„За три дни бензинът ударно поскъпна", обобщава от първата си страница „Сега"
След тока и топлата вода бензинът и дизелът продължиха серията от лоши новини за бюджетите на гражданите и на бизнеса. За три дни течните горива у нас поскъпнаха на два скока и добавиха по 8-10 стотинки за литър.

Петролните фирми вчера коментираха с неохота, като дадоха дежурното обяснение - котировките на суровия петрол са се повишили. Напоследък и доларът, който е валутата на петролната търговия, поскъпва спрямо еврото, което значи и спрямо лева, а наблюдатели припомнят, че сезонът на отпуските също насърчава вдигането на цените на автогоривата - и по света, и у нас. Масло в огъня добавя и стачката на нефтодобивниците в Норвегия. Синдикатите заплашват напълно да спрат добива, а северната страна е в челната осмица на износителите на петрол. Всичко това предвещава още по-високи цени през идните седмици.

На 6 юли масовият бензин А 95 все още се продаваше по 2.47-2.48 лева за литър, А-96 вървеше по 2.63, а дизелът - по 2.49-2.50. В събота, 7 юли, бензиностанциите вдигнаха цените с по 3-4 стотинки, а ден по-късно последва ново поскъпване - с още 4-5 ст. В момента по големите вериги у нас масовият бензин струва 2.55-2.57, а дизелът - 2.58-2.60 лева.

Увеличението идва на фона на зигзаг котировки на петрола на световните борси. В петък цената на нефта падна за втори пореден ден, след като за около седмица тя се качи от 93 долара на барел до около 100. Преди това цената бе слязла под 90 долара и бе най-ниската за последните 18 месеца.

От рафинерията "ЛУКойл Нефтохим" отказаха коментар на новите цени и прехвърлиха топката към търговеца - "ЛУКойл България", но до късния следобед телефоните на пиар екипа на компанията даваха свободно.

Според търговския директор на "Петрол" Иван Костадинов поскъпването на горивата сега се дължи на увеличението на цената на нефта отпреди седмица. "Цените вече вървят надолу, така че очаквам те и у нас да се нормализират. Тенденцията е до 15-20 юли да има повишение заради сезона, но след това те тръгват надолу", обясни той. Костадинов отказа да коментира дали и с колко ще се оскъпи бензинът, след като от началото на август бензиностанциите ще бъдат задължени да го продават с минимум 2% биодобавка. В момента изискването важи за производителите на горива.
Още от статията на „Сега"

„Слънчево цунами", четем от първата страница на „Стандарт"
Невиждан от години слънчев ураган ще ни удари днес и утре. Изригването може да създаде проблеми с мобилните телефони и интернет. Застрашени са дори елуредите. Причината за аномалиите са мощните рентгенови и ултравиолетови лъчи, които бомбардират йоносферата, в която се разпространяват радиовълните, обясняват от НАСА. От няколко дни вече има смущения в комуникациите в цяла Европа. Слънчевото изригване ще повлияе най-вече на хората с ниско кръвно. Докторите препоръчват възрастните и децата да избягват стоенето на открито между 10 и 19 часа. В същото време синоптиците алармират за рекордни жеги през уикенда. Очаква се живакът да удари 44 градуса в Южна България.
Още по темата от „Стандарт"

„Вечният ДДС капан", пише на първата си страница „Капитал Daily"
Националната агенция за приходите отказва да преследва истинските данъчни измамници, а вместо това избира да приписва задължения на коректните фирми, които в миналото са търгували с компании нарушители.

На този проблем за пореден път наблегнаха адвокати и мениджъри, които участваха на кръгла маса за прилагането на закона за ДДС. Тя беше организирана от Българската стопанска камара (БСК). Компаниите поискаха отмяна на солидарната отговорност на фирмите по ДДС, както и по-ясни правила за това коя доставка се признава от данъчните за реално извършена и коя - не.

