„Искам да видим до 2015 г. България като конкурентноспособна страна с високо качество и стандарт на живот" - заяви министър-председателят на България Сергей Станишев, откривайки първия семинар от кампанията „Бъдете активни" в Пловдив.

Той добави, че всеки български гражданин ще почувства положителните ефекти от реализирането на 7-те оперативни програми.

Министър-председателят посочи, че най-много ще бъдат средствата в ОП „Транспорт" и те ще отидат за развитие на пътната инфраструктура, която е от ключово значение за развитието на икономиката. Единствено по тази програма най-големият потенциален бенефициент ще са държавните дружества, които се занимават с развитието на транспортната мрежа. ОП „Транспорт" ще разкрие и много възможности за българския строителен бизнес като изпълнители на конкретните проекти, каза Станишев.

Очаква се процесът на договаряне по отделните програми да стартира в края на лятото. Премиерът посочи още, че за новите страни-членки България и Румъния е предоставен по-дълъг период за изпълнение на проекта N+3, а не N+2, както е било при другите страни-членки, тъй като досега прилаганата схема за договаряне и финализиране на проекта би затруднила стопанските субекти.

Министър-председателят обясни още, че целият обем на един проект се заплаща в края, когато той вече е изпълнен, разплатен, което означава, че всеки, които подготвя проект трябва да има съфинансиране, за да може да се реализира проекта и след това да представи необходимата документация за получаване на средствата от ЕС.

Министърът на финансите Пламен Орешарски от своя страна запозна присъстващите с регионалната политика на ЕС, стратегическите насоки за сближаване на общността, както и с финансовите перспективи на ЕС и предвидените за България средства от Структурните инструменти в периода 2007 - 2013 година.

Той подчерта, работата с бенефициентите ще се фокусира главно върху Управляващите органи, които ще са лицата по усвояването на средствата от Еврофондовете пред бенефициентите. Министерство на финансите ще контролира процедурите и платежния процес.

Около 7 млрд. евро ще получи страната ни от фондове на ЕС до 2013 г. Заедно със средствата от фондовете и националното съфинансиране, сумата по оперативните програми възлиза на над 11 млрд. евро.

  • ОП „Транспорт" ще се финансира от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Кохезионния фонд - 1,624 млрд. евро, и националното съфинансиране - 379 млн. евро.
  • ОП „Регионално развитие: ЕФРР - 1,361 млрд. евро, и национално съфинансиране - 240 млн. евро
  • ОП "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика": ЕФРР - 988 млн. евро, и национално съфинансиране - 174 млн. евро.
  • ОП „Околна среда": ЕФРР и Кохезионния фонд - 1,466 млрд. евро, и национално съфинансиране - 334 млн. евро.
  • ОП "Развитие на човешките ресурси": Европейски социален фонд (ЕСФ) - 1,032 млрд. евро, и националния бюджет - 182 млн. евро.
  • ОП „Административен капацитет": ЕСФ - 153 млн. евро, и национално съфинансиране - 27 млн. евро.
  • ОП „Техническа помощ": ЕФРР - 48 млн. евро, и национално съфинасиране - 8 млн. евро.

Следващата дискусия, в която ще участват премиерът и министрите е на 25 април във Велико Търново. На 2 май е срещата във Враца, на 10 май - в София, 14 май - в Бургас, 15 май - във Варна. Срещите са част от кампанията на Министерството на финансите "Бъдете активни".