Кризата накара хотелиерите по българското Черноморие да направят невероятни допреди година отстъпки и да включат доста екстри в туристическите пакети.

Освен това качеството започва да играе все по-важна роля, при формирането на избора на туристите, а това допълнително повишава изискванията за предоставените услуги.

Вече е нормално да наемете хотел с осигурени плажна ивица, чадър и шезлонг, а пясъкът да бъде почистен от водорасли и насекоми.

В момента с 25% по-ниски цени от средните за миналото лято предлага курортният комплекс Албена. Разбира се има и условие - туристите ще получат голямата отстъпка, ако платят своята ваканция до края на април.

По думите на Христо Пенев, заместник-директор "Хотели и ресторанти", с това курортът категорично заема първото място по ниски цени в активен сезон. Досега практиката е била за ранни записвания да се дават между 10 и 20% по-евтини оферти, разказва Дарик.

Тези цени обаче няма да са актуални след края на този месец и непрекъснато ще се покачват в зависимост от интереса с приближаването до активния летен сезон.

В курорта това лято, децата до 12 години, които са в една стая с родителите си, ще бъдат настанявани безплатно. За всяка стая в курорта ще бъде осигурен и безплатен чадър и два шезлонга.

Идеята е гостите да не стоят само около басейна, а да се възползват и от плажната ивица, обясни Нина Николова, мениджър "Продажби" в Албена. За целта всеки хотел ще има определена зона на плажа. Миналата година тази услуга беше включена единствено в продукта Ulltra all inclusive.

2 нови машини ще почистват пространството между чадърите като с тях ще се обработва и крайбрежната част, където се разбиват вълните и остават водорасли. С тях ще се дезинфекцира пясъкът срещу насекоми.  

Друга новост за лято 2010 е свалянето на цените в заведенията за свободна консумация - с 30% като стимул туристите да посещават барове и ресторанти извън техните хотели.

Към момента курортът стопанисва около 85% от тези заведения, които в миналото бяха отдавани под наем. Така 0.5 л наливна бира ще се продава за 2 лв., толкова ще струва и кафето.

Най-скъпата пица, направена с италиански продукти, вече ще се предлага за 8 лв. вместо за 12. Най-високата цена за коктейл става 6 лева. Менютата на заведенията ще бъдат качени на интернет страницата на курорта. За лято 2010 са разработени 200 нови рецепти.

С 300-400  се увеличават паркоместата в курорта заради все по-големия брой туристи, които идват с колите си. Пространството е осигурено като са съборени крила на един от хотелите, обясниха от ръководството. Тяхна дългосрочна идея е да "изгонят" колите от курорта като се осигури възможност за паркиране на входа му, а гостите да се придвижват с електромобили. Това засега обаче е далечен план.

Към момента записванията за почивки в северната перла на българското
Черноморие са на нивото от миналата година, когато 60 000 българи са избрали курорта за летния си отдих.

От Бутик травел - през миналата година се отчита 400-500% ръст на записванията за почивка у нас. Към края на март спрямо същия период на миналата година записванията са с 30-40% повече. Културата на българите вече се променя и избора на място за почивка вече не е в последния момент, обясни Олег Маджаров, управител на туроператора. 

И според туроператори, и според хотелиери интересът на българите към съседките ни - Гърция и Турция се дължи на информациите, че там е по-евтино, но често не се калкулират цените на храната в заведенията.Аналогични летни почивки в Турция са доста по-скъпи от тези в нашите морски курорти, изчисляват в туристическите агенции.

Според Олег Маджаров що се отнася до българския пазар тази година хит ще са Албена и Св.св.Констатин и Елена. В този курорт цените са с 15-20% по-ниски за ранни записвания в сравнение с офертите на Албена.

Туроператорите коментират, че българите вече осъзнават, че цената, която могат да получат до края на април за хотели на брега на морето е тази, която ще платят за настаняване далеч от плажа, ако направят резервация за ваканцията си през юни, например.  

Ръководството на Албена отчита, че спадът от миналата година вече е спрял и от Румъния и Русия се очаква същият брой туристи. Активно се работи с чешкия и полския пазар, откъдето се очаква ръст.

Като цяло прогнозите са  за 5 до 8% повече нощувки. Очакванията са и за запазване на приходите на равнището от миналата година.Курортът е създал кол център, в който се приемат въпроси на настоящи и бъдещи гости на курорта.