Русия иска да заеме най-малко 10% от световния самолетен пазар, съобщи агенция Ройтерс. С новите си пътнически джетове Русия иска да излезе от пост-съветската криза, заявява днес най-големият самолетен производител в страната.

Президентът Владимир Путин реши да възроди могъщата някога авиация на Русия, като събра гражданското и военното производство в един гигантски контролиран от държавата холдинг: Обединената авиационна корпорация.

ОАК има амбициозните планове да продаде самолети за сумата $250 млрд. до 2025 година и да надмине рекордите от съветската ера, като се конкурира успешно на световния пазар с Boeing и Airbus.

„Желаем 10% от световния пазар", казва Игор Шевчук, президент на „Туполев" - сега част от ОАК. В момента източно от Москва протича авиационното изложение МАКС - 2007.

„Нашата стратегическа задача е да заемем третото място сред страните - производители на самолети до 2015 - 2018", казва Шевчук, който е и администратор в ОАК.

Авиационното изложение бе посетено от Путин в понеделник. Официалните власти в Русия представят постиженията си в авиационната индустрия и заявяват, че могат да се конкурират със САЩ, ЕС и Китай.

Проблемът за руската авиация дойде с разпадането на съветската държава. Тогава финансирането за отрасъла секна и преди добре възнаградените самолетни дизайнери трябваше да преживяват с мизерни заплати. Пилотите на бойните самолети с месеци стояха на земята, защото нямаше пари за гориво.

Путин вижда във възраждането на авиацията начин да се демонстрира увеличената роля на Русия - както навън, така и в повишен респект на населението към държавата.

Ройтерс твърди, че авиацията и отбранителната индустрия, доминирана от бивши членове на службите за сигурност, са ключовата енергийна база за бившия офицер на КГБ Путин.

Шевчук от Туполев е обяснил, че фирмата му разработва средни по размер пътнически самолети, за които ще се позлват произведени в страната и чужбина двигатели. Освен това се проектира по-голям пътнически самолет с капацитет 270 души и полет до 5,000 км.

Предварителните оценки сочат потенциален пазар от 200 такива самолета. Повече подробности не са били дадени.

Генералният директор на „Сухой", Михаил Погосян, е казал, че има 100 фирмени поръчки за Sukhoi SuperJet 100, голямата надежда на руското самолетостроене - до края на 2007 година. „Сухой" също е част от ОАК.

Погосян е гарантирал сключването на солидни договори с чужди купувачи до края на годината. Очакват се доставки на 50 военни самолета на международния пазар и 20 самолета за руските ВВС.

Председател на ОАК е Сергей Иванов, заместник-премиер. Той е асистирал на Путин в симулирания полет на Superjet, първият руски пътнически самолет след ерата на СССР.

Руските медии пишат, че Путин е разбил самолета при първото приземяване на Superjet, но с помощта на пилот на вторият опит самолетът е бил приземен.