Европейската комисия избра „МИЕЛ Травел" за български представител на престижния форум, проведен тези дни в Стокхолм. Огнян Благоев, управляващ фирмата, направи 30-минутна презентация, озаглавена „Мост между училището и бизнеса", в която обобщи основните резултати и бъдещи планове на съвместния проект между Българския център на учебно - тренировъчни фирми към МОМН и МИЕЛ.

Акцент в изложението бяха постигнатите резултати в областта на обучението и реализацията на млади хора, ученици от професионалните гимназии.
Пред Money.bg Огнян Благоев (на снимката) сподели своя опит в областта на туризмва.

Какви са основните резултати от съвместния проект между Българския център на учебно-тренировъчни фирми към МОМН и МИЕЛ?

Една от основните причини проектът да бъде оценен и включен в програмата на конференцията на Eвропейската комисия в Стокхолм е, че той има практическа насоченост. По него ние работим от 4 години. В конкурса са взели участие 35 учебно тренировъчни фирми и реалният резултат е, че двама от стажантите вече работят в нашата фирма. Проектът включва разработване от ученици на конкретни туристически продукти по зададени от нас параметри. Ежегодно те се оценяват и първенците се награждават по време на фестивала на учебно тренировъчните фирми. Освен материални награди ние даваме възможност на изявилите се ученици да проведат стаж при нас.

Искам да споделя, че проектът е финансиран от нас и е част от провежданата социално отговорна политика на фирмата.

Къде се къса връзката между училището и реалното приложение в работния процес при младите хора?

Така зададен въпроса дава основание за научна разработка за докторска дисертация. Причините са много и се коренят и в двата центъра - образованието и бизнеса. Тук се намества и въпросът за състоянието и съществуването на реален пазар на труда у нас.

По време на конференцията в Стокхолм ми направи впечатление, че Европейският Съюз отпуска не малко средства в тази насока и те се усвояват успешно в държави като Франция, Люксембург, Белгия. Аз не съм информиран това да се прави в България.

Какви са впечатленията ви от завършилата неотдавна международната конференция "От Европейската харта за малките предприятия до единичния бизнес акт", организирана от Европейската комисия?

Удовлетворение от признанието на Европейската комисия за нашата съвместна работа с Центъра за учебно тренировъчни фирми към Министерство на образованието, младежта и науката. И в този форум, като одобрен говорител от България участвах с пълното съзнание, че представям преди всичко държавата България. Зная, че звучи много високопарно, но това е моята позиция и в Световната Асоциация по авиация / APG GA /и като член на Борда на Световната асоциация на туристическите агенции / WATA /.

Особено силно впечатление направи на участниците, че ние имаме конкретни виждания за продължаване на проекта с организиране на кръглата маса в Стара Загора на 13.10.09 в рамките на представяне на Старозагорски регион като туристическа дестинация. Проектът ще бъде споделен и с членовете на WATA на юбилейната 60 генерална асамблея в Барселона през декември тази година.

Как ще коментирате идеята да се подпомагат фирмите, които разкриват на територията си учебни центрове или специални места за обучение на ученици?

Това е една добра идея. Според мен има достатъчно изградени структури в България, но те за съжаление не са работещи. Те имат в по-голяма степен престижен характер и не се занимават с конкретни политики и програми.

Какви са измеренията за успешен бизнес в туризма?

Мога със задоволство да споделя, че за последните 6 години сме извоювали международно признание и авторитет. Работим за идеята България да е по-припозната като дестинация за елитен и индивидуален туризъм. Срещаме трудности с това нейно представяне, което като цяло не се вписва в изградения и имидж зад граница. Считаме това за наше предизвикателство и последователно работим в тази насока.

Работим успешно както с нашите международни партньори, а така също и с проверени професионалисти от България.

Как се отрази на дейността на вашата фирма намалелият поток от туристи заради кризата?

Кризата се отрази и на нашата фирма, но не в тези размери, както при големите чартърни туроператори. Защо? Защото наши клиенти от чужбина са хора със средно и над средно материално ниво. За нас е от особена важност не броя на туристите а тяхното качество. Удоволствие е да обслужваме и създаваме приятни преживявания на индивидуални туристи с определен стил и стандарт.

Аналогичен е случая с пътувания на българи зад граница. Да увеличи се броя на почиващите в Гърция, но това са туристи, които отсядат в предимно във висока категория хотели.

Какви мерки предприемате за следващия сезон?

За нас няма сезони, защото нашите клиенти не са ваканционни. Разбира се в международен план ние ще продължаваме нашата мисия за представяне на България като дестинация с широк спектър на предлагани туристически услуги. Ще вземем участие в няколко изложения за луксозен туризъм под патронажа на Световната асоциация на туристическите агенции. Имаме конкретна програма за представяне на Старозагорски регион като устойчива туристическа дестинация. Споделям това с огромно удовлетворение, защото проектът получава подкрепа на основните общини в региона. Регионът има всички дадености туристите да бъдат базирани там, а не само да са преминаващи по обходни турове.

Кои са трите най-големи недостатъка за българския туризъм и кои са трите най-големи преимущества?

Аз не бих могъл да правя генерални оценки на българския туризъм. На въпроса мога да споделя кои са според нас недостатъците, които не ни помагат в работата.

-на първо място липсата на генерална визия за бъдещето на туристическата индустрия и обединяване на усилията на държавните, неправителствени организации и асоциации и частния бизнес в една посока. Всичко е много надробено и по-често се действа на принципа на противопоставянето, а не на обединението около обща кауза;

-изместения център на представянето и предлагането на България. Тя все още е известна като дестинация за масов, сезонен, ваканционен туризъм, а не като държава с богато историческо и културно наследство, което си заслужава да бъде видяно;

-несъответствие между изградена материална база и предлагани услуги.

Кои са предимствата?

-много често се тиражира мнението, че тя е евтина дестинация, което не е вярно. Тя е евтина само за пакетните, чартърни „ол инклузив" масови туристи. Спекулира се и с цената на храната, напитките и услугите, но тя е за нерегламентирани по произход такива;

-предимство е българската природа, което е факт. Това предимство ние отдавна сме превърнали в недостатък поради нейната замърсеност и лошо стопанисване;

-предимство е наличието на минерални извори и лечебни води използвани най-пълноценно още от древните римляни.

Каква е вашата лична формула на успеха?

Лоялност към партньори и клиенти. От изключителна важност е престижа на фирмата и доверието към нас. То се изгражда трудно, но се разваля много бързо.

Всеки един клиент или партньор трябва да вижда в наше лице компания, която му предлага „допълнителна стойност„ към туристическия продукт и услуги.

А каква е цената на този успех?

Цената е в постоянството и работата по реализиране на фирмената политика. Стремим се да прилагаме международни стандарти, изисквания и опит.