По повод окаяното състояние на Българските държавни железници и изправянето на фирмата до фалит транспортният министър Александър Цветков заяви, че "в настоящата републиканска транспортна схема действат над 2700 разписания за автобусни линии, без в това числа да бъдат общинските".
Това свръхпредлагане и свръхконкуренция, която държавата е заложила между автобусните превозвачи вече предполага всякакви действия от страна на фирмите, за да могат да се конкурират помежду си. Опитват се и всячески да конкурират и БДЖ, коментира Цветков пред bTV.
Когато един автобус тръгва половин час или петнайсет минути преди тръгването на наш влак, това според мен е вече нелоялна конкуренция. Има подобни примери, може да се види на централна жп гара и централната автогара как са пуснати разписанията.
Това е станало със знанието и бездействието на държавата през последните 20 години, за да се стигне в момента до състояние, в което автомобилният транспорт има около 90% относителен дял в сухопътните превози в Българияq заяви Пенчо Попов - генерален директор на БДЖ ЕАД.
Разписанието на автобусите се одобрява от Министерство на транспорта, но в разписанието на много автобусни линии е заложено нарушение в Закона за движение по пътищата. Няма как автобусът да стигне навреме, ако не се движи с превишена скорост.
Например, автобусът от София до Благоевград се движи със скорост от 130 км/час. Това се прави, за да бъдат конкурентни автобусите, но заради това те се движат непрекъснато с от 30-50 км/час над допустимото.
Същата е ситуацията и по линията София-Варна. Автобусът се движи с превишена скорост, за да пристигне за 6 часа, ако трябва да спазва изискванията за скоростта не може да вземе разстоянието за по малко от 7 часа. Не е ли това нелоялна конкуренция?
Според Пенчо Попов нелоялната конкуренция е значително по-драстична сред товарните превози. Това, че в автомобилния транспорт се допуска да претоварва значително, това вече е нелоялна конкуренция. Същото е и положението с размера на винетните такси и размера на инфраструктурните такси.
Липсата на държавата оставя на пътя пренатоварени камиони, които взимат товарите, полагащи се на БДЖ и разрушават пътната настилка.
До този момент БДЖ не е била включена в републиканската транспортна схема, което означава, че не извършва транспорт. В тази схема фигурират единствено автобусните превозвачи. Затова едно от нещата, които ще решаваме, е нова републиканска транспортна схема, в която ще влиза и БДЖ, коментира Цветков.
Железницата ни е незащитена, защото нормативните документи не позволяват това, обясни министърът. На 21 май стартираме конкурс за изработването на новата схема, добави той.
В БДЖ нямаха маркетингова структура, която да се занимава, както всяко едно пазарно дружество, с набиране на клиенти, стана ясно още от разговора.