Идеята за борба с контрабандата на горива, бе основната тема на тазсутрешното предеване "На светло с Люба Кулезич" по Нова телевизия, с гост депутатът от Патриотичния фронт Емил Димитров-Ревизоро.
Защо сега ще излязат имена на силните на деня в контрабандата и защо не са излизали до сега, след като се знаят?, попита Кулезич, госта си по повод заплахите на премиерът Бойко Борисов да извади на светло тези имена.
За предишни години, Борисов не може да носи отговорност. Хубаво е, че сега е събрал сили и иска да го направи, даде своята оценка депутатът. Някога бяхме създали митническа полиция, след това я разтурихме. Сега отново има такава законопроект за тази идея и ние я подкрепихме на първо четене.
Разяснявайки фактите той обобщи, че тази година, до момента са събрани милиард и стотина милиона повече от миналата година в бюджета. Но, продължи той, 800 млн. са от данъчните ставки и само 140 млн. лв. са повече от митниците и ако наложим темпа, до края на годината те ще са 300 - 500 млн. лв. И това няма да са онези 2 млрд. лв., които искат да се съберат от митниците. Пътят е правилен, но сегашните 140 млн. лв., означават едва 20-30 млн. лв. повече всеки месец. Дали защото са затегнати мерките или защото миналата година инсталацията на Лукойл не е работела, а сега работи.
Кои са все пак големите играчи в бизнеса с горива, които ще изскочат?
В България има малко големи играчи в този бизнес. Винаги, когато се заговори за затягане на мерките, се говори да му се сложат повече измервателни уреди. Лукойл представлява верига от бензиностанции, складове и тръбопроводи и самата производствена мощност - в завода. Когато се върнах в парламента, разпоредих проверка да ми се каже какво точно става в завода. Всичко да бъде заснето. Това са хиляди снимки.
Инвестиция - 36 милиона, 46 разходомера, 4 везни, 199 нивомера и 32 интегрални устройства. Имам налична цялата информация на схема, от пристанището до София. Друг е въпроса, дали митниците ги следи. Не е ясно. Но по-интересното е в другата папка, която имам. Снимките на движението на корабите в пристанището, на които няма измервателни уреди. Снимките са правени от сателит. Доста кораби, със доста сериозен тонаж. Данните са ми представени от петролната и газова асоциация и съответните проверяващи органи.
Оказа се, че има осем пристанища, в които няма нито един уред за отчитане на влизащите от там горива. И това са именно маршрутите с възможност контрабанда.
По доклад за един танкер тръгнал от Атина, спрял на едно от тези пристанища без измервателни уреди и след това горивото - с жп. цистерни идва в София. За периода от 9 до 13 февруари 2015 г. от пристанището до София са дошли 100 жп. цистерни. В целия доклад на икономическото разузнаване и разследване, за всеки ден има поне по 25 цистерни с гориво пътуващи към София от този танкер. Документите са иззети от машинистите. Само за този танкер, ако горивото беше отчитано и платено, в държавата щяха да влязат 8.538 млн. лв. Ако са наложени актове сумата може да стане 25 млн. лв. Според доклада, за един много малък период от време са преминали над 140 танкера( б.р. При споменатите суми, ползата за държавата би била 1.195 млрд. лв., само от горивото и 3.5 млрд. лв., ако на тези танкери биха били наложени актове).
Представих парламента две папки. В първата - схемата на Лукойл, с предложение да бъдат проверени всички уреди по трасето и нередовните да бъдат санкционирани, продължи си Ревизоро.
Във втората папка се съдържат данни за онези снимани 140 кораба на онези пристанища, без уредите. Тук отправих въпрос - Какво парвим с тях?
Папките ги представих на бюджетна комисия. За мен беше нелогично обяснението на комисията, че едните пристанища били клас "А"/с 24-часово присъствие на митнически контрол и уреди/, а другите пристанища, тези без уреди били с митничари на повикване.
По отношение на първата папка, ми отговориха, че сега се правят за Лукойл нови уреди, а по отношение на втората папка - "С тези пристанища ще се занимаваме по-натам", казаха от комисията.
В обобщение - в България има един голям играч - Лукойл и 3-4 по-малки около него. В момента в който се затегне контрола на големия играч, оборотите на по-малките около него скача неколкократно. Няма да казвам имената на тези по-малки играчи и очаквам Бойко Борисов да ги обяви на прокуратурата, допълни Димитров.
Именно през тези неконтролирани пристанища, контрабандното гориво тръгва в страната, към земеделци и транспортни фирми, вместо да бъде отчетено. Някои от тези 140 танкера са правели по няколко курса. И всичко това само за един малък период от време.
- Тогава Ваньо Танов, какво прави като началник на митниците?, попита Кулезич.
- "Пара в свирката", бе краткият но пълен със съдържание отговор на Ревизоро.
Сигурен съм, че Борисов ще обяви тези имена. Това за него е изключително важно. Оцеляването му е свързано с това. Защото ако тези пари отидат в мафията, то тези пари ще работят на изборите срещу него. Ако са в бюджета, то с тях той ще запушва дупките в него. Така той ще бъде хем добър премиер, хем успешен, довърши изводите си Димитров.
Ситуацията с контрабандата е и малко объркана, макар че лицата лесно могат да се установят документално.
Ако аз дам папките в митниците, то шефовете на митниците трябва да назначат подчинени, които да ги разследват. Ако дам папките в министерството, то ги давам на онези в тях, които вземат парите/подкупите. За това ги дадох на комисията в парламента.
Нормално е като завишим контрола на бензиностанциите с уреди за контрол, то те да изискат да бъдат сложени уреди на всички по-малки бензиностанции, или места, на които има гориво, но няма уреди. Аналогично е и при контрола на цигарените фабрики. Те също могат да изискат от митниците да хващат тировете с контрабандни цигари.