Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразно решение на изпълнителния директор на „Център за градска мобилност" ЕАД за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Отпечатване и доставка на документи и ценни образци, осигуряване на цялостна поддръжка и актуализация на системата за организация на паркирането на територията на Столична община, както и на свързаните с нея подсистеми, необходими за осъществяване на дейността на „Център за градска мобилност" ЕАД".

Проучването на КЗК установи няколко съществени нарушения при изготвяне на условията на обществената поръчка.

На първо място според Комисията е налице много общ предмет на поръчката. Включени са дейности по печат и доставка на документи и ценни образци, които са в ресора на специализирани печатници, както и дейности по актуализация и поддръжка на системата за организация на паркирането и други свързани дейности, за които компетентни биха били кандидати, специализирани в телекомуникациите и софтуерни компании. КЗК счита, че неразделянето на тези дейности в обособени позиции създава необосновани пречки за участие в процедурата поради широката сфера на компетентност, която е необходима.

Така обявеният предмет на обществената поръчка е обективно изпълним основно от обединения, които включват участници с експертиза в отделните сфери на дейност. Предвид това Комисията е на мнение, че възложителят е допуснал съществено нарушение на правилата на ЗОП, според които възложителят няма право да включва в решението, обявлението или документацията условия или изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в обществените поръчки.

На следващо място проучването показа, че липсват ясни критерии за поставяне на оценки по всеки подпоказател от показателите К2 „Качество на представените мостри" и КЗ „Сигурност и надеждност при изпълнение на поръчката". Методиката предполага абсолютно субективен начин на присъждане на точки по показателите К2 и К3 и съответните подпоказатели, като няма яснота за критериите, по които комисията ще оцени предложенията. Според КЗК изисквания като: „най-качествен материал", „най-добри защитни характеристики", „най-добри характеристики за трайност", „най-добро качество на графичните изображения", „най-висока сигурност по време на отпечатването", „най-висока на надеждност и сигурност" са субективни величини и при липса на конкретни указания от страна на възложителя, каквито не са налице, биха довели до свобода на интерпретацията при присъждането на точки. Предвид това КЗК счита, че липсата на ясно зададени критерии за оценка по показателите предоставя поле за субективно оценяване и ограничава възможността за обективно, прозрачно и конкурентно класиране.

Също така в условията на документацията има неяснота относно изискването за наличие на договори с мобилни оператори за предоставяне на телекомуникационни услуги чрез кратко текстово съобщение. Възложителят е обвързал изрично въпросните договори с изпълнението на част от техническото задание - поддръжка и актуализация на инфраструктура за обезпечено таксуване при почасово платено паркиране различно от талоните за паркиране, които дейности са пряко свързани с ползване на услугата кратко текстово съобщение (СМС). В случая липсва конкретизация дали само договори за предоставяне на телекомуникационни услуги следва да се представят или трябва да се приложат и други договори за поддръжка и актуализация на инфраструктура за таксуване на почасово платено паркиране, различно от талоните за паркиране.

На следващо място КЗК приема, че възложителят е заложил неясно изискване към участниците да представят документ от Министерството на финансите, удостоверяващ правото на съответния кандидат да извършва отпечатване на ценни книжа в специализирана печатница, съгласно Наредба за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа (НУРОКЦК). Проучването установи, че липсва изрична уредба за правата на трети лица да отпечатват ценни книжа в специализирана печатница, освен процедурата по получаване на одобрение на писмена заявка за отпечатване на ценни книжа, поради което за евентуален участник възниква неяснота относно конкретния документ от Министерство на финансите, който следва да бъде представен.