Високи сметки за отопление ще получат клиентите на столичната Топлофикация в края на текущия отоплителен отчетен период 2014/2015 г. Това показват практическите данни по методологията, на написаните във фактурите ни суми за всеки един месец от текущия отчетен период.

След последните промени в наредбата на Топлоснабдяването, методологията придоби меко казано странна метаморфоза. Като цяло творците на тези промени, целяха да преразпределят енергията за отопление във фактурите ни в поносима за потребителите равномерност.

Така например, пак на основание промените в наредбата, потребителите заплащаха по-високи количества от потребената енергия през неотоплителния период, за месеците от юни до октомври 2014 г., когато се използва енергия, само за топла вода(БГВ). Завишените количества потребена енергия бяха в границите на 10-20% повече през всеки един месец от този неотоплителния период.

Уредите за търговско отчитане(топломери) вече нямат никакво значение, освен да регистрират крайните показания на потребената енергия, в края на отоплителния сезон, 30 април 2015 г. Бяха премахнати от фактурите ни, прогнозните количества топла вода, основаващи се на потреблението ни от предходния отчетен период.

За да няма напрежение сред клиентите, около спора за енергията за сградна инсталация, тя също бе премахната от фактурите, или по-скоро добавена към тази за отоплиние и отопление по мощност. В допълнение, според новия проект за промяна в Общите условия на Топлофикация, допълнителните контролни топломери е предвидено да са "по желание и за сметка на клиентите". Така е, като ги искаме.

"Есть человек — есть проблема, нет человека — нет проблемы."

Така по Сталински, се решиха проблемите с всички аспекти, против които клиентите на столично парно се възмущаваха на основание високите си сметки във фактурите, поради продаваните им високи количества топлоенергия. За да няма проблеми през най-конфликтните месеци декември-февруари, бе предприета последващата акробатика във фактурите ни.

В момента, на основание цифрите от фактурите за потребена топлоенергия, сравнени с показанията на топломерите, се оказва, че през тези конфликтни месеци, ще заплащаме по-малко енергия, отколкото сме потребявали! Сметките ще са ни по-ниски, отколкото би трябвало да бъдат. Малко по-ниски сметки, въпреки увеличението на цената. - Ура!

ДА, ама НЕ! Безплатен обяд няма.

Цялата енергия, която не е заплатена до момента ще бъде разпределена на потребителите и включена в сметките ни през последните един или два месеца на отчетния период.

Единственото в случая, което се забелязва е, че не се засяга по никакъв начин продаваната ни топлоенергия. Като продадените ни количества са дори малко по-високи от предходната година, въпреки данните на НИМХ за по-топли месеци!

Така ще се окаже, че спрямо предходния отоплителен сезон, и през този ще имаме доста по-високи сметки. От една страна, поради увеличението на цената на топлоенергията, влязла в сила от 1 юли 2014 г., а от друга страна заради същото количество/дори леко завишено/ енергия,продавана ни до момента. И ефектът от това ще усетим именно в предстоящите месеци март-април.

Илюстрирайки го в конкретен пример:
За периода май-декември 2014 г., ни е продадена топлоенергия с 4.74% повече, спрямо май-декември 2013 г. Като количество това е около 20 мВтч. повече, а при текуща цена от 101.568 лв. за 1 мВтч.? Е, всеки може да смята. А има още четири месеца активен отоплителен сезон.

На всякъде в момента се говори за саниране. И как това ще намали сметките ни за отопление с 30-40%. Никъде обаче не чух, че това ще повлияе на по-ниските продажби на топлоенергия от Топлофикация. Говори се само за спестяване електроенергия, предназначена за отопление. Говори се, че ще ни е по-топло. Безспорно е така. Единственото успокоително нещо в случая е, че в новия проект за промяна в общите условия на Топлофикация е заложено, че:

3. В раздел ІV - Права и задължения на клиента.
3.1. В чл. 8 да се добави нова ал. 3 със следното съдържание:
„(3). Клиент в самостоятелна сграда или клиентите в СЕС, присъединени към една абонатна станция или към нейно самостоятелно отклонение, с взето решение на Общото събрание на собствениците по реда на ЗУЕС могат да поискат ограничаване мощността на абонатната станция с технически средства в рамките на допустими технологични ограничения при дългосрочно намаляване на топлопотреблението спрямо проектното и/или доказано намаление на топлинната мощност на сградата вследствие предприети мерки за подобряване на енергийната ефективност на сградата и/или реконструкция на вътрешните отоплителни инсталации Продавачът извършва настройката в срок до 4 /четири/ работни дни от датата на искането”.

С колко - така написано, не е ясно. Това със сигурност няма да се случи през този, а вероятно и през следващия отоплителен сезон.