Автомобилите на Subaru имат култов статут в САЩ и по целия свят, а акциите на компанията се търгуват при привлекателни нива.
Купувачите харесват здравите коли със задвижване на четирите колела като Forester, Outback и Crosstrek. Добре управляваният японски автомобилен производител произвежда около милион от тях и от останалите си модели годишно. Около две трети от продажбите са в САЩ с по-малко от 10% в родината на компанията.
Тя има евтини акции и инвеститорите биха могли да се възползват от по-нататъшната консолидация в японската автомобилна индустрия - тенденция, която може да се заражда предвид преговорите между Honda и по-малкия Nissan, пише финансовото издание Barrons.
Акциите на Subaru в САЩ (FUJHY) се търгуват за около $8,9, спад с 1% тази година и наполовина от това, което беше преди 10 години.
"Тя е печеливша и силно свръхкапитализирана и се търгува за около пет пъти печалбата си", казва Матю Файн, портфолио мениджър на Third Avenue Value Fund, който притежава акции от автомобилния производител.
Източник: iStock
Компанията има пазарна капитализация от около 12 милиарда долара и разполага с около 7 милиарда долара нетен кеш, което означава, че инвеститорите плащат малко за автомобилния й бизнес, който се очаква да спечели около 2 милиарда долара през текущата фискална година, приключваща през март. Subaru се търгува за около 70% от балансовата стойност, а акциите носят около 4% дивидентна доходност.
За разлика от повечето автомобилни производител, разполагаемия кеш е близо четири и половина пъти повече, отколкото е общия дълг на компанията. За сравнение останалите автомобилни компании са със задължения значително превишаващи кеша им.
Нещо повече, освен, че плаща дивидент от близо 4%, това плащане е с потенциал за нарастване или най-малкото не е застрашено от намаление, предвид на това, че дивидентото изплащане е едва 19%.
Едно сравнение с водещия европейския производител на луксозни автомобили - BMW сочи, че немската компания се търгува при съотношение цена-печалба от 6,1, като компанията плаща 7,6% дивидент, но дивидентното покритие е 46,2%. Немската компания обаче разполага с кеш от 14,3 милиарда евро, при дълг от близо 107 милиарда долара.
Файн отбелязва, че Subaru има дълга история на рентабилност. Повечето от колите, продавани в САЩ, се произвеждат в завод в Индиана и главният изпълнителен директор на компанията Ацуши Осаки каза наскоро, че компанията има възможност да увеличи производството в САЩ, ако новоизбраният президент Тръмп реши да наложи единни 10% мита върху вноса.
Компанията има лоялна група купувачи от САЩ, които наблягат на безопасността.
Сред контрапунктувете срещу Subaru е, че той - подобно на някои други японски производители на автомобили - няма добре дефинирана стратегия за потенциално преминаване към електрически превозни средства. Компанията си е поставила цел 50% от продажбите през 2030 г. да бъдат изцяло електрически автомобили и харчи около 10 милиарда долара за инициативи за електрификация до 2030 г.
Файн казва, че компанията има за цел да запази възможностите си, като отбелязва, че продажбите на електрически превозни средства буксуват на около 10% дял в САЩ и са близо до нулата в Япония.
Японската автомобилна индустрия е разделена на сфери, водени от Toyota и Honda, двата основни производителя. Honda търси връзка с Nissan, докато Toyota притежава 21% дял в Subaru, както и мащабно партньорство с Mazda.
Forester на Subaru е подобен на кросоувърите Honda CRV и Toyota RAV4, като Forester има стандартно задвижване на всички колела и по-висок просвет.
Файн казва, че е възможно Toyota, която продава около 10 пъти повече автомобили от Subaru и се оценява на повече от 200 милиарда долара, да се опита да купи Subaru.
Източник: iStock
"Ние признаваме възможността, че... Toyota може да придобие Subaru и неговата ценна нишова марка, за да подобри значително синергиите, които вече са капитализирани чрез съществуващи партньорства и сътрудничество", пише Файн в писмо до акционерите през октомври.
Слабата йена потисна листнатите в САЩ акции на Subaru, но йената може да достигне дъно.
Автомобилните акции са евтини по целия свят, като компании като Mercedes-Benz Group и BMW разполагат с много пари и други активи, докато се търгуват само за шест пъти бъдещи печалби. Пазарната стойност на Tesla от 1,4 трилиона долара е повече от останалата част от индустрията, взета заедно, и се търгува за над 100 пъти бъдещите си печалби, до голяма степен благодарение на надеждите за автономно шофиране.
Но Subaru има отличителна марка, лоялна американска клиентска база, страхотен баланс, евтини акции и потенциална стойност на придобиване в автомобилна индустрия, която може да претърпи по-голяма консолидация през следващите години.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.