Какво се получава, когато комбинирате силен брандинг в стил Tesla с почти неограничено финансиране от държава, в която комунизмът има някои азиатски особености? Получавате VinFast - може би най-амбициозния електромобилен стартъп, който се опитва да се наложи на глобалния пазар без да стъпва на стара слава и стари технологии. Иначе казано - имаме си работа с компания, която иска да бъде по-добра от Tesla в играта, която Илон Мъск и компания измислиха.

Малко история

VinFast съществува от 2017 г., като е част от най-големия виетнамски конгломерат Vingroup, който има силни позиции в недвижимата собственост, технологиите и образованието. Говорим за бизнес за 39 млрд. долара, който включва луксозни курорти, увеселителни паркове, жилища, търговски центрове, училища, частен университет и лечебни заведения.

Собственик е милиардерът Пхан Нхат Вуонг. Неговият старт в бизнеса е с... готовите спагети. През 1993 г. той започва да продава в Украйна ястие, което става готово след само 3 минути във вряща вода. Само година по-късно компанията на Вуонг Technocom става номер 1 на пазара. Той се връща в родината си и влага парите в изграждането на сегашната си бизнес империя.

Снимка 603772

Източник: GettyImages

VinFast пуска първите си автомобили през 2019 г. Те са базирани на стара платформа на BMW и са със стандартни двигатели. На домашния пазар представянето е силно - бързо марката става четвъртата най-популярна след Hyundai, Toyota и Kia. След това обаче става интересно - компанията обявява, че се отказва от традиционното задвижване и анонсира, че от 2022 г. ще предлага само електромобили, припомня в свой материал Axios.

Така стигаме до края на декември миналата година. Тогава на специална церемония първите 999 коли на VinFast пристигнаха в САЩ - ключов пазар за всеки, който иска да постигне нещо в EV сферата.

Няма да е лесно

Първите два модела на VinFast - VF 8 и VF9, са в пряка конкуренция с Tesla. Компанията на Илон Мъск, която така или иначе не показа твърде добри резултати през последните месеци на 2022 г., свали цените си с до 20% с цел да парира новия играч на пазара. Така базов Model Y излиза 52 990 долара и има право на 7500 долара данъчен кредит, докато по-евтиният VF 8 е 59 000 и няма право на данъчен кредит, защото е вносен.

Снимка 603776

Източник: GettyImages

Освен това, въпреки 65-те хиляди заявки за двата модела, VinFast в момента са обект на сериозни критики от страна на някои от първите собственици, защото, например, първите VF 8 идват с по-малък от обявения капацитет на батерията и под 300 км автономия. За сравнение, Tesla Model Y при нормално време изминава около 500 км, преди да му трябва зареждане.

Някои от клиентите на VinFast са толкова ядосани, че даже се отказват от полагащото им се пътуване до Виетнам.

Тепърва ще става интересно

Виетнамската компания даде да се разбере, че може да си позволи да свали цените на своите модели, като освен това през следващите месеци ще дойдат допълнителни варианти за оборудване на VF 8, по-големият VF 9 и ще започнат предварителните заявки за по-малките VF 5, VF 6 и VF 7. Целта на VinFast е бързо да разгърне цялостна продуктова гама.

Снимка 603773

Източник: GettyImages

Плановете включват още фабрика в Северна Каролина за 2 млрд. долара и листване на NASDAQ. Силен коз е програмата им за батерия под наем - не плащате цялата ѝ доста висока стойност при покупката на автомобила, а вместо това дължите месечна такса, в която влизат поддръжката и замяната ѝ, когато падне под 70% капацитет.

Със сигурност по темата ще бъдат много активни журналистите и инфлуенсърите, които компанията прие във Виетнам (и по-специално в курортите си) на свои разноски, за да ги запознае с дейността си.

Следващите няколко години и следващите няколко модела на VinFast ще покажат дали компанията ще извърви пътя на Hyundai и Kia, които от напълно неизвестни марки се превърнаха в топ играчи на американския автопазар.