И понеже говорим за бизнес, ще илюстрираме казаното с цифри. Близо 250 млн. евро е общият обем на рекламния пазар за 2007 г. Най-голяма част от парите на рекламодателите отиват в телевизионните канали. Те държат половината от рекламния пазар у нас и са спечелили от реклами общо 123 млн. евро.
Най-бързо развиващият се сектор от бранша е интернет рекламата, чийто ръст е скочил с 89 %. Следват външната реклама, кампаниите в пресата и радиото.
Къде се намира България спрямо другите страни от ЕС като тенденции на развитие и като ръст?
„От една страна като ръст - такива цифри няма в Западна Европа. Няма такъв растеж, какъвто има в България - казва Мариана Брашнарова, изпълнителен директор на Асоциацията на рекламните агенции в България.
Това има своето обяснение. Рекламният бизнес стартира от много ниско ниво и затова се развива с бурни темпове. От друга страна, цената на рекламата в България е много по-евтина от тази в Западна Европа.
Икономическата стабилност през последните години доведе до нарастване на пазара на рекламни продукти и навлизане на международни компании в този бизнес."
Според експерти в бранша обаче, 2007 ще остане последната печеливша година за рекламния бизнес у нас. Защото резонансът от световната финансова криза достигна и до България.
Глобалните финансови сътресения се отразяват и на българските компании. Рекламните агенции вече наблюдават свиване на бюджета за маркетинг и реклама за втората половина на годината, въпреки традиционно силните последни месеци за рекламни инвестиции.
Рекламодателите стават по-предпазливи в прогнозите си и за следващата година. Ще преосмислят ли бюджета си българските компании в следствие на световната финансова криза?
"Първо може би ще преосмислят бюджета си международните компании в България, защото кризата засегна първо тях - казва Мариана Брашнарова.- Някои фирми са започнали да поорязват бюджетите си, при други това не се случва.
Но рекламните бюджети са функция от икономическата обстановка и от развитието на компанията. При криза клиентите предпочитат да поддържат нивата на съществуващия бизнес, а не да харчат средства за бъдещо развитие и инвестиции.
Зависи доколко кризата ще се отрази и в България. Ако това стане, тя ще засегне първо банките и застрахователните дружества."
Някои банки обаче ще продължат да инвестират в реклама, защото ще се борят за всеки клиент в условията на оцеляване на финансовия сектор. От банковите услуги зависят много сектори в икономиката, като се започне от строителството и недвижимите имоти и се стигне до продажба на автомобили и битова техника.
Ако кризата се усети осезаемо в България, ще намалят доходите на домакинствата, от там покупателната им способност, печалбите на компаниите и съответно рекламните инвестиции."
Ние не мислим, че тенденцията ще е отрицателна - казва Мариана Брашнарова. - По-скоро ръстът ще бъде по-малък, но не става въпрос за 50 % свиване на рекламния пазар."
Според специализирани агенции, рекламните бюджети на компаниите в САЩ и ЕС ще се свиват, вследствие на финансовата криза. 65 % от глобалния ръст на рекламния пазар през следващите години ще дойде от развиващите се пазари.
Припомняме, Максим Бехар, управител на M3 Communications Group заяви, че предприемачите са объркани от това, което се случва на финансовите пазари и не са сигурни как събитията ще се отразят в България.
Според него някои чужди инвеститори могат да забавят проектите си в България заради световната финансова криза. Според него повечето компании вече се насочват към PR, отколкото към рекламата.
По-убедително звучи посланието към потребителите, ако независим източник го произнесе, коментира Максим Бехар.
Въпреки това той смята, че специално производителите на напитки и храни ще продължат да инвестират много в реклама.
Роси
на 14.10.2008 в 22:44:27 #1"(...) цената на рекламата в България е много по-евтина от тази в Западна Европа." ============================================== Цената не може да бъде евтина или скъпа, но може да бъде висока или ниска.