Това е важно, защото, ако дадена сделка се определи от приходната агенция като съмнителна, компаниите не могат да си възстановят косвения данък. Печели държавата - тя получава повече постъпления, но пък по този начин обезкръвява работещия бизнес, вместо да преследва неизредните компании. Подобна политика в дългосрочен план не е полезна за икономиката, но е практика на администрацията от години.

"БВП расте с 0.5% за първото тримесечие. Потреблението намалява, търговският дефицит е минус 800 млн. лв. в сравнение с предходното, инвестициите спадат. А БВП расте, но за сметка на данъците, които неправомерно се събират", твърди изпълнителният председател на БСК Божидар Данев.

Виновен за всичко

Солидарната отговорност беше въведена преди години, за да бъде защитен държавният интерес от недобросъвестни данъкоплатци. Тя позволява на данъчните да търсят дължимия и неплатен данък от търговските партньори на неизрядна фирма. И съответно да не им възстанови ДДС.

Например, ако дружеството Х е продало стоки на фирмата У, а У - на предприятието Z, и ако дружеството Х не е внесло дължимия данък, отговорността да бъде поемана първо от фирма У и в случай че от нея не могат да бъдат събрани тези пари, тогава пред администрацията отговаря Z. Според закона отговорност може да бъде потърсена дори и от доставчиците на Х.

Друго основание да се отказва възстановяване на косвения данък е, ако доставката бъде определена като нереална от приходната агенция. Представители на различни браншове - металургия, месопреработване, производство на целулоза, както и адвокати, специализирани в областта, твърдят, че една от основните причини за тази практика е липсата на достатъчно прецизна нормативна уредба. Както и по-ясни критерии кои сделки се приемат за действителни.
Още от статията на „Капитал Daily"

"БВП е нараснал за сметка на налозите, събрани неправомерно от бизнеса", пише на първата си страница „Класа"
Брутният вътрешен продукт (БВП) е нараснал за сметка на данъците, събрани неправомерно от бизнеса, заяви Божидар Данев, изпълнителен директор на Българската стопанска камара (БСК), на пресконференция в понеделник. По думите му БВП на България за първото тримесечие на годината има ръст 0,5% в сравнение с предходното, при положение че основните му компоненти сочат надолу - потреблението е намаляло, търговският дисбаланс е минус 800 млн. лв., публичните разходи също са намалели. „Затова имаме и излишък, който се точи от коректния бизнес", обясни той.

През последните шест месеца се наблюдава експанзия на ДДС измамите, като месечно се източват над 50 млн. лв. от хазната. Основният проблем е, че законът за ДДС позволява данъчните да събират два пъти данъка от коректни фирми. В резултат над 50 000 фирми са глобени неправомерно с актове. За да защитят дружествата, които работят на светло, от БСК са изпратили на НАП, ДАНС и МВР списък с около 50 фирми, за които имат информация, че точат налог. Според Данев става дума за истинска епидемия, разразила се по законов път.

От 2 г. българските фирми живеят в данъчен ад, а най-големият крадец на ДДС е държавата, заяви Кирил Вътев от асоциацията на месопреработвателите. „От НАП очакват всяка фирма да познава счетоводството на доставчиците си, до което няма как да имаме достъп. И данъчните прилагат коварство - те знаят кой доставчик не е внесъл ДДС, но започват да санкционират наред, не се признават фактури и не става ясно коя сделка се приема за действителна. В резултат - има спрели работа фирми, съкращения на хора, навлизане на вносни продукти", коментира Вътев. Той заяви още, че данъчните вменяват контролни функции на легитимни фирми, предупреждавайки ги да внимават с кого търгуват. „Ние правим бизнес, не се занимаваме с издирвателна дейност", заяви Сабина Влахова от Съюза на българските мелничари. Според нея фирмите фантоми са недосегаеми, а държавата би могла да се справи с проблема.
Още от статията на „Класа"

"Пияните - без книжка, без кола и с глоба до 2000 лева" е едно от водещите заглавия на „24 часа"
Изпивате една-две бири и сядате зад волана. Спират ви за проверка. Ако откажете дрегер - глобата е 2000 лв., а книжката се отнема за 2 г. Сега максималният срок е година и половина, а санкцията до 1000 лв.

