Докато делегатите на климатичната конференция на Организацията на обединените нации обсъждаха как да спасят планетата миналия уикенд в Глазгоу, главният изпълнителен директор на Toyota Motor бе на пистата в Япония зад волана на експериментален водороден автомобил — автомобил, който може да спаси милиони работни места, твърди той.

Акио Тойода направи обиколка на Okayama International Circuit зад волана на Toyota Corolla Sport, задвижвана от двигател на GR Yaris, конвертиран да работи с водород. Ако залогът на Toyota е успешен, това може да спаси двигателя с вътрешно горене в бъдещия въглеродно неутрален свят.

"Врагът е въглеродът, не двигателят с вътрешно горене. Не трябва да се концентрираме само върху една технология, а да използваме и тези, които вече притежаваме", каза Тойода.

Макар че електромобилите все още са малка част от общия автопарк, броят им расте с 41 процента през 2020 г. — и то при свиващ се пазар на автомобили. До 2025 г. Toyota планира да има 15 електрически модела и инвестира $13,5 млрд., за да разшири производството на батерии.

Но компанията не се отказва и от водорода.

Не само на ток

На срещата в Глазгоу шест големи производителя, включително General Motors, Gord, Volvo и Mercedes-Benz, подписаха декларация за прекратяване на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2040 г. Toyota отказа да се присъедини към нея, а сред другите големи липсващи бе и Volkswagen.

"Не искаме на нас да бъде гледано като на производител на електромобили, а като на въглеродно неутрална компания", заяви в интервю за Reuters вицепредседателят на Toyota Шигеру Хаякава.В Япония, където масовите съкращения са политически трудни, привлекателността на водорода е, че ще донесе по-малко сътресение отколкото преминаването към електромобили. Изчислява се, че 5, 5 млн. японци са заети в автомобилната индустрия.

Други производители също развиват развойна дейност в областта на водородните автомобили, но никой друг няма такъв апетит като Toyota.

Предизвикателствата

Един от проблемите е, че двигателят, захранван с водород, не е с напълно нулеви емисии. Те са далеч по-ниски: около 2% от тези на традиционен бензинов автомобил, а в допълнение има и следи от водороден оксид.

Водородните автомобили се нуждаят и от големи резервоари под налягане, които в моделите на Toyota заемат голяма част от багажника.

Има и друго: заради притеснения за сигурността инженерите на Toyota зареждаха автомобила далеч от останалите.

Тези притеснения забавят и изграждането на зарядни станции в Япония, въпреки че правителството официално дава подкрепата си. В края на август там има едва 154.

Дори и с адекватна зарядна инфраструктура, Toyota трябва да произведе автомобил, който да се състезава по първоначална цена и разходи за употреба с конвенционалните коли и електромобилите.

В Окаяма Тойода отказа да каже дали Toyota смята да пусне масова версия на водороден автомобил с ДВГ (моделът Mirai, който също се захранва от водород, използва електромотор).