"Кой подля вода на Командира?", пише в. "Стандарт"
За библейското чудо - превръщането на водата във вино на сватбата в Кана Галилейска, мнозина са чували. Тези дни някой така изпързаля Костов, та го накара да изглежда като Факира от Драгалевци, който сътворява невиждано чудо -превръща нефта във вода. Изумителното е, че това не успя да направи нито един от многобройните врагове на Костов. А някой от най-близките му приближени. Който, подавайки му грешен анализ с цифри, насърчи бившия премиер да обяви "Лукойл" за главен крадец на държавата, спретнал измама за близо 6,9 млрд. А 10 дни по-късно с половин уста да се извини за техническата грешки при сметките си.
Ако ставаше дума за всеки друг човек, тази гротескна история щеше да мине незабелязано покрай сблъсъците в Орландовци. Но все пак става въпрос за Иван Костов - независимо от политическите си възходи и падения, в икономическата му експертност никой досега не се беше съмнявал. Още повече, че става дума за данни на "Лукойл" - компанията перла, която беше продадена по време на неговото управление като министър-председател. Приватизационната сделка беше под личния му надзор и без съмнение Командира е пределно наясно и с най-малките детайли.
Прочети още от в. "Стандарт"
„Иван Искров не дава оставка", пише в. „24 часа"
Управителят на БНБ Иван Искров няма да подаде оставка на 19 юни, научи "24 часа" от сигурни източници.
В момента гуверньорът е на среща на върха в ЕЦБ, председателствана от президента ѝ Марио Драги. Близки до него заявиха, че той е препотвърдил намерението си, "да не се поддаде на натиск за оставка, и ще се оттегли при създадени условия да няма вакуум в управлението на БНБ".
Датата 19 юни като ден за оставката "зададе" наскоро шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова. В интервю за "24 часа" Стоянова обясни, че разговорът между двамата бил неформален. От БНБ контрираха, че управителят не е упълномощил никого да говори от негово име и не е влизал в никакви договорки.
Прочети още от в. „24 часа"
"Разбиват модела на таксиметровите фирми" е заглавиe от в. "Труд"
Парламентът е на път да вгорчи работата на най-големите таксиметрови фирми в столицата и в страната. Депутатите от транспортната комисия са гласували на първо четене в сряда да премахнат възможността таксиметрови превози да се правят от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Това означава, че всеки шофьор на такси трябва да се регистрира поотделно като превозвач, или пък такси компаниите да назначат шофьорите на трудови договори. Предложението е на двама депутати от ГЕРБ - Иван Вълков и Цветомир Михов.
По-големите таксиметрови фирми в момента работят именно по този модел - много водачи, които са самонаети лица изпълняват тази дейност от името на фирма, която е превозвач и с която те подписват договори за ползване на права. Самите таксиметрови фирми според отчетите им нямат приходи от таксиметров превоз, а от лизингови вноски за автомобилите, от диспечерски услуги и т.нат.
Прочети още от в. "Труд"
"Българското председателство на ЕС ще се окаже златна мина" е водещo заглавиe на в. "Сега"
Българското председателство на Европейския съюз от юли до 31 декември 2018 г. ще се окаже златна мина за администрацията и бизнеса в градовете, в които ще се организират негови събития. Засега се очертава това да са София, Пловдив и Варна. Десетки милиони евро ще отидат за обучение на чиновници по чужд език, командировки до Брюксел и Страсбург, наемане на преводачи, покупки на техника, наемане на коли, хотели, кетъринг и ремонти на сгради и пътища. Това става ясно от публикувания вчера план за председателството, който трябва да бъде гласуван от правителството. След одобрението му ще стане ясна окончателната прогнозна цена, но се очаква сумата да надмине 100 млн. евро. Парите ще се вземат както от централния бюджет, така и от еврофондовете.
6.2 млн. лв. се очаква да излезе само обучението на 1000-1300 чиновници, които ще участват в подготовката и провеждането на председателството. Те ще бъдат излъчени от всяко министерство и трябва да отговарят на определени условия - минимално ниво на владеене на английски език, години професионален опит, познания за съответния сектор на ЕС, лидерски и комуникативни умения и др.
