Ето още една причина да не купувате автомобил с дизелов двигател, както и защо потреблението на горивото на Стария континент ще намалява: данъците.
В продължение на десетилетия правителствата в Европейския съюз налагаха по-нисък акция на дизела спрямо бензина, но това предимство бързо изчезва на фона на желанието за по-чист въздух. Промяната подчертава ясно новите нагласи срещу горивото, което бе предпочитано на континента, пише Bloomberg.
"Очакваме акцизът върху дизела да продължиа да расте в Европа", казва Марк Уилямс, анализатор в Wood Mackenzie. "По-големите пазари вървят в тази посока и акцизът върху дизела расте по-бързо, отколкото този върху бензина".
В рамките на ЕС разликата между двата акциза намалява с една трета от 2015 г. насам до 12,5 евроцента за литър, според изчисления на изданието. Общо за целия съюз бензинът е по-скъп от дизела с едва 3 цента на литър, най-ниската разлика от 2008 г.
В България средната цена на литър А-95 е с 20 стотинки по-ниска от тази на дизеловото гориво, макар акцизът върху дизела да е по-нисък. Върху литър дизел се плаща 65 ст., а при бензина - 71 ст. равителството към момента не е изявило намерение да повишава акцизите и те са на най-ниското позволено от ЕС ниво.
Но в рамките на последната година акцизите върху дизела в страни като Белгия, Франция, Литва, Полша и Португалия са се покачили.
От 70-те години на миналия век акцизът върху бензина е по-висок в Европа, по данни на Fuels Europe, която представлява рафинериите на континента. Причината бе опит за подкрепа на бизнеса и заради по-голямата ефективност на дизеловите двигатели, като се смяташе, че те са по-малко вредни за природата.
Но настроенията се промениха значително, особено след Dieselgate. Някои правителства, включително Германия, започнаха да призовават за намаляване на покупките на автомобили с дизелови двигатели.
За разликата в цената на двете горива на бензиностанциите помага и пазарът, като дизелът леко поскъпна, а бензинът поевтиня заради излишък.