у нас се наложило, тъй като на летищата в ЕС няма техника и хора, подготвени да ремонтират самолети "Туполев".

Екип от експерти на Звеното за разследване на авиационни произшествия ще направи оглед на машината и ще даде становището си за инцидента.

Аз имам 10 000 летателни часа на Ту 154М. Изключително рядко при тези машини се случва да не се прибере колесникът. По мое мнение причината за аварията е заради блокиране на хидравликата на колесника, въпреки, че системите й са тройно осигурени, каза още Алексиев.

Той добави, че ресурсът на машината изтича в края на тази година. Това вероятно е най-поддържаният самолет в държавата, защото всяка година му се прави щателен преглед в оторизиран от конструкторското бюро "Туполев" руски авиационен завод, припомни шефът на въздохоплавателната ни администрация.

Ремонтират в Русия самолета москвич, пише „Стандарт"

В Русия ще бъде ремонтиран авариралият правителствен самолет ТУ-154. Машината се развали над Атлантическия океан край Азорските острови, докато превозваше президента Георги Първанов и първата дама за официално посещение в Мексико. Има два варианта за ремонт на самолета. Първият е машината да бъде откарана в Русия, където инженери на ТУ-154 да открият и отстранят повредата. Втората е специалистите да пристигнат у нас и тук да го ремонтират, обясни за "Стандарт" шефът на авиоотряд 28 Ангел Узунов. Той допълни, че машината трябва да пристигне у нас много рано днес сутринта. След аварийното кацане на Азорските острови не успяхме да открием видима повреда на колесника. Затова е необходимо той да бъде разглобен, допълни Узунов. Шефът на авиоотряда обаче не успя да каже колко време ще отнеме ремонтът.

Със сигурност ще се пътува до Молдова. Така премиерът Сергей Станишев отговори на въпроса как водената от него официална делегация ще стигне до бившата СССР република, след като правителственият самолет е повреден. Станишев припомни, че и други делегации са пътували с нает самолет, и посочи, че първо ще се купи нова правителствена машина втора ръка. А през 2009 година следващото правителство ще има и чисто нов самолет. Той допълни, че машината ще се ползва и за медицински цели. Станишев бе категоричен, че няма застрахован от неизправност самолет. В нощта на аварията говорих няколко пъти с министър Мутафчиев за възможните изходи от ситуацията. Разговарях и с президента веднага след кацането му на Азорските острови, обясни премиерът и допълни: "У нас трябва винаги да се случи нещо, за да се предприемат действия." По всяка вероятност следващото правителствено посещение зад граница ще се осъществи със същия самолет ТУ-154, който аварира на път за Мексико, обясни пък транспортният министър Петър Мутафчиев преди заседанието на кабинета вчера. Самолетът не беше в лошо техническо състояние, когато е започнало пътуването, обясни още транспортният шеф. Той бе категоричен, че машината е сигурна, но стара.

Жеваго готов да спаси "Кремиковци" с €80 млн., съобщава „Монитор"

Кандидат-купувачът на "Кремиковци" ­ украинският бизнесмен Константин Жеваго ме уведоми с писмо, че е готов да осигури незабавно 80 млн. евро оборотен капитал, с който да се гарантира нормалната работа на комбината, съобщи премиерът Сергей Станишев.Писмото на украинския милиардер идва ден след срещата му с българския премиер.

Станишев посочи, че кандидат-купувачът е в активна връзка и с държателите на бондовете на "Кремиковци" и се предприемат всички възможни действия на комбината да бъде намерен нов собственик и той да продължи да работи.

Ще подкрепим всеки сериозен, ангажиран инвеститор, който е способен да реализира поетите ангажименти за жизненост, за изпълнение на екологичните стандарти и на социалните ангажименти и тази политика ще продължим в рамките на нашите пълномощия, каза още премиерът. Той увери, че вече са предприети и действия, за да не се допусне незаконосъобразно източване или разпродаване на комбината или на негови терени.

Премиерът препоръча на протестиращите вчера около 3000 работници от комбината да направят това пред сградата на Столична община, а не на "Дондуков 1". Не аз, а кметът на София иска комбинатът да бъде закрит, коментира Станишев.

Има реална заплаха комбинатът да бъде затворен . Това каза министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров след срещата си с главния прокурор Борис Велчев.