Прочети още от статията на в. "Сега"
"Топлинни счетоводители масово крият новите си цени" четем на първа страница във в. "Монитор"
Само 5 от общо 12 фирми за дялово разпределение в София са обявили новите цени за дялово разпределение. Това показа проверка на „Монитор" в интернет страниците на топлинните счетоводители. При някои от фирмите просто липсват обявени ценови листи за дяловото разпределение, при други те са много стари, а трети - изобщо не са си направили труда да имат интернет сайт.
По-интересното обаче е, че новите цени се оказват влезли в сила, без много шум, още на 5 ноември 2014 г. Така на практика те са действали за отоплителния сезон, който мина и ще бъдат платени от абонатите, като вече са фактурирани в сметката им за топла вода за май.
От юли пък столичната топлофикация ще започне да фактурира цените за новия отоплителен сезон на 12 равни месечни вноски. Те ще са на отделна сметка, което означава, че абонатите в София вече ще получават по две фактури всеки месец, вместо по една.
Прочети още от статията на в. "Монитор"
"Нова линия на метрото: след четири години и 370 млн. лв.", четем на първа страница в. "Капитал Daily"
Изграждането на централната част от третия лъч на метрото може да излезе 370 млн. лева при прогнозна цена от 410 млн. лева. Това стана ясно след отваряне на ценовите оферти на кандидатите да строят три нови метроотсечки с дължина около 7 км. Третият лъч на метрото ще свързва кварталите "Овча купел" и "Левски", а в момента се избират изпълнители само за средния участък на линията - от ул. "Житница" в кв. "Красно село" до Малък градски театър "Зад канала". По нея ще могат да се движат пътници след около четири години, ако няма обжалване на процедурите.
С най-ниски цени и с най-голям шанс да сключат договори са обединения на "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой", които вече са работили по някои отсечки на столичното метро ("Джи Пи" и "Станилов" в момента изграждат участъка от бул. "Джеймс Баучер" до "Хладилника").
Единствената изненада е турската Gülermak, която даде най-ниска цена за най-оспорваната (пет оферти) и най-скъпа задача - за изграждане на двупосочен тунел между всички метростанции, включени в централната отсечка на метрото.
Прочети още от в " Капитал Daily"
"Нов фонд спасява закъсали банки", пише в. "Стандарт"
Закъсалите банки ще бъдат поставяни под специален надзор от страна на БНБ само за месец, а нов Фонд за престуктуриране на банки (ФПБ) ще им помага, за да не фалират. Това гласи проектът на нов закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, който днес мина на първо четене в парламентарната комисия по бюджет и финанси. Средствата във ФПБ ще се набират от вноски на трезорите, като целта е до 10 г. парите в него да покриват 2% от гарантираните влогове във всички банки. Какъв ще бъде размерът на вноската за всяка банка ще се определя от рисковия й профил и дела на задълженията й в общите дългове на банковата система. В новия закон са предвидени редица механизми за ранно разрешаване на евентуални проблеми в банковата система. Целта е надзорът да получи сигнали още преди настъпването на реален проблем с дадена банка.
Така още на ранен етап ще може да се взимат мерки, за да се решават проблемите още в зародиш. Когато БНБ установи, че дадена банка е в затруднение, тя ще уведомява финансовия министър. Целта е БНБ и МФ да синхронизират действията си по спасяване на дадена банка.
Прочети още от в. "Стандарт"
„Таксиметровите компании ще трябва да наемат шофьорите си", пише в. "Капитал Daily"
Таксиметровите компании ще трябва да наемат на трудови договори водачите на автомобилите, предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, които започнаха да се обсъждат в парламента. Според предложенията, вкарани от депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, от закона ще отпаднат текстовете, позволяващи таксиметровите превози на пътници да се извършват от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Така опциите, които остават, са или всички регистрирани превозвачи, които в София са около 15 по-големи компании, да наемат шофьорите, или шофьорите да станат регистрирани превозвачи и така броят на такси фирмите да нарасне значително.
Към момента шофьорите, които карат за някоя от големите марки, плащат месечни такси за диспечерски услуги и за ползването на марката на компанията, а водачите инкасират оборота. От години обаче голям проблем в бранша е, че често фирмите са кухи, на поставени лица и съществуващи за определен период от време и от тях държавата не може да си събере данъците. Според представители на бранша обаче така формулираните промени в закона няма да доведат до решаването на този проблем.
