Накъдето и да се обърнем, изглежда Toyota е навсякъде. Стратегията на автомобилния гигант от Страната на изгряващото слънце да залага на разнообразния стартъпи засега явно се изплаща. Или поне така смятат инвеститорите, след като само от началото на годината акциите ѝ поскъпнаха с 10 процента, което добави нови $18,6 милиарда към пазарната стойност на компанията, пише Bloomberg.

От батерии и автономни автомобили до луноходи и компании за споделено пътуване - Toyota залага на всичко. Японският гигант е вторият по големина автомобилен производител в света, но вижда бъдещето си не само в производоство. През последните години компанията вложи над 3 милиарда долара в различни по вид инвестиции, имитирайки големи инвеститори в технологиите като SoftBank.

Компании като Toyota, Volkswagen и други производители на автомобили днес са изправени пред несигурно бъдеще, докато новите технологии и бизнес модели се разпространяват сред автомобилната индустрия за 2,23 трилиона долара. Uber Technologies направи по-младите потребители по-малко заинтересовани от притежаването и шофирането на автомобили, а успехът на Tesla пък в електромобилите подтикна по-големи конкуренти в бранша да се противопоставят на собствените си продукти.

Все пак, да не забравяме, че прогнозите гласят, че през 2030 г. продажбите на автомобили ще са съвсем малко по-високи, отколкото днес, но разходите за услуги по мобилност ще достигнат $1,34 милиарда.

"Toyota разработват най-разнообразната гама от продукти за мобилност днес - от лична мобилност до луксозни автомобили и различни услуги за споделена мобилност, без да забравяме и лекотоварните превозни средства. Инвеститорите, доколкото са инвестирали в автомобилния сектор, като цяло биха се съгласили, че Toyota изглежда като победител." Това коментира пред агенцията Джанет Люис, която е анализатор на базираната в Токио Macquarie Capital Securities.

Toyota инвестира $600 милиона в китайската Didi Chuxing

Toyota инвестира $600 милиона в китайския лидер за споделени пътувания

Автомобилният гигант иска растеж в други сектори

Големият залог

Освен за инвестиции и партньорства, Toyota влага и над 1 трилиона йени (9,7 милиарда долара) годишно за изследвания и разработки.

Главният изпълнителен директор на Toyota Акои Тойода не веднъж говори за преобразуването на компанията от производител в доставчик на мобилни услуги. "Моята истинска мисия е да препроектирам изцяло Toyota в компания за мобилност", каза той, допълвайки, че целта не трябва да бъде да се правят просто продукти, с които хората да се придвижват наоколо, а да се предоставят всички видове услуги, свързани с мобилността като цяло.

Споделено пътуване

Стратегията на Toyota е да се свърже с най-големите и силни доставчици на услуги за споделено пътуване в различните региони и след това да интегрира своя хардуер и софтуер в техните услуги. Автомобилният гигант е основен инвеститор в трите най-големи компании в сферата - Uber, китайската Didi Chuxing и южноазиатската Grab Holdings.

В Япония Toyota си партнира с технологичния конгломерат Softbank, който от своя страна е инвестирал още повече средства в трите компании. Всъщност Softbank рискува с инвестиция и в още един стартъп за мобилни услуги - Monet Technologies.

Японските компании залагат, че Monet има потенциала да се развие в доста разнообразен бизнес в сферата на мобилността и транспорта. Например, компанията обмислят възможността да се създадат превозни средства за доставка на храна, които ще бъдат оборудвани така, че храната да се приготвя в тях по пътя към клиентите.

Дизелът умира. Кое е горивото, което ще го замести?

Дизелът умира. Кое е горивото, което ще го замести?

Вариантите пред автомобилната индустрия

Електрификация

Toyota беше първата фирма, която излезе на пазара с хибридните автомобили - това беше моделът Prius. Фирмата обаче не извади на масовия пазар напълно електрически автомобил. Подобно на най-основния си конкурент Volkswagen, както и други големи автомобилни производители, Toyota изчаква своя момент. Изглежда този момент ще дойде догодина - през 2020 година, когато фирмата ще представи своя първи електромобил. До 2025 година фирмата е планирала да извади 6 различни модела.