Поводът за посещението на Димитров при главния прокурор бе ангажимента на министъра, поет пред протестиращите вчера работници от "Кремиковци" е да се консултира с Велчев за евентуална проверка за източване на металургичния завод.

Засега няма да правим проверка, защото няма данни за това. Ако след ревизията се установи, че има нарушения в "Кремиковци", ще направим проверката, уточниха от прокуратурата.

Провеждаме консултаци и с Държавния финансов контрол за евентуална ревизия в комбината. България не е разграден двор. Ще направим всичко възможно "Кремиковци" да има нов собственик и да работи, декларира той. Димитровй добави, че не са водени разговори с представители на американската компания US Steel.

Междувременно вчера се разбра, че друг кандидат­ украинската "Мет инвест", се е отказала от наддаването за комбината.

Единствената частна фирма, с която са се срещали членове на правителството, е на Константин Жевяго, уточни по-късно министър Димитров.

Той не бил информиран защо Прамод Митал е спрял продажбата на "Кремиковци". Междувременно вчера се очакваше министърът да се срещне с индийския собственик на мажоритарния пакет от 71 на сто от дружеството. Днес няма да има такава среща, обясниха по-късно от пресслужбата на Министерството на икономиката и енергетиката.

Митал е в София от вторник, когато се се очакваше да бъде сключена сделката с Константин Жеваго. В сряда обаче Митал изненадващо обяви, че няма да продава "Кремиковци".

Междувременно работниците от "Кремиковци" се вдигнаха на протестно шествие в София. С плакати на български и английски с надписи: "Прамод Митал ­ вън", "Нов собственик ­ проспериращо Кремиковци" около 4000 работници и служители на комбината скандираха срещу Прамод Митал.

Работниците се заканиха още, че ако уволненият в сряда изпълнителен директор на комбината Александър Томов се появи на митинга, ще го линчуват. Томов е по-виновен от Митал за случващото се в металургичния завод, категорични са те.

 

Държавата демонстрира активност за "Кремиковци", коментира „Дневник"

Проблемите на "Кремиковци" в четвъртък се пренесоха в центъра на София. Около 2 хил. работници протестираха пред Министерството на икономиката и енергетиката и правителството. Те връчиха декларация на министър Петър Димитров с искане за незабавна смяна на мажоритарния собственик Прамод Митал и оставки на ръководството, което допуснало да бъде "наложена финансово-търговска схема, която парализира компанията".

Веднага след това Димитров отиде при главния прокурор Борис Велчев. Той каза, че е дошъл за консултация, защото бил обещал на работниците от "Кремиковци". Всички органи, които могат да извършат контрол, ще бъдат ангажирани по случая с "Кремиковци", включително и Агенцията за държавен финансов контрол, каза министърът и допълни: "Притеснен съм за съдбата на комбината, има реална заплаха да бъде затворен." Стана ясно обаче, че той не е внесъл никакъв конкретен сигнал в прокуратурата.

Наказателна отговорност от управителните органи на дружеството може да се търси само при банкрут. Няма как собственикът да бъде разследван за това, че не управлява добре имуществото си, освен ако не се докаже, че е знаел, че дружеството е неплатежоспособно, и не е поискал откриване на производство по несъстоятелност, обясниха юристи.

На пресконференция след заседанието на Министерския съвет премиерът Сергей Станишев заяви ангажимент на държавата към бъдещето на "Кремиковци" и обясни, че ще изиска гаранция за инвестиции от новия собственик. Министър-председателят каза, че е готов да приеме всеки инвеститор, който прояви стратегически интерес към компанията, уточнявайки, че до момента е имал среща само с украинския милиардер Константин Жеваго.

Директорът на Агенцията за следприватизационен контрол Атанаска Бозова обясни, че в момента няма основание приватизационният договор за "Кремиковци" да бъде разтрогнат, въпреки че има нарушения. Тя уточни, че правомощията на агенцията са изчерпани с предприетите до момента действия и запорирането на акциите на комбината от съда. Премиерът Сергей Станишев също отхвърли възможността държавата да разтрогне договора. Той отказа да отговори на въпроса на "Дневник" защо сега се търси прокуратурата за нарушения, след като държавата притежава 25% от комбината и има представител в надзорния съвет на компанията.