Прочети още от в " Капитал Daily"
„Берлин: Еврото няма да се срине при фалит на Гърция", пише в. "Сега"
Оцеляването на европейския проект не зависи от развитието на събитията в Гърция, твърди шефът на германската централна банка Бундесбанк Йенс Вайдман в интервю за италианския в. "Стампа". Според него обаче евентуално излизане на страната от еврозоната обаче може да доведе до "заразяване" на други страни - членки на ЕС, и това ще измени характера на паричния съюз. В реч пред Бундестага германският канцлер Ангела Меркел за пореден път призова Гърция да спази ангажиментите си и да направи реформите. Според нея от властта в Атина зависи да прояви воля за постигането на споразумение с международните кредитори от ЕС, ЕЦБ и МВФ. "Убедена съм, че когато има воля, има и изход. Ако тези, които носят политическата отговорност в Гърция, проявят воля, все още е възможно да бъде постигнато споразумение с кредиторите", заяви Меркел. Тя подчерта, че Германия полага всички усилия Гърция да остане в еврозоната.
Прочети още от в. "Сега"
"Избягвайте ведомствата в България" пише в. „Труд"
Ако сте компания в България и искате да успеете, на всяка цена избягвайте правителствените институции. Това един от четирите съвета, които постоянният представител на Световната банка в България Тони Томпсън даде на участниците в кръгла маса за икономиката.
„Независимо дали правителствената институция е регулатор или ваш клиент, на всяка цена я избягвайте. Има достатъчно доказателства за ненадеждността и непредсказуемостта на правителствените институции", каза Томпсън.
Втората му препоръка е да се минимизират договорите. „Ако внесете в съда жалба за неизпълнение на договор, е много възможно да загубите", посочи представителят на Световната банка за България.
Прочети още от в. „Труд"
"Всеки втори квартирант завлича хазяина със сметки", четем във в. "Монитор"
Половината от квартирантите в София и другите големи градове оставят на хазяите си неплатени наеми и битови сметки и напускат жилищата, научи "Мони¬тор".
Според Тихомир Цаков от агенция "Аристо" най-често това става след като мине зимата. "Те изчакват да минат студените месеци и напускат жилището без да платят и това става дори в над половината от случаите", смята той.
По думите му преди да се нанесат в жилището всички изглеждат мили и добри
"Преди време щях да подписвам договор с една дама, която дойде на огледа с 2 коли и охрана. За късмет обаче от колеги разбрах, че тя обича да си тръгва от наетото жилище и да завлича собствениците с големи суми", разказа брокерът. Според него обаче засега обменът на информация за некоректни наематели не е масов. Той казва още, че големите тарикати върлуват в скъпите квартали на София и в центъра. "В евтините комплекси, където наемите са по 150-200 лв. са хората, които наистина изнемогват и не могат да си плащат сметките", смята Цବков.
"В западните страни е нормална практика наемодателят да иска от агенцията-посредник информация за квартиранта", казва Добромир Ганев от "Форос".
Прочети още от статията на в. "Монитор"
„Какво ще стане, ако Гърция фалира?", пише в. „24 часа"
Не е задължително да излиза от еврозоната. Гръцките банки у нас няма да са засегнати
Фалитът на Гърция май все пак е въпрос само на няколко дни. Въпреки всички опити и на двете страни да постигнат споразумение, такова засега не се очертава. А в края на юни парите на Атина свършват и нови тя няма да получи. Това означава, че ще се наложи да обяви банкрут. Какво означава това за Гърция, за отделните гърци, за ЕС и за България?
Няма ясна процедура, по която да се върви в случай на фалит на държава от еврозоната. Валутният съюз още не се е сблъсквал с такъв сценарий и не е подготвен за него. Но фалитът на Гърция ще предизвика верижна реакция от тежки последствия за всички в ЕС, включително и България.
Първи фалит ще усетят държавните чиновници и пенсионерите в Гърция. Няма да има пари за техните заплати и те ще останат без средства. Ще спрат постъпленията от държавата към болници и поликлиники, също и към училища.
Прочети още от статията на в. „24 часа"