По времето на първите железници е имало професия въглищар, който сипвал гориво в парния котел, придаващ движение на двигателя.

Две столетия след локомотива на Стефансон, въглищата могат да изиграят подобна роля и в епохата на реактивната сила - пише Reuters.  

Идеята е, че самолетите на бъдещето могат да използват като гориво течност, изготвена от въглища или природен газ.

Въздушните сили на САЩ вече са провели тестови полети на В - 52 Stratofortress с гориво, базирано на въглища.

JetBlue Airways Corp. поддържа внасянето в Конгреса на законопроект за удължаване на данъчните кредити за алтернативни горива, пускайки технология, произвеждаща самолетно гориво на еквивалента на $40 за барел - далеч под сегашните цени на нефта.

Главните въглищни компании на САЩ, които имат повече залежи на нефт отколкото Саудитите петрол, инвестират в откриването на начини за развитие на горива, базирани на въглерод.

Технологията за произвеждане на течно гориво от въглища трудно ще се нарече нова. Германските изследователи Фишер и Тропш през 1923 развиват процеса, сега носещ техните имена, използван от Германия и Япония през време на Втората световна война, за получаване на алтернативни горива. През 1944 Германия произвежда 124,000 барела дневно.

Превърнатите в течно гориво въглища вече се използват и другаде, в ЮАР например те покриват 30% от горивните нужди на транспорта. Освен че е по-евтино от петрола, новото гориво е по-малко вредно за околната среда и ще помогне на Америка да се освободи от зависимостта от чуждестранните доставки.

Основателят и изпълнителен директор на JetBlue, Дейвид Нийлеман, счита, че оползотворяването на резервите на САЩ от въглища е правилния път към енергийната независимост.

Последните изказвания на енергийните и електрически лидери в САЩ гласят, че горивата на биодизел имат малък ефект откъм намаляване на емисиите парникови газове, огромни производствени разходи и предявяват твърде претенциозни изисквания към инфраструктурата.

За разлика от тях горивата на основа въглища са концептуално по-чисти при изгаряне. Попович, председател на Минната асоциация на САЩ, изтъква, че ако не вземе навременни мерки, САЩ сериозно ще изостане от Китай, които планират да инвестират $25 млрд. в заводи за горива от въглища. Говори се, че производствената стойност на барел за Китай ще е под $25 (докато САЩ все още се стреми да смъкне себестойността под $45).

През октомври консорциум от енергийни и технологични компании оповестиха, че в щата Монтана ще се изгради първият в Америка завод за горива от въглища, на стойност $1 млрд., който ще произвежда 22,000 барела гориво дневно, както и 300 мегавата електричество - достатъчно за захранването на 240,000 домакинства. Срокът на завършване на проекта е шест години.

Важен фактор за масово производство на CTL (въпросните горива) ще са световните цени на нефта - ако цените трайно се задържат над $40, алтернативите ще са интересни за инвеститорите.

Друга компания за алтернативни горива, Syntroleum, наскоро каза, че ултра чистото й гориво е било успешно тествано на В - 52 Stratofortress в калифорнийската база на американските ВВС. Използвана е 50/50 смес от CTL и традиционното гориво за реактивни самолети (керосин).

Надеждите на Пентагон са да се намали зависимостта на суров петрол от внос и до 2016 г. половината от авиационното гориво, което употребява, да идва от алтернативни източници.