Представителят на държавата Атанас Богданов не беше открит за коментар.

"Фич" понижи перспективата по рейтинга на България", отбелязва „Дневник"

Агенция "Фич" понижи перспективата по международния рейтинг на България по два показателя от стабилна на негативна днес. Като основна и единствена причина агенцията посочва огромния размер на дефицита по текущата сметка. По тази причина са ударени и рейтингите на Естония, Латвия и Румъния. Рейтингът от ВВВ обаче е потвърден. От всички страни единствено Румъния е с плаващ валутен курс. Това е първата корекция по оценката на България след финансовата криза от средата на 90-те години на миналия век.

"Негативнaта перспектива е заради достигнатите нива на дефицитите в тези държави, които приеха притеснително високи нива спрямо приетите стандарти, както в момента така и в исторически план", коментира Ед Паркър от международното звено на агенцията, за възникващите пазари в Европа, цитиран от Ройтерс.

Високото кредитиране в тези страни, несъобразено с макропоказателите също води до рискове, които според агенцията мже да доведат и до понижение на рейтингите.

"Фич" прогнозира за 2007г. дефицит по текущите сметки съответно от 25% в Латвия, 19.5% в България, 16% за Естония и 14% за Румъния. Това са най-високите нива сред 105 държави, които агенцията оценява. Към края на ноември показателят за България е 18.5%.

"Дефицитите по текущите сметки на балтийските държави, България и Румъния нараснаха до нива, които изглеждат необичайно високи и по съвременните глобални, и по историческите стандарти. Външни дефицити, които е лесно да се поддържат във времена на изобилна ликвидност и апетит за поемане на риск, може да е трудно да бъдат финансирани след глобалния кредитен шок. Негативните перспективи подчертават рисковете от внезапно забавяне на влизащите капитали и скъпо макроикономическо пригаждане към ситуацията."

Едуард Паркър, шеф на отдела на "Фич" за нововъзкниващи държави в Европа

Рейтинговата агенция публикува повече подробности на сайта си в доклад "Дефицитите по текущите сметки на нововъзникваща Европа: Внимание!" (виж прикачено вдясно на страницата).

Фич е първата агенция, която променя надолу оценката на България, заради влошаващите се макропоказатели, основен проблем от които е дефицитът по текущата сметка.

Оценките на България от Муудис и Стандард&Пуур'с са Ваа3 и ВВВ+, съответно със положителна и стабилна перспектива.

Новината доведе до рязко понижение на основните индекси в Румъния с около 4% в самия край на търговията. В България обаче не се усети ефект върху борсата, тъй като новината не достигна до пазарните участници преди затваряне на борсата.

Двете емисии глобални облигации по външния дълг на България реагираха слабо на новината за понижената перспектива. Деноминираната в евро с падеж през 2013 г. се търгува с леко понижение на нива 111.5 - 111.8 евро за 100 номинал, а демонинирата в долара и падеж 2015 г. при 119.08 - 119.72 долара за 100 номинал.

От съобщението на "Фич"

* Значителен дефицит по текущата сметка, нужда от външнто финансиране и бърз растеж на кредитирането отдавна са сочени като слабост. Загрижеността обаче се засили през последните 12 месеца, тъй като се увеличиха макроикономическите дисбаланси и в някои случаи има тенденция към влошаване.

* На този фон глобалният кредитен недостиг представлява значителен отрицателен шок.

* Допълнително, инфлацията рязко се повиши, по-слабият ръст на еврозоната ще повлияе на износа, а отлагането на приемането на еврото засилва външните финансови рискове.

* Има достатъчно основания да вярваме, че бързо растящите държави могат да подържат висок дефицит по текущата сметка, но историята предупреждава, че е опасно да се смята, че "този път е различно".

* Надуването на дефицита по текущата сметка идва основно по линия на изливането на капитали в частния сектор, включително преките чуждестранни инвестиции, а не по линия на бюджетен дефицит (макар че в Румъния притеснително разхлабват фискалната си политика). Бързият растеж на банковото кредитиране и външното задлъжняване - предимно към банките-майки - играе ключова роля в раздуването и финансирането на дефицита по текущата сметка.

* Повечето държави увеличават износа си, но затягащият се пазар на труда започва да се отразява на конкурентоспособността им.