За да се подсигури с достатъчно батерии, наскоро Toyota засили сътрудничеството си с производители при непрекъснато състезание с конкурентите си за осигуряването на доставки от достатъчно батерии както за напълно електрическите си модели, така и за хибридните.

През юли японският гигант обяви сключването на сделка с нaй-гoлeмия дocтaвчиĸ нa тaĸивa в cвeтa на батерии - ĸитaйcĸaтa Соntеmроrаrу Аmреrех Тесhnоlоgу. Японците работят и с доставчици като Toshiba, GS Yuasa, както и с дългосрочния партньор Panasonic.

В Япония Toyota си партнира с Mazda Motor, Suzuki Motor, Subaru и други производители на части, с цел разработването на обща платформа за електрически автомобили. Според Toyota общите усилия ще спестят време и разходи за развитието на технологията и производството.

По-рано тази година гигантът представи плановете си за продажбите на елколите си. Спрямо тях фирмата очаква годишни продажби от 5,5 милиона бройки до 2025 година.

Toyota ще купува батерии за електромобили от най-големия доставчик в света

Toyota ще купува батерии за електромобили от най-големия доставчик в света

Обсъждат се и различни възможности за бъдещо сътрудничество

Горивни клетки

Преди години Toyota направи предсказание, че водородът ще замести батериите в бъдеще при производството на екоавтомобили. Досега обаче сложността на технологията и високите разходи за разработка уплашиха повечето конкурентни фирми. Три години след като компанията представи своя водороден автомобил Mirai, моделът все още е рядкост дори в Япония.

Въпреки това Toyota продължава да поддържа развитието на автомобилите с горивни клетки, като се надява китайският интерес към водорода да създаде по-голям пазар за технологията. През април тази година от Toyota заявиха, че ще работят с китайския производител на камиони Beiqi Foton Motor и базираната в Пекин SinoHytec за разработването на повече превозни средства с горивни клетки. През юли фирмата направи подобна сделка и с китайския производител на автомобили FAW Group и Higer Bus за доставка на системи за горивни клетки.

Снимка 278691

Източник: GettyImages

Хибриди

Toyota се стреми да навлезе на нови пазари. Фирмата има споразумение със Suzuki - ще доставя своята хибридна система на компанията в световен мащаб. Очаква се двете компании съвместно да разработят многофункционално превозно средство, което ще се продава в Идния и от двата бранда.

Toyota също така може да сподели технологията на хибридния си двигател, пионер на Prius, с китайски производители, които се стремят да настигнат конкурентите на най-големия автомобилен пазар в света. Компанията ще има полза, ако Китай облекчи правилата за вредни емисии - хибридните модели да не бъдат санкционирани като обикновените коли.

По-голямата част от новите партньори на японската компания са китайски производители, тъй като Toyota иска да настигне Volkswagen и General Motors на китайския пазар през следващото десетилетие. Именно страната допринесе най-много за ръста на производителя през миналата и тази година, благодарение на новите продукти и луксозния си модел Lexus, за който митата за внос от Япония са по-ниски.

Свързани автомобили и безопасност

Въпреки че Toyota изостава от General Motors и европейските конкуренти по този критерии, дигитализацията винаги е била основен елемент от визията на компанията за бъдещето, макар и по-малко невидим към момента.

Днес автомобилите генерират огромно количество данни, които могат да се споделят, с цел да се подобри безопасността, да се следи състоянието на колата, на пътя и да се помага на пътниците.

Много от производителите виждат решението за избягването на пътни инциденти в автономните коли, защото те ще бъдат програмирани да се избягват взаимно.

Снимка 411920

Източник: Toyota Motor Corporation

Toyota на Луната

Toyota иска да е първият автомобилен производител с превозно средство на Луната. Заедно с Агенцията по аерокосмически проучвания в Япония Toyota планира да изгради самоходен луноход с 6 колела, който да може да превозва двама души на разстояние от 10 000 километра. Очаква се фирмата да приземи превозното средства на Луната през 2029 година.

Луноходът ще използва слънчеви масиви и горивни клетки, за да генерира и съхранява енергия. Превозното средство ще бъде достатъчно голямо, за да могат астронавтите да свалят костюмите си вътре и да живеят в него, докато колата сама изследва лунната повърхност.