Делът на предприятията, които имат достъп до интернет, през 2014 г. достига до 91.4%, показват резултатите от изследването на информационното общество в България. Ръстът спрямо миналата година е с 2.3%.
Фиксираната широколентова връзка бележи спад за сметка на мобилната интернет връзка , която вече се използва от повече от половината предприятия (54.9%) и през текущата година отбелязва растеж от 8.7 процентни пункта.
Най-широко приложение, информационно-комуникационните технологии (ИКТ) намират най-широко приложение в големите компании с 250 и повече заети лица, 99.5% от които имат достъп до интернет. В малките предприятия с 10 - 49 заети лица този относителен дял е 89.9%.
През 2014 г. 53.7% от предприятията с достъп до интернет имат собствен уебсайт или начална интернет страница. Най-голум е техният дял в сектор "Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения", (81.4%), а най-малко се възползват от тази функционалност предприятията от сектор "Транспорт, складиране и пощи“ - 37.4%.
През 2014 г. 28.4% от заетите лица в предприятията са използвали компютър поне веднъж седмично за изпълнение на служебните си задължения, а на 24.0% е осигурен достъп до интернет.
Все повече предприятия предоставят преносими устройства на своите служители и през тази година 7.2% от заетите лица в предприятията са използвали преносими устройства за служебни цели, което е с 2.4 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Много предприятия използват социални медии, за да затвърдят своето присъствие на пазара, да разширят обхвата на дейността си и да повишат нейната ефективност, като през текущата година делът им е 30.3% от предприятията с достъп до интернет.
С най-висок относителен дял са предприятията, използващи социалните мрежи (Facebook, LinkedIn и др.), като 28.7% от предприятията поддържат свой профил в социална мрежа. Водещи в използването на социални медии са големите предприятия с 250 и повече заети лица - 34.7% от тях присъстват със свой профил в социалните мрежи, а 11.2% са използвали уебсайтове за споделяне на мултимедия.
Използване на облачни технологии
През 2014 г. за първи път в изследването беше включен специален модул за използването на платени облачни услуги от предприятията. Ускоряването на използването на облачни технологии във всички сектори на икономиката е една от основните стратегии на ЕС и е предпоставка за реализиране на огромни икономически ползи, както и за постигане на забележителна гъвкавост, бързина и удобство.
Българските компании, които се възползват от ползите на тези технологии, за да оптимизират бизнес процесите си, са едва 8.5% от предприятията с достъп до интернет, като основни потребители на облачни услуги са големите предприятия с повече от 250 заети лица (12.9%).
Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (74.1%), офис софтуерни приложения (57.7%) и хостинг на база данни (53.3%). Половината от предприятията разчитат на облачни технологии, за да съхраняват файлове с данни (50.0%) и да изпълняват финансови и счетоводни софтуерни приложения (50.2%), а най-малко използвани са изчисленията в облак (15.7%).
По-голямата част от българските компании все още не са готови да се разделят с традиционната ИТ инфраструктура и да прехвърлят своите информация, приложения и работни процеси във виртуална среда. Като основна пречка пред внедряването на облачни решения предприятията посочват недостатъчните познания за тази сравнително нова технология (47.7%), като това важи в най-голяма степен за малките компании (49.0%). При големите предприятия основен повод за загриженост при преминаване към облачни услуги са рисковете от нарушаване на сигурността и притесненията за местоположението на данните (съответно 45.5 и 46.9%).
Електронна търговия
Тъй като електронната търговия предлага много потенциални ползи за потребителите и предприятията и през изминалите години в развитието на цифровия пазар у нас се отчита трайна възходяща тенденция.
Проучване показва, че онлайн продажбите на предприятията се увеличават с 1.5 процентни пункта спрямо предходната година, като поръчки онлайн са получили 9.5% от предприятията с достъп до интернет.
Стойността на осъществените продажби по мрежата също нараства - от 4 409 млн. лв. през 2013 г. на 5 058 млн. лв. през 2014 година.
Значително увеличение се наблюдава в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн и през текущата година 11.8% от предприятията закупуват стоки или услуги по интернет, което е с 5.0 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Най-активни при използването на електронната търговия за подобряване на своя бизнес са големите предприятия, 19.7% от които осъществяват покупки по мрежата, а 12.3% продават стоки или услуги онлайн.
През 2014 г. 75.6% от предприятията продават стоки и услуги чрез уеб базирани технологии , а съобщения от тип EDI (електронен обмен на данни) се използват от 32.9% от предприятията. Половината от големите предприятия, които търгуват онлайн, предпочитат да извършват своите продажби чрез съобщения от тип EDI (49.4%), а по-голямата част от малките компании използват уеб базирани технологии (77.7%).
Продажбите на предприятията през интернет нарастват до 5.058 млрд лв. през 2014 г.
ЕКСКЛУЗИВНО ВИДЕО
Още по темата
Водещото днес
Истории
Новини
Борси и финанси



USD
CHF
EUR
GBP