* Глобалният кредитен шок може да помогне за един желан по-умерен ръст на кредитирането и постепенно облекчаване на външните дисбаланси. Но икономиките може да не се пригодят плавно, особено след толкова силен финансов бум.

* Смятаме, че най-вероятният сценарий за всичките четири държави остава "мекото приземяване", но рискът от "твърдо приземяване" нараства.

  • "Твърдо приземяване" на икономиките - особено в случай на премахване на валутния борд - ще нанесе значителни щети и вероятно ще предизвика понижаване на рейтингите им. В този случай високата степен на евроизация ще се окаже недостатък, макар че стабилни публични финанси, гъвкавост на икономиката и собственост над банковия сектор от чуждестранни институции може да минимализират загубите.

Неясна схема за пътните такси се промуши в НС, предупреждава „Дневник"

След едночасови спорове с гласовете на депутатите от БСП и ДПС парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации гласува на първо четене промени в Закона за пътищата, които се оспорват от превозвачите и с които се въвежда неясна схема за плащане и на винетки, и на тол-такси. Част от депутатите също не можеха да разберат защо леките автомобили и автобусите трябва да плащат едновременно винетка и пътна такса за магистрала "Тракия", а чуждестранните превозвачи и камионите над 3.5 тона - само такса за преминаването по магистралата. За ползване на мостове и тунели, които се изградени чрез публично-частно партньорство, се въвежда допълнителна такса. Според Румен Ангелов от Народен съюз от закона не става ясно каква политика ще се води в пътищата през следващите години. Трябва да изчистим някои текстове, не може за едни и същи участъци да се плащат три вида такси, каза и Александър Радославов от БСП, въпреки че подкрепи проекта.

Притесненията на превозвачите

По-целесъобразно беше да отпаднат винетките, за да се избегне проблемът с двойното плащане на такси. Ако магистралата е на концесия, тол-таксите ще се събират от концесионера, на останалите магистрали тол-таксите ще ги взема държавата, коментира зам.-председателят на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт Красимир Лалов. По думите му вижданията на бранша не са отразени в проекта въпреки консултациите. Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, допълни, че още през 2004 г. от бранша са изказали мнение, че винетната система е остаряла. Според него текстовете водят до двуяко тълкуване на въпроса какви видове автомобили плащат винетни такси и какви - тол-такси. Според Крумов и товарните автомобили ще плащат двата вида такси при преминаване на магистралите. Според европейските директиви обаче не може за една и съща пътна отсечка да се плащат два вида такси.

Аргументите на министерството

Транспортното министерство обоснова приемането на закона с прилагането на европейската директива 2006/38 за таксите за тежкотоварни автомобили, която трябва да стане част от законодателството. Срокът, поставен от Европейската комисия, е 10 юни и ако не го спазим, може да започне наказателна процедура срещу България, каза зам. транспортният министър Красимира Мартинова. Тя твърди, че няма да има дублиране на таксите, защото от цената на винетката ще се изкара стойността на пътната такса, но не можа да разясни как точно ще стане това. Според дирекция "Европейска интеграция" на Народното събрание обаче министерството е изтълкувало превратно директивата и затова е въвело двете такси. Ведомството на Петър Мутафчиев беше защитено от зам.-председателя на комисията Радослав Илиевски, според когото няма да има дублиране на таксите.

Драмата Мирчев - Мутафчиев

Въпреки че първоначално призова депутатите да подкрепят проекта, на финала председателят на комисията Йордан Мирчев (НДСВ) се въздържа.

Не искам промените да се превръщат в опит за натиск, индивидуален и колективен, и да се отправят нападки, че НДСВ бойкотира закона и трябва да носи политическа отговорност за евентуални наказателни санкции от Брюксел, посочи Мирчев. Той индиректно обвини транспортния министър Петър Мутафчиев, който не присъства на обсъждането на поправките, че на заседание на правителството подхвърлял реплики към министъра по европейските въпроси Гергана Грънчарова: "Стягайте си редиците, защото ми проваляте закона." После Мирчев театрално се обърна към зам.-министрите на транспорта Красимира Мартинова (НДСВ) и Весела Господинова (БСП), че транспортното министерство унижавало депутатите. След това Мирчев заплаши, че ще си подаде оставката, ако министър Мутафчиев не дойде в комисията и в централата на НДСВ и не му се извини публично. От транспортното министерство коментираха, че целият диалог им е обиден, а Радослав Илиевски заяви, че спорът придобил личен характер. Министър Мутафчиев не бе открит за коментар.

