Двигателят на растежа за световната автомобилна индустрия включи на задна скорост. Китай - най-големият пазар в света - отчита първия си годишен спад в продажбите от повече от две десетилетия, пише Bloomberg.

Продажбите намаляват с шест процента до 22,7 милиона през 2018 година, гласят данни на местната асоциация. Търговската война и сривът на акциите накараха потребителите да забавят покупките в индустрия, която отчита забавяне и на други важни пазари.

Търсенето на автомобили понася особено тежък удар от търговската война, която души китайската икономика. Това накара правителството да подготви стимули, за да съживи продажбите. Акциите на китайските производители се покачиха в сряда.

Компаниите, които похарчиха милиарди долари за заводи и производство в Китай през последните десетилетия, са несигурни дали растежът ще се завърне и кога може да стане това. Продължаваща агресивна експанзия може да ги натовари с излишен капацитет, докато твърде внимателен подход може да отнеме от възможността им да се възползват от евентуален нов ръст.

Бумът на продажби на нови автомобили е към своя край

Бумът на продажби на нови автомобили е към своя край

Производителите трябва да гледат към Източна Европа и развиващите се пазари за нов растеж

Случващото се в Китай е отражение на ситуацията по цял свят. Цените растат, все повече потребители обръщат гръб на дизела. Нови услуги като споделените автомобили също изяждат от търсенето на пазари като Великобритания и САЩ. В момент, в който последната надежда - Китай - също разочарова, автомобилната индустрия може вече да е в рецесия, според RBC Capital Markets.

През тази година продажбите най-вероятно ще намалеят с още 7 процента, според Goldman Sachs Group Inc. Обемите може да запишат възстановяване чак през 2020 г., с повишение от 3 процента.

Китайската асоциация на автомобилните производители очаква пазарът да остане без промяна през тази година. Надеждите им са, че повишените продажби на електромобили ще помогнат на пазара да избегне още един спад.Ограниченията върху притежанията на автомобили в големи градове като Пекин най-вероятно също натежават над търсенето. Затова очакваното им облекчение може да помогне на продажбите.

Производителите сега трябва да решат дали да продължат със скъпата експанзия. Ford планира нови 50 модела до 2025 г. и увеличение на местното производство. VW, най-големият чуждестранен бранд в Китай, планира да вложи около €4 милиарда през 2019 г.

Някои вече намаляват операциите си. Suzuki излезе от страната през 2018 г., а ниското търсене накара Jaguar Land Rover да затвори временно завода си.

Според икономисти растежът на втората най-голяма икономика ще се забави до 6,2 процента т.г. от 6,6 процента през миналата.Производителите сега залагат все повече на електромобилите, които набират популярност в Китай - благодарение и на екополитиките на правителството. Очаква се продажбите на коли на ток в Поднебесната империя да се покачат с една трета през годината до общо 1,6 милиона. Tesla ускорява навлизането си в страната, като започна изграждането на завод.

Въпреки че продажбите на електромобили все още са ниски - едва няколко процента от общите - растежът е впечатляващ.

Краят на автомобилната индустрия такава, каквато я познаваме, е съвсем близо

Краят на автомобилната индустрия такава, каквато я познаваме, е съвсем близо

Гигантите в сферата вече се готвят за момента, в който продажбите с малко, но завинаги ще започнат да намаляват