Комбинацията от лоши шофьори, автомобили в тежко техническо състояние, претъпкани с товари камиони, улици покрити с дупки и корумпирани полицаи е в основата на проблема с трафика.
Основен транспорт за по-голяма част от населението в града са така наречените „мататус", което прилича на българските маршрутни таксита. В Найроби те са злощастно известни с полуделите си от бързане шофьори, които често за да стигнат навреме използват камикадзе-тактики. Да не говорим за техническото им състояние, което понякога е толкова лошо, че микробусите се движат без светлини през нощта.
Мататусите по цял ден се движат безобразно по улиците, сменят агресивно лентите за движение и често са главна причина за пътно транспортните произшествия в града. Найроби е обхванат от катастрофи, които някой път завършват с десетки жертви.
Лошата пътна мрежа и непроходимият трафик са станали основен политически проблем в страната, особено с наближаващите президентски избори през декември. Според последните проучвания, столичаните в африканската държава губят средно по $746,000 дневно от повишен разход на гориво, механични повреди и замърсяване.
„Използваното гориво е невероятно много, основно от коли седящи блокирани в задрсътванията", коментира длъжностно лице пред Ройтерс. „Всичко в града става много бавно, бизнесът страда от пропуснати срещи и забавени пратки. Хората трябва да стават много по-рано, за да се справят с трафика, но и това вече е невъзможно. Улиците за задръстени от тъмно до тъмно", продължава той.
Промяна на столицата?
Асоциацията на архитектите в Кения предложи на правителството миналия месец, да се вземе решене за преместване на столицата на ново място.
Найроби е бил построен преди половин век и не е предвиждал население от повече от половин милион. Днес в града живеят три милиона жители, което прави живота и работата там невъзможни. Трафикът в града е най-лош петък вечер, особено когато са били давани заплати. Когато пък е валял дъжд и водата е покрила всички огромни дупки, катастрофите блокират и без това непроходимите улици.
В Найроби е пълно със стръмни улици, които често не могат да бъдат изкачени от старите и претоварени камиони, които тръгват неконтролируеми в обратна посока и отнасят колите по пътя надолу. Светофарите в града почти никога не се спазват, а местните обичат да казват: „тук важи правото на по-големия с по-яките ламарини".
Полицаите се интересуват повече от допълнителните си доходи под формата на подкупи, отколкото от това да регулират движението. И все пак, за да прозвучи всичко още по-абсурдно, тази година японски експерти констатираха, че проблемите в града не са по-големи от тези в Токио, но решенията в африканския град са крайно неадекватни.