Работна група ще изяснява спорните текстове между първо и второ четене.

През 2007 г. пътният фонд е продал 4.6 млн. винетки. От тях 3.8 млн. са купени от собствениците на леки автомобили, като в това число не влизат дневните. Общите приходи от винетки са 192 млн. лв., а от леките автомобили са дошли 115 млн.

Йордан Мирчев

Вие ни унижавате. Тежко и горко на този, които изрази различно мнение. Тогава си враг и саботьор. Боря се със себе си дали да подам оставка, ако аз съм причина за забавянето на закона.

Радослав Илиевски

Законът прилага евродирективата, но не въвежда дублирането на таксите. Превозвачите ли ще плащат, ако България бъде санкционирана за забавянето на новия закон?

Скачат лихвите за коли и плазми, предупреждава „Стандарт"

Автомобили и плазми на кредит вече ще ни излизат по-солено. Вдига се лихвата по потребителските заеми, които масово се теглят за покупката на черна техника. Скокът ще е поне с 1%, съобщиха банкери. Ако се сметне увеличението от декември, поскъпването ще стигне близо две на сто. Заради бясната конкуренция лихвите по ипотечните заеми засега остават без промяна. Няколко големи трезора вече са спрели раздаването на кредити в последните дни. Очаква се в понеделник те да обявят новите си лихви. Причина за увеличението е продължаващата ипотечна криза в САЩ, която ограничи свободните пари в цяла Европа.

През тази година се очаква лихвите да са средно около 11 на сто. Така за кредит от 10 хил. лв. със срок на изплащане 5 г. повишението на месечната вноска ще е с около петарка на месец.

С 1% нагоре ще се качат лихвите по заемите. Това прогнозираха банкери пред "Стандарт". Причина за поскъпването на кредитите са продължаващите резултати от ипотечната криза в САЩ, която ограничи свободните пари в цяла Европа. До пролетта у нас ще има леко повишение с около 0,5-1 на сто по потребителските кредити, смятат банкерите. Приблизително с толкова ще поскъпват и ипотечните заеми. Това обаче ще стане по-бавно, защото там конкуренцията сред трезорите е доста по-голяма. Още в понеделник на 4 февруари няколко големи трезора ще обявят по-високи лихви по заемите си, научи "Стандарт". Затова в последните дни там са спрели раздаването на кредити.

Официалната статистика показва, че през 2007 г. лихвите по заемите за текущо потребление не са претърпели съществено движение и са били около 9,3 - 10 на сто. Но в края на годината заради кризата те са се качили с около 0,5 на сто. През тази година се очаква да са в рамките средно на 11 на сто. Например при кредит за 10 хил. лв. със срок на изплащане 5 г., повишението на месечната вноска ще е с около 5 лева, което няма да засегне съществено бюджета на домакинствата, прогнозират банкерите.

До месец-два увеличението ще е в рамките на 0,5%, коментира пред "Стандарт" и шефът на Пощенска банка Асен Ягодин. Причина е поскъпващият ресурс за банките. Дори големите групи, които имат дъщерни банки у нас, вече ги кредитират при по-високи нива от края на миналата година, коментира преди седмица и директорът на "Алианц България холдинг" Димитър Желев.

Така на практика ликвидната криза ще свърши работата на БНБ, която намекна за нови рестрикции напролет. От септември м. г. Централната банка увеличи от 8% на 12% минималните резерви, които банките ни поддържат в БНБ. Целта бе да се озапти кредитният ръст, който достигна 60% в края на годината, а желанието на БНБ бе да го поддържа в рамките на 30% за годината. Сега обаче заради кризата Централната банка е склонила напролет да не прави допълнителни ограничения на и без това скъпия ресурс за трезорите.

