"Тежкото състояние на железопътния транспорт у нас произтича от провежданата 15 години политика и е невъзможно за една година ние да разрешим всички натрупани проблеми".

Това заяви днес министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на среща в БСК по проблемите на железопътния транспорт.

Министър Мутафчиев съобщи, че в проекта на Държавен бюджет за 2007 г. е предвидена допълнителна субсидия от 20 млн. лв. за текущи разходи на НК „ЖИ", което ще даде възможност за намаление на таксите, плащани от БДЖ ЕАД.

Предвижда се, също така, за БДЖ да бъде осигурен държавно гарантиран кредит от 70 млн. лв. за ремонт на товарни вагони.

За разрешаването на натрупаните проблеми Министерството на транспорта ще бъде готово до края на м. декември т.г. с проект за преструктуриране на БДЖ и НК „Железопътна инфраструктура"(ЖИ):

  • БДЖ да бъде разделено на 3 отделни компании - пътнически превози, товарни превози, локомотивно стопанство.
  • НК „ЖИ" да бъде разделена на 4 компании - жп-движение, поддръжка на жп-пътища, телекомуникации, електроразпределително дружество.

Целта на преструктурирането е преустановяване на порочната практика на субсидиране на пътническите превози от печалбата на товарните превози. Такова предложение е направено и в обсъдения днес експертен материал, подготвен от работна група с участието на представители на БДЖ, НК „ЖИ", БСК и браншови организации.

В хода на разговора министърът на транспорта заяви, че възприема положително идеята на работната група за създаване на капиталови дружества от бюджетния излишък за 2006 година. Средствата от тези дружества да се използват целево, както следва:

За инфраструктура:

  • 5 млн. лева за закупуване на машина за подмяна на стрелки;
  • 6,5 млн. лева за закупуване на  нови релси;
  • 5,5 млн. лева за закупуване на  нови стрелки;
  • 4,3 млн. лева за закупуване на  нови траверси;
  • 3,9 млн. лева за зимна подготовка 2006 - 2007;
  • 7,5 млн. лева за закупуване на 50 броя автоматични прелезни устройства;
  • 14,5 млн. лева за ремонт на особено критични участъци.

За подвижния жп-състав:

  • 145 млн. лева  за закупуване, рециклиране и ремонт на товарни вагони и локомотиви, които да обезпечат заявените увеличени товаропотоци от българската индустрия още от началото на 2007 година.

По време на днешната среща директорът на БДЖ ЕАД Олег Петков изрази готовност за публично-частно партньорство по отношение вагонния парк, като предложи още от м. януари 2007 г. да се пристъпи към схемата при два ремонтирани вагона един да остава като собственост на фирмата, заплатила ремонта.

Друг вариант е, ако фирма желае да ползва собствени вагони, превозвачът (БДЖ) да предлага отстъпка от цената за услугата.