Установяват, че имате алкохол в кръвта над 0,5 промила. За това нарушение наказанието вече е три в едно - отнемане на книжката, парична глоба и спиране на колата от движение.

Затягането на мерките срещу злоупотребилите с алкохол водачи е предвидено в промени в Закона за движението по пътищата, одобрени преди дни на второ четене от парламентарната комисия по транспорт. Най-вероятно до края на месеца измененията

ще са в сила окончателно. Те ще влязат в сила с обнародването им в "Държавен вестник".

Поправките бяха инициирани от депутати от ГЕРБ. По тяхно предложение и след съгласуване с МВР бе решено да се въведе още една мярка срещу пияните водачи - спиране на колата им от движение. Шефът на КАТ Алекси Стратиев предложи тя да остава на трупчета за половин година, тъй като това е едно от най-тежките нарушения, но депутатите записаха, че максималното време ще е един месец. В момента, в който бъде установено нарушението, от водача ще се изземва свидетелството за регистрация на автомобила.

В момента законът предвижда, че превозното средство се спира временно от движение, ако е технически неизправно, няма "Гражданска отговорност", няма или е с невалидна винетка. Колата не може да се движи, докато не бъде отстранено нарушението. Върху предното й стъкло се поставя стикер, че е спряна.

От 2007 г. насам законът предвижда, че органите на реда преместват и предоставят за отговорно пазене временно спрените от движение превозни средства, като разходите за това са за сметка на собственика.

Депутатите записаха, че собственикът на кола, предоставена на друг водач, който няма книжка или е пил, също носи отговорност. Автомобилът му ще бъде спиран от движение за срок до месец, като срокът ще варира. Поемането на отговорност от собственика щяло да засегне най-вече фирми, които притежават превозни средства. Ако става въпрос за водач на камион, който превозва бързо разваляща се стока, возилото ще се освобождава след няколко часа, обясни шефът на транспортната комисия Иван Вълков.

Според Алекси Стратиев целта е собствениците да знаят какви хора наемат.

След проверката за алкохол, която се прави в гаража, те нямали контрол

върху водачите, тръгнали на дълъг път. Когато бъдат заловени с алкохол, автобусът или камионът ще се задържат до идването на собственика.
Още от статията на „24 часа"

"ДКЕВР се изнася в Народното събрание" е едно от водещите заглавия на страниците „Бизнес" на вестник „Труд"
Предложението на премиера Бойко Борисов парламентът да го освободи от отговорността за Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) вече е задействано. В четвъртък зам.-шефът на икономическата комисия Диан Червенкондев е внесъл в деловодството на Народното събрание предложение да се създаде постоянна подкомисия към икономическата, която да наблюдава дейността на енергийно-водния регулатор. Това съобщи вчера икономическият министър Делян Добрев.

Комисията ще заседава всеки четвъртък, като ще има право да привиква членовете на държавния регулатор и да отправят предложения към тях. "Например могат да предложат да се премахнат преференциите за всички слънчеви централи с над 30 киловата мощност", даде пример Добрев.

Той не обясни по какъв механизъм членовете на ДКЕВР, които по закон се назначават от премиера, ще трябва да слушат и най-вече - да изпълняват "предложенията" на депутатите. Министърът обясни само, че заседанията на "наблюдателите" ще са открити за журналисти и на тях ще бъдат канени представители на синдикати, потребителски и браншови организации и др. Сега заседанията на ДКЕВР също са открити, освен тези, на които се взимат конкретните решения.
Още от статията на „Труд"

„Приходите от концесии надхвърлиха 40 млн. лв.", съобщава „Сега"
Икономическото министерство се похвали с ръст на събраните концесионни такси. Само до юни то е получило над 43 млн. лв., докато за минала година приходите са били около 63 млн. лв. За сравнение през цялата 2010 г. постъпленията са били над 47 млн. лв. Това е записано в отчета на ведомството на Делян Добрев от 2009 г. насам.

