Фирмената емблема (логото) и цветове на една банка са първите неща, които се набиват - чрез рекламата, в съзнанието на клиента. Казано на претенциозния език на експертите, това са символите, които заедно с името идентифицират една кредитна институция и се асоциират с нейните положителни или негативни качества. Затова банките толкова ревниво се пазят от подражание на техните имена. Само ще припомним, че в България имаше два случая на спорове около имената на кредитни институции. През 1995 г. действащата по онова време Балканска универсална банка се противопостави на искането обединението между СИРБАНК, Карловска търговска банка и банка "Сердика" да носи името "Универсбанк". Десетина години по-късно пък "УниКредито" чрез дъщерната си структура у нас - БУЛБАНК, протестира срещу новото име - "Унибанк", с което се накичи бившата Първа източна международна банка. Ето защо се наложи тя да го смени на "Интернешънъл Асет Банк". Сега действащият Закон за банките пък забранява на дружества, които не са лицензирани от БНБ, да включват в наименованието си думичката "банка". А нарушителите на тази наредба са застрашени от административна глоба. Оказва се, че в България има адекватна правна защита и за фирмените знаци на кредитните институции. Доказателство за това е решението на Комисията за защита на конкуренцията, която през седмицата наложи глоби на три дружества за имитация на логото на "Райфайзенбанк (България)". Фирмата "Х-къмпани" е санкционирана с 10 хил. лв., а компаниите "Монекс-М" и "Тиекс" - с по 5 хил. лева. Според информация на КЗК, "Х-къмпани" регистрира през 2002-ра марка за финансови услуги и обмяна на валута. Графичното изображение представлява квадрат с черен контур, в който на жълт фон са разположени два кръстосани черни стълба. По-късно фирмата е предоставила въпросната марка за ползване на "Монекс-М" и "Тиекс", които са обозначавали с нея обменните си бюра. И това не е случайно: трите дружества принадлежат на граждани, които имат общи фирмени и бизнес интереси. Собствениците на "Х-къмпани" и "Монекс-М" са едни и същи. Това са Деян Желев Георгиев, Радослав Щерев Искренов и Мария Стефанова Александрова, които притежават по 33% от капитала и на двете фирми. Съдружници в "Тиекс" пък са Димитър Николов Илиев и Калин Петков Русев, като Русев е съсобственик с Мария Александрова в компанията "Федекс" и с Радослав Искренов и с Димитър Илиев във "Финекс - България". За тези, които не знаят фирмения знак на "Райфайзенбанк (България)" и на собственика й - австрийската "Райфайзенбанк", с който тя е известна у нас и по цял свят, е жълт квадрат с черен контур, на който са кръстосани два черни жезъла с конски глави. Малцина обаче ще обърнат внимание на разликата между два кръстосани стълба и два кръстосани жезъла. Затова КЗК напълно резонно е стигнала до заключението, че избраните цветове, разпределението им и цялостната визия на регистрирания от "Х-къмпани" знак са напълно идентични с логото на "Райфайзенбанк". "Впечатлението се допълва и от надписа "Office CHANGE", който силно напомня на начина, по който е изписано "Райфайзен БАНК" във фирмения знак на кредитната институция", се казва в официалното съобщение на комисията по случая. Експертите й са категорични, че с действията си "Х-къмпани" и останалите две дружества са имали за цел да се възползват от създавания с години имидж на финансовата група "Райфайзен". "По този начин възниква реална възможност за увреждане на интересите на конкурентното дружество и на неговите потенциални клиенти", е заключението на КЗК.