Икономиката на предлагането не възниква и не се налага от академични среди, а и сред съплай-сайдерите има малко изявени и признати икономисти. Най-изявен такъв е R.Mundell (по-късно, през 1999 г., Лауреат на Нобелова премия по икономика за "неговия анализ на монетарната и фискална политика при различни валутни режими и за неговия анализ на оптималните валутни зони"), който обаче обвързва позицията си с много условности. Показателно е изказването на M.Feldstein (дългогодишен ръководител на Националното бюро за икономически изследвания, президент на Американската Икономическа Асоциация 2004 г.), че той "никога не е виждал A.Laffer да се включва в каквато и да е среща на професионални икономисти, където се дискутират сериозни икономически тези". Двигатели на съплай-сайд идеите са журналистите, обединени най-вече около The Wall Street Journal и National Observer. P.Krugman счита, че съплай-сайдерите са дошли от "покрайнините на икономическата наука" и че "икономиката на съплай-сайда беше и си остава движение на аутсайдери". Също според него "съплай-сайдерите поначало не разчитат на емпирични доказателства в подкрепа на възгледите си; те вярват, че идеите им са задължително логически правилни", т.е., заключава той, "те са маниаци" (Амбулантно благополучие. С., 1999).
Квинтесенция на съплай-сайд идеята е, че по-ниското данъчно облагане обезателно ще трябва да ускори икономическия растеж. То изглежда толкова очевидно, че не се нуждае от доказателство. Анти-доказателства обаче се привеждат от не-съплай-сайдерите. Известен е един аналитичен резултат на L.Summers (главен икономист на Световната банка 1991-93 г., 71-ви финансов министър на САЩ, 1999 г.) от 1980 г., например, който доказва, че "дори и при пълно елиминиране на корпоративния данък ще минат почти десет години, за да се повиши производството на САЩ с един процент".
Седемдесетте години на ХХ в. са драматични за световната икономика. В началото на декадата светът се разтърсва от повсеместния отказ от златно-доларовия стандарт, в средата се разразява безпримерната енергийна криза, последвана към края от повторен възходящ рейд на енергийните цени. Когато Р.Рейгън влиза в Белия дом през 1981 г., негова приоритетна икономическа задача е да се пребори (по неговите собствени думи) "с двуцифрената инфлация, висока безработица и лихвен процент от 21.5%". Той прегръща идеите на съплай-сайдерите и вижда решението на проблема в 30-процентно съкращаване на данъците в рамките на три години (реално се отчита 25-процентно съкращение). Данъчно-облагаемите подоходни групи са намаляват от четиринайсет на три. Данъчната ставка за най-високодоходната група спада от 70% (1981 г.) на 28% (1988), но се повишава на 38% през 1989 г. Корпоративният данък се намалява от 28% на 20% (1981 г.), но отново нараства на 28% (1986 г.).
Цялостната обобщаваща оценка на резултатите от приложението на рейгъномиката далеч не е еднозначна. При сравнителния анализ на макроикономическите показатели преди (1973-80 г.) и по време на Президентството на Р.Рейгън (1981-88 г.) (Таблица 1) се откроява известно ускорение на икономическия растеж при снижение на средногодишната инфлация, но се влошават други немаловажни показатели. Основната цел (стимулирането на инвестициите) не успява да се постигне - относителната инвестиционна активност остава на едно и също равнище, а спестяванията дори относително намаляват.
Макроикономически показатели за САЩ:
1973-80 г. и 1981-88 г.
1973-80 г. | 1981-88 г. | |
Темп на прираст на БВП (средногодишен, %) | 2.5 | 2.9 |
Инфлация (средногодишна, %) | 8.0 | 4.8 |
Безработица (средногодишна, %) | 6.6 | 7.5 |
Инвестиции (% от БВП) | 11.9 | 12.0 |
Износ на стоки и услуги (% от БВП) | 8.7 | 8.3 |
Внос на стоки и услуги (% от БВП) | 9.2 | 10.6 |
Разходи на федералното правителство (% от БВП) | 21.6 | 23.7 |
Приходи на федералното правителство (% от БВП) | 19.8 | 19.8 |
Федерален бюджетен дефицит (% от БВП) | 1.8 | 3.9 |
Спестявания (% от разполагаемия доход) | 7.8 | 6.7 |
Работна седмица (частен сектор, часа) | 36.1 | 34.9 |
Часова заплата (частен сектор, 1982 USD) | 8.24 | 7.75 |
Семейства под линията на бедност (%) | 9.4 | 11.3 |
Източник: Hess P., C.Ross - Principles of Economics. WPC, 1993, 523 p.;
Социалните последствия от съплай-сайд политиката се оказват категорично неблагоприятни. Безработицата нараства, увеличава се и броят на семействата, които са под официалната линия на бедност. Работната седмица намалява, но намалява и реалното почасово заплащане.