Експертите на Добрев обаче са били доста пестеливи, тъй като са събрали трите години управление на скромните 15 страници. От тях става ясно, че за този период държавата е прибрала над 470 млн. лв. дивидент от дружествата под шапката на икономическото министерство. Оттам се хвалят със спорния Закон за иновациите, както и с критикуваните промени в Закона за насърчаване на инвестициите, които още се обсъждат.

В отчета са и усвоените пари по "Конкурентоспособност", като към края на юни по програмата са сключени 1302 договора, а са разплатени над 302 млн. евро.
Още от статията на „Сега"

„Криза на зрялата възраст при телекомите", пише „Капитал Daily"
Българските телекоми преживяха своя "златен" век и едва ли скоро ще влязат в нов такъв. Основните услуги, които задвижваха печалбите на компаниите от бранша - преносът на глас по мобилни и фиксирани мрежи, търпят спад на приходите заради наситения пазар, свитото потребление, държавните и европейските регулации. Затова, след като осъзнаха, че вече "зрелият" пазар няма да им донесе ново оживление сам по себе си, мобилните оператори търсят варианти за разширяване на бизнеса си и към разпространението на телевизия и високоскоростен интернет.

Постепенно границите между отделните сегменти - кабелни, сателитни, мобилни оператори и интернет доставчици, започнаха да се размиват. Това роди пакетните услуги, които бележат стабилен растеж и заемат все по-голямо перо от телекомуникационния пазар в България. Такива изводи могат да се направят от доклада за състоянието на индустрията, изготвен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).  Ефектът от икономическата криза продължава да се отразява негативно на българския телекомуникационен пазар и през изминалата година. Индустрията отчита годишен спад от по 6% в периодите от 2009 г. до 2011 г. включително. Така от пика през 2008 г., когато е над 3.5 млрд. лв., пазарът се свива до 2.94 млрд. лв. през изминалата година. По данни на регулатора той съставлява 3.9% от общия обем на брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

Затихващ разговор

Лидер при разпространението на глас продължава да е "Мобилтел", но неговият пазарен дял продължава да намалява за сметка на другите два телекома. Към края на миналата година той е изгубил още 3% от пазара - както като брой абонати, така и като приходи от мобилни услуги, и позицията му вече е 45.2% от броя клиенти и 48.5% в парично изражение. Големият печеливш от цялата ситуация е "Глобул". По данните на КРС вторият на пазара мобилен оператор взема 1.7% от изгубения дял на "Мобилтел", а БТК е успяла да увеличи своя с 1.3%.

Проблем и за трите играча е спадането на приходите от преноса на глас. Общо постъпленията от всички услуги, свързани с преноса на глас, са намалели с 11.24% през изминалата година. Най-силен е спадът при пазара за мобилни разговори, който се е свил от 1.93 млрд. лв. на 1.74 млрд. лв през 2011 г. спрямо преходната година. Фиксираната телефония също не е в цветущо състояние, като и там е отчетен спад от 381 млн. лв. на 321 млн. лв. Тази ситуация се дължи на няколко фактора.

Първо кризата удари платежоспособността на хората и те се опитват да оптимизират своите разходи. От друга страна, КРС започна агресивна политика за сваляне на цените за терминиране (цени на едро) между операторите, както и крайните тарифи за роуминг в рамките на Европейския съюз. Това е продиктувано от решения на Европейската комисия, която се опитва да хармонизира тарифите за мобилни разговори на Стария континент.
Още от статията на „Капитал Daily"

