След продължилия десетилетие бум, европейската автомобилна индустрия започва да се задъхва.
Търсенето в региона се забави в края на 2018 г. заради комбинацията от новите правила за тестване на вредните емисии и икономическите проблеми, които са сигнал, че предстои рязък край на годините на стабилен растеж.
Британските потребители застанаха начело на промяната, а вероятно се задават още проблеми поради неясните отношения на Великобритания с Европейския съюз, след като тя напусне блока, пише Bloomberg.
Ford предприе най-радикалните действия досега, обявявайки, че ще съкрати хиляди работни места и мoжe дa зaтвopи цeли фaбpиĸи в Eвpoпa, ĸaтo чacт oт cтpaтeгиятa cи зa нaмaлявaнe нa paзxoдитe. По тези стъпки върви и най-големият британски производител - Jaguar Land Rover, който обяви 4500 съкращения, или около 10% от служителите му по света.
И двата производителя разчитат на Великобритания, вторият по големина пазар в региона. Те са особено заплашени от Brexit без сделка, но всички европейски производители ще бъдат засегнати от нарушени търговски потоци между Острова и континента поради тесните връзки между фабриките за сглобяване и доставчиците от двете страни на Ламанша.
"Може би сме свидетели на прелюдия към по-нататъшна консолидация на индустрията, цикличен феномен. Скъпо струващата разработка на бъдещите автомобили и намаляващите обеми са рецепта за по-близки отношения", казва Стив Ман, анализатор на Bloomberg Intelligence в Хонконг.
Спирачката Brexit
Намаляващите продажби на коли на Острова влияят негативно на целия европейски пазар
В световен мащаб автомобилната индустрия вече се сблъсква с по-строги екологични правила, скъпо струващо преминаване към електромобилите и риска от услугите за споделено пътуване, които привличат все повече потребители.
Внезапното забавяне на търсенето на традиционни автомобили заплашва да намали паричните потоци, необходими за финансиране на този преход, докато Brexit добавя допълнителна доза несигурност в Европа.
"Има твърде много революции по едно и също време. Това е негативна смесица", Юрген Пипер, анализатор в частната банка Bankhaus Metzler.
Проблемите в Европа включват забавяне на ръста на икономиката, като Германия е заплашена да попадне в техническа рецесия след драматичния спад в промишлената дейност в края на миналата година. Спадът в най-голямата икономика в региона отчасти се дължи на проблемите на автопроизводителите да се адаптират към новите процедури за измерване на емисиите, което поражда затруднения в производството и продажбите в целия регион.
Очакванията на водещи компании като Volkswagen и Daimler за възстановяване на търсенето все още не се реализират. Продажбите на нови автомобили в Германия спадат с 7.6% през декември - знак за по-големи проблеми на пазара, който се очаква да се свие през 2019 г., според Evercore ISI.
Китай представлява друго предизвикателство. Заради търговския сблъсък със САЩ продажбите на нови коли в страната спаднаха през миналата година за първи път от 2 десетилетия. Това означава, че най-големият автомобилен пазар в света едва ли ще успее да спаси индустрията, както го направи след финансовата криза.
Ако Китай не успее да стимулира продажбите на автомобили, това ще е предизвикателство и за японските производители на автомобили, които се справят по-добре от останалата част от индустрията на най-големия автомобилен пазар в света, предвижда Ман.
Новината за Ford не се отразява на акциите на японските автомобилни производители, смята Масаюки Отани, главен пазарен стратег в Securities Japan Inc. в Токио. "Японските акции, включително тези на автомобилопроизводителите, нарастват заради слабостта на йената и напредъка на акциите в САЩ", твърди той.
На фона на задълбочаващите се икономически проблеми, плановете на автопроизводителите да генерират милиардите евро, от които имат нужда за инвестиции в автономни автомобили и електромобили, избледняват все повече, а дали тези инвестиции ще се отплатят далеч не е сигурно.
Една от първите компании, които се насочиха към електрмобилите - BMW продаде миналата година 140 000 хибридни и електрически модела през миналата година. Макар това представлява увеличение от 38%, то е далеч под поставената цел от 50%.
Ford и Jaguar Land Rover едва ли ще са последните, които съкращават работни места. Най-големият автомобилен производител в Европа - Volkswagen намекна за допълнително затягане на коланите, след като заяви, че едноименната марка ще удвои фокуса си върху доходността в поредната година на "огромни предизвикателства."
"Трябва да си напишем домашното. Става въпрос за подсигуряването на рентабилността на марката Volkswagen в дългосрочен план", заяви Ралф Брандщетер, старши оперативен директор на най-голямото подразделение на германския автопроизводител.
Хирам
на 21.01.2019 в 18:11:24 #1точно в тази връзка мога да ви информирам за обявената ликвидация и масови съкращения на над 400 работници в завода на "АЛС България" АД, в София окръг, който затваря заради намаляване на производствените заявки. само че при нас факторите са два - проблемите в Европа и новите данъчни ставки на тиквоча и неговите разбойници от ГЕРП които вдигнаха МРЗ и праговете на редица дейности, поради което сериозните инвеститори ако останат тук, ще калкулират няколко милиона евро загуба годишно. затова затворят завода и пренасят производството в Македония, а нашите работници остават на бюджета на НОИ от следващия месец! Честито! гласувайте за ГЕРП !