Рейгъномиката не съумява да се справи с бюджетните проблеми - дефицитът на федералния бюджет нараства повече от два пъти! Брутният федерален дълг по време на Президентството на Р.Рейгън също се удвоява.
Опитът на САЩ с рейгъномиката не бива да стои настрани от полезрението на макроикономическия елит у нас. Очакванията на макроикономическото управление, които са изградени на логически конструкции, не винаги се оправдават. Намаляването на данъчната тежест следва да се извършва внимателно, при непосредствено проследяване на възможните ефекти, толкова повече, че данъчните ставки у нас се включват в ниската половина на данъчните проценти на страните от Европа и развития свят. В действителност проблемът на приходите в държавния бюджет е не толкова в данъчните ставки, колкото в данъчната основа и тяхната събираемост, т.е. много повече институционален, отколкото фискален.
Рейгъномиката в САЩ води до нарастване на бюджетния дефицит и на държавния дълг. При нас подобно развитие е неразумно и немислимо да се допусне, поради което резултатът рефлектира (и ще рефлектира) върху ниското качество на обществените услуги и неустойчивостта на социалния мир.
Основната хипотеза, върху която се изгражда икономиката на предлагането, е очакването, че по-ниското данъчно облагане ще повиши темповете на икономически растеж. Практиката, а и дори теорията, далеч не го потвърждават. Много по-непосредствен резултат е поляризацията на доходите, по-точно богатите стават по-богати, а бедните обедняват още повече.
Наивно и самонадеяно е да се мисли, че намаляването на данъчните ставки е философския камък на икономическия ни растеж и от само себе си ще реши текущите ни икономически проблеми. Дори A.Laffer посочва, че "самата крива на Laffer не казва дали намаляването на данъците ще увеличи или намали постъпленията" (Laffer Curve: Past, Present, and Future. The Heritage Foundation, 2004, Internet). Реакцията на постъпленията зависи от много други съпътстващи фактори. В една икономика, където измамата и кражбата са основни доходоносни дейности, и където няма утвърдени навици за уважение към институциите, експерименталното заиграване с данъчните ставки е прекалено и ненужно рисковано мероприятие.
MIC
на 04.10.2007 в 01:27:11 #12еми иначе капитала си отива
Само Левски
на 03.10.2007 в 19:52:19 #11Ако се въведе данък върху паричните потоци; които напускат страната; Кой загубен чуждестранен инвеститор ще инвестира в тая загубена държава; НЯМА ТАКЪВ.
MIC
на 02.10.2007 в 03:42:58 #10maraна, така е. Институциите са проблема. Що се отнася до това дали се копуват яхти и мерцедеси е доста симплистично погледнато. Теорията, е че компаниите би трябвало да се разрастват и с това да стимулират икономиката ако данъка е по нисък, но тук идва и проблема дали тези спестени данъци няма да напуснат Булгария без да опражнят какъвто и да е благотворен ефект. Не съм специялист и може би го има това нещо в България, но в други страни има и данък върху паричните суми който напускат България (става въпрос за мултинашънъл корпорации), за да се намали капианлния оутфлол. Що се отнася до статията, човека го е погледнал доста статистически без да обърне внимание на глобалната икономика. Статистиката би била много по-разбираема ако бяха включени и ръстовете на световната икономика. Също така не само намалението на таксите играят важна роля в икономическите показатели който той е цитирал но и други фактори като лихвени проценти, валутни курсове и тн. Само по себе си тази статистика за мен не доказва нищо. Или казано по друг начин не може да се каже, че намаляването на данъците стимулира или не американската икономика според това което е дадено тук. Но това са мой изводи, а този човек като гледам има бая респектиращо резюме.