"Турци ни цакат с превозите за Русия", разкрива „Стандарт"
Турски компании купуват родни закъсали превозвачи, за да използват разрешителните им за превоз на товари за Русия. Така истинските български автофирми са на път да останат без разрешителни и да спрат да превозват родни стоки за Русия. За това алармира Георги Минчев, зам.-председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС). Причината е слухът, че турските разрешителни за превоз на товари за Русия са на свършване и турците си решават проблема, като купуват наши превозвачи, обясни Минчев.  И нашите разрешителни за международен автомобилен превоз на товари до Русия са на път да свършат, алармира Минчев. Така огромни количества родни стоки - плодове, зеленчуци, козметика, лекарства, вина, облекла и др., ще останат непревозени, а производителите и търговците ще търпят загуби. Намираме се в напрегнато очакване, тъй като точно през юли 2011 г. разрешителните за Русия започнаха да свършват, коментира Минчев. Очакването е реално, тъй като износът запази равнището си от 2011 г., когато беше над 30% по-голям от 2010 г., и дори върви с лек, около 3% ръст. Което е сигурен сигнал, че квотата от 12000 разрешителни за Русия пак няма да ни стигне, обясни Минчев.
Още от статията на „Стандарт"

„Изкупната цена на житото ще достигне 400 лв./тон", прогнозира „Класа"
Очаква се изкупната цена на пшеницата да достигне  400 лв. на тон, но засега купувачите дават цени от 350 лв. на тон, каза в понеделник Васил Симов, изпълнителен директор на Софийската стокова борса, цитиран от телевизия "България он ер".

Най-активният период за търговия са месеците август и септември. Цените в Черноморския регион се контролират от Русия и Украйна, които са най-големите производители. И тази година ще изнасяме големи количества пшеница, допълни още Симов. Очакванията са реколтата в световен мащаб да бъде 680 млн. тона, а за Европа се очакват 120 млн. тона.
Още от статията на „Класа"

"Само 50 са колите на ток у нас", информира „24 часа"
В България има около 1500 електрически превозни средства - основно скутери и велосипеди. Автомобилите на ток са около 50, като основната част от тях са превърнати от модели с ДВГ на такива, движещи се на електричество. Това каза председателят на индустриален клъстер "Електромобили" Илия Левков при откриването на първата в страната станция със слънчеви колектори за зареждане на автомобили, скутери и велосипеди на ток. Тя се намира пред "Интер експо център" на бул. "Цариградско шосе" в София.

Станцията може да зарежда едновременно един електромобил и един скутер или велосипед. Енергията ще се ползва безплатно със специални карти. Зарядната екостанция има максимална дневна производителност от 23 киловатчаса, като за една година може да захрани 1440 електромобила и 3800 електрически скутера. При пробег от едно дозареждане от 50 км се получава средно годишно намаляване на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид от 10,5 тона.
Още от статията на „24 часа"

"Общините със застраховка срещу земетръс", съобщава „Труд"
Имотите публична общинска собственост задължително да се застраховат срещу земетресение и природни бедствия. За сградите частна общинска собственост това ще става по решение на местните власти и няма изискване за какви рискове да са. Това предвиждат промени в Закона за общинската собственост, обявени за публично обсъждане в понеделник.

До измененията се стигна след наводненията в Харманлийско през февруари и силното земетресение в района на Перник в края на май. Оказа се, че част от общинските сгради са осигурени срещу някои рискове, но не и срещу земетресение. Заради липсата на застраховки се наложи щетите по имотите да се покриват от държавния бюджет.

И в момента действа задължителна застраховка за имотите публична общинска собственост, но не е посочено изрично какви рискове обхваща. В резултат повечето общини сключват възможно най-евтините полици, които покриват и най-малко рискове, стана ясно след труса в Перник.

В мотивите към законопроекта пише, че местните власти сключват застраховки за кражба, посегателства от трети лица, пожар, буря, свлачище, натрупване на лед и сняг и други, но застраховките срещу природни бедствия не покриват щети от земетресения, за което е нужна допълнителна полица. Същият режим важи и за държавните имоти. Очаква се предложение за промяната му. От години се обсъжда как и дали да се въведе задължително застраховане за частните сгради.

Промените оставят на общините да определят лимита на застрахователното покритие според финансовите си възможности. С парите ще се покриват ремонтите на пострадалите от бедствия и земетресения сгради.
Още от статията на „Труд"