Чиновник от фонд "Пътища" предпочете ареста, отбелязва „Дума"

Шефът на дирекцията за усвояване на парите от европейските фондове в "Републиканска пътна инфраструктура" Любомир Лилов остава зад решетките. Това стана по негово желание вчера, след като сам оттегли протеста си пред Софийския апелативен съд (САС) за задържането му. Адвокатът на Лилов - Кънчо Ковачев, потвърди, че задържаният сам е взел решението да остане в ареста. Той обаче уточни, че не можело да се говори за теза за безопасност, а единственият страх на Лилов бил от журналистите и високия обществен интерес към случая. Ново искане за промяна на мярката на задържане защитата щяла да поиска, когато се съберат достатъчно материали по случая. Лилов бил подал жалбата срещу ареста си единствено, за да спази възможността за обжалване, която Софийският градски съд му е предоставил.

Съдът остави в ареста и другия задържан от Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Иван Владимиров. Решението на съда е окончателно и не подлежи на обжалване.

Междувременно стана ясно, че проверката на изпълнителния директор на Фонда Веселин Георгиев трябва да приключи в петък. Това съобщи вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Той уточни, че Георгиев се проверява заради конфликт на интереси, тъй като фирмата на брат му е получавала поръчки от фонда.

Любомир Лилов и Иван Владимиров бяха задържани на 24 януари, след като архитект Георги Янев подаде сигнал, че двамата му искали подкуп от 50 хиляди лева. Те бяха "закопчани" в сградата на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в момента, когато арх. Янев им предаваше половината от сумата.

Станишев даде безплатни учебници и на частните училища, отбелязва „Новинар"

Учебниците за децата до седми клас в държавните, общинските и частните училища и детски градини вече са напълно безплатни. За решението на Министерския съвет съобщи вчера министърът на образованието и науката Даниел Вълчев на съвместна пресконференция с премиера Сергей Станишев. По този начин от следващата учебна година около 6000 деца, които учат в частни училища, също ще получават безплатни помагала. Таксите за обучение обаче няма да паднат, категорична беше председателката на Българската асоциация на частните училища (БАЧУ) Милка Славчева. Досега родителите на тези деца са давали пари за учебници извън таксата.

Средствата за всички безплатни учебници, отделени от държавния бюджет, са около 27 млн. лв. Близо 300 000 от тях ще отидат за учебници на децата от частните заведения. Постановлението се отнася за предстоящата учебна година. От нововъведението ще се възползват над 200 000 ученици в цялата страна.

Следващата цел на БАЧУ е частните училища да получават държавна издръжка за учениците си. Това са средствата, които правителството дава за образованието на всеки един ученик. Родителите на децата и в частните, и в държавните училища плащат данъци, така че трябва да имат равни права, категорична е Славчева. Ако тази идея стане факт, таксата ще бъде намалена, категорична беше председателката на БАЧУ. От своя страна депутатите приеха спокойно новата промяна в закона. Очаквах това да се случи, коментира Димитър Камбуров от ДСБ. Според мен това е добре, тази промяна е положителна, смята и народният представител от ДПС Метин Сюлейманов.

Скъпи хапчета скъсяват живота, предупреждава „24 часа"

Скъпите лекарства скъсяват живота, обяви д-р Сотир Марчев, шеф на кардиологията в Пета градска болница в София.

При пенсионерите например това ставало от стреса, че не могат да си купят сами препаратите, а трябва да им помагат децата. Така напрежението не позволява да се понижи кръвното, каквато е целта на лекарството.

Вземат ни данъци с поздрав, отбелязва „Труд"

Данъчните ще ни посрещат с фразите "Добър ден" и "С какво мога да ви помогна", когато си декларираме и плащаме налозите. Това гласи наръчник за овладяване на конфликтни ситуации, издаден от Националната агенция за приходите.

Четивото изобилства от съвети към бирниците:

Недопустимо е да пушите или да пиете кафе в присъствието на клиенти.

Избягвайте изрази като "И аз мога да крещя", "Не ме прекъсвайте" и "Объркали сте всичко".

Не прекъсвайте клиента рязко, докато говори. Интересът към него го кара да се чувства спокоен.

Наръчникът разграничава 4 типа клиенти - агресивен, арогантен, мрънкащ и неориентиран. Агресивният се познавал по виковете "Нямате право да излизате в почивка" и "Ако не ме обслужите, ще се обадя да ви уволнят". В тези случаи данъчните трябва да оставят човека да си излее емоцията и после да установят проблемите му.