marana
на 01.10.2007 в 18:39:21 #9лично аз съм за ниски данъци и мисля, че 10% корпоративен данък е твърде добро (и смело) начинание. обаче ми се струва, че във форума смесваме две дискусии. Големият Въпрос не е в това кой икономически лост - фиск или лихви - ще се използва, а в това накъде насочва шофьорът икономическата машина. Не съм убеден, че шофорите движат колата България към онова хубаво място, на което на пътниците ни се иска да отидем. Затова да се разберем - ниските данъци за бизнеса може и да са нещо добро, но не и начинът за понижаването на данъците в България, което се прави без нужната широка дискусия и обслужва популистки цели Затова съм много съгласен с Професора, че при нас големият проблем е Институционален
marana
на 01.10.2007 в 18:32:30 #8аз лично прочетох статията с голям интерес и благодаря на автора й. не ми се мисли колко неща са изчетени, за да се напише нещо толкова разбираемо
StanislavLem
на 01.10.2007 в 17:47:37 #7Вярно е че държавата е много неефективна в управлението на активи и пари, като цяло, но пък и много индивиди са алчни и некъдърни и въпреки това по случайност стават големи капиталисти и мотивите им са съвсем други. Така че докато няма добър механизъм гарантиращ минимално почтеност и интелект у капиталиста, държавата може да е за предпочитеане. Човека, въобще не говори глупости, въпреки че е разгледал проблема малко симплистично, си струва да се замислим над акцентите му. Статистиката му е съвсем правилна, в САЩ имат много добри икономически бази от данни и сами може да се уверите. Иначе като човек живял 5 години в САЩ и общувал активно с американския икономически елит, мога да ви кажа че изводите се виждат и нагледно. Намаляването на данъците е най-марзеливото и популистко решение, което уж трябва да направи икономика по конкурентна и ефективна, като освободи ресурси които да се ползват за това. Но понеже сме хора, често тези ресурси отиват за яхти и мерцедеси и икономиката от това произвоството от това по-ефективно не става, а напротив, дори обикновените хора се демотивират да създават нещо градивно.
Гоце
на 01.10.2007 в 13:36:18 #6е Гаро е лЕво ориентиран учЕн, кво да говори освен щуротии... на левите в главите им е главно държавата, без да им мине през ума, че тя е сбор от индивиди, и че именно те трябва да просперират (ако може)...
zero
на 01.10.2007 в 13:30:56 #5Поредната статия в която ми обясняват колко лошо ще е да взимам повече пари и да плащам по-малко данъци. Любопитното е че повечето такива статии идат от хора със 70% нормативно признати разходи, които май никак не се радват че от догодина тези облекчения ще отпаднат и ще имат привилегията и те като другите да плащат данъци
Само Левски
на 01.10.2007 в 13:27:48 #4ВИЖТЕ ГО ТОЯ ГАРАБЕДЧО КАКЪВ ОЛИГОФРЕН Е; ПРИЛИЧА НА ПРЕПОДАВАТЕЛ ПО МАРКСИЗЪМ ЛЕНИНИЗЪМ; НЯМА ЛИ МЛАДИ БЪЛГАРИ РАБОТЕЩИ В ЗАПАДНИ БАНКИ; В ЛОНДОНСКОТО СИТИ, КОИТО КОМПЕТЕНТНО ДА КОМПЕНТИРАТ ИКОНОМИЧЕСКИ ВЪПРОСИ;
NikB
на 01.10.2007 в 13:17:23 #3Абсолютно поръчкова статия - личи си от всякъде. Лошото е, че, за разлика от САЩ, в Бг няма журналисти, които компетентно да следят (и пролседяват) и оценяват действията в икономическата област.
Max
на 01.10.2007 в 12:11:48 #2пък и ако ниското облагане води до поляризация, то високото води до укриване на данъци...
dzver
на 01.10.2007 в 11:43:56 #1Трябва да си олигофрен за да твърдиш тези неща, като съпоставяш несъпоставими периоди от време. Наивно е да се твърди, че в 10 годишен период в САЩ единствената разлика е данъчното облагане. + това имаме доказателства за обратното - в страните с плосък данък в момента има висок икономически растеж, ниска безработица и нарастнали данъчни приходи след въвеждането на по-ниския данък. Очевидно ученият, който твърдял, че ръста щял да е с 1% след 10 години, това е доказано невярно и не може да се ползва за аргумент.