През деветдесетте години иновациите направиха Yahoo най-популярния уеб сайт. Оттогава обаче той е станал надменен, бюрократичен и е нападан отвсякъде от малки и умели конкуренти.

Тери Семел е на 63 години. Договорът му като изпълнителен директор на Yahoo! изтича през 2008 г. Но от Уолстрийт изглежда искат по-ранното му освобождаване, неудовлетворени от резултатите.

Има много специфични обвинения към мениджмънта на Yahoo. На първо място разбира се, че печалбата пада. После дългото отлагане на новата система за реклама. Неумението да се изгради мрежа от придобивки, съюзници и партньори. Но има още един наболял проблем - никой не може да отговори на въпроса: какво всъщност е Yahoo?

Yahoo търсачка ли е? Портал? Компания за медийно съдържание? Бизнес за социални мрежи? Онлайн услуги? Рекламен бизнес? По малко от всичко и почти във всяка област има конкурент, който прави нещата по-добре.

Експлозивната вътрешна записка от миналата седмица бе наречена „Манифест на фъстъченото масло". Тя твърди, че Yahoo се е разпрострял твърде на широко и от това е изтънял. Повече от половин милиард хора по света, се казва в изявлението, ползват някаква форма на Yahoo, но става все по-трудно да се печелят пари от тази разпръсната аудитория.

Заглавната страница на Yahoo, позната и ползвана от толкова много хора, бе „портата" им към Интернет, но порталът сякаш вече е излязъл от мода. Хората влизат в Интернет и започват да търсят. Google както е известно се справят много по-добре в търсенето и издърпват клиентите на Yahoo. Google печелят и от привързването на реклами към търсените резултати.

MySpace и други подобни направиха опитите на Yahoo в насока социалните мрежи да изглеждат неумели (кой е чувал за Yahoo! 360*?) Макар че Yahoo messenger бе много добро попадение, продължението на идеята в интернет телефония не е точно това, което трябва да бъде - което например е Skype. И след като Google вече има новинарски и видео канали, на Yahoo останаха само развлеченията, спорта и финансите.

Семел пое Yahoo през 2001 г. след кариера като ръководител в Холивуд, къде се бе изкачил до кормилото на Warner Brothers. Общо мнение е, че той чрез предпазливо ръководство преведе компанията след спукването на dot.com балона, но не е успял да осигури точна визия за бъдещето, което се отрази в падане на стойността на акциите с една трета през миналата година.

В момента заплатата на Семел се изплаща под формата на специални акции, тоест отвсякъде мотивът му е да повиши капитализацията на компанията. Което засега не се удава.

Yahoo е в средата на цикъл за усъвършенстване на технологията на търсене-базирана рекламна технология, но проектът Панама закъснява с близо година и е надхвърлил бюджета си, една от основните причини за спада на печалбите през третото тримесечие с 38%. Панама ще бъде готова в средата на 2007, а тогава Google вече ще са в съвсем други пространства. Сега Google работят върху пакетна платформа за рекламодатели, които искат да съчетаят радио, вестници и онлайн реклама.

Може би изходът на Yahoo е подсказан от консорция на седем сред най-големите вестникарски групи в САЩ. Сделката ще позволи на местни вестници да вкарват обявите си за работа директно на HotJobs - сайтът на Yahoo за обяви за работа, в замяна на дял от печалбата.

Става обаче все по-явно, че Yahoo! ще съкрати работни места (с около една пета) и част от предлаганите услуги, като например online dating и уеб хостинг за малкия бизнес. Въпросът е дали ще го направи мистър Семел.

По материали на The Independent