Китай е голям и електромобили дебнат отвсякъде - но сред тях почти няма японски. Това показват данните от продажбите на коли в комунистическата страна, на фона на които производители от ранга на Toyota и Mitsubishi търпят огромни загуби, пише "Ройтерс" в свой материал.

Контекст: Китай е пазар с ключово значение за автомобилостроителите. Втората най-населена страна в света има разрастваща се средна класа, която желае да притежава модерни возила. Динамиката на потребителското търсене към момента изглежда по-добра от тази в опасяващите се от рецесия западни общества, но освен това има и една специфика - китайците все повече и повече залагат на електромобилите и хибридите.

Това е ход, с който Пекин намалява зависимостта си от петролните доставки, а и дава възможност на собствените си технологично ориентирани компании да се налагат на пазар, в който до неотдавна липсата на история беше огромна пречка пред успехите.

Защо Китай е най-голямата заплаха за ОПЕК

Защо Китай е най-голямата заплаха за ОПЕК

Пекин загърбва изкопаемите горива, защото му пречат да стане глобален хегемон

Случващото се в Китай ще зададе и посоката на развитие на автомобилната индустрия - ако електромобилите победят там, ще е въпрос на време окончателно да изместят двигателите с вътрешно горене и на другите основни пазари.

Детайли: Всички чуждестранни производители страдат от силната конкуренция в Китай, но при тези от Япония ситуацията е най-лоша заради ограничения им брой предложения с алтернативно задвижване. Според данни, анализирани от "Ройтерс", продажбите на тези марки са се сринали с 32% на годишна база в началото на 2023 г.

Tesla започна ценова война в Китай, която заплашва някои производители на автомобили

Tesla започна ценова война в Китай, която заплашва някои производители на автомобили

Произведените автомобили на Tesla в Китай поевтиняха с до 14% от миналата година

Ако преди една от четири нови коли в Китай е била японска, сега вече говорим за по-малко от една от пет. Това си личи и по намаляването както на цените, така и на производството.

  • Продажбите на Mazda се сринаха с две трети - 66,5%, за година.
  • Mitsubishi спряха производството на Outlander в Китай за 3-месечен период, като освен това ще поемат допълнителен разход в размер на 77 млн. долара заради забавянето на продажбите на съвместния им бизнес с китайската държавна GAC Group. Според "Ройтерс" продажбите на марката са се сринали с близо 60% в сравнение с 2022 г.
  • В Honda трябва да търсят изход след спад на продажбите с 38,2%. Китайските производители "са по-напред от нас, отколкото си мислехме" призна и изпълнителният директор Тошихиро Мибе на презентация в Токио.
  • Няколко години най-популярният нов автомобил в Китай беше Nissan Sylphy, но през 2022 г. го измести китайският хибрид BYD Song. Сега от компанията се надяват да възстановят позициите си с електрическа версия. На нея се разчита, за да се компенсира 45,8-процентовия спад в продажбите.
  • Макар и не толкова драматичен, спадът при продажбите на Toyota и Lexus също е налице - 14,5% на годишна база.

В прав текст: "Япония е големият губещ от ценовата война до момента. Електромобилите стават по-достъпни и така стават по-атрактивни за основната група купувачи, които до момента не се спираха на тях - купувачите на чуждестранни марки", коментира пред "Ройтерс" експертът Бил Русо от Automobility.

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Те вече ще използват единствено въглеродно неутрални горива

Какво следва: Реномето на японските производители се дължи най-вече на качеството и издръжливостта на техните модели, но случващото се в Китай е показателно за това, че функционалностите и софтуерът стават все по-важни при вземането на решение за покупка на нова кола - а консервативните гиганти от Страната на изгряващото слънце не са известни с успехите си в тези области.

Затова и е време да подобрят представянето си в хай-тек аспектите на автомобилостроенето преди да се е наложило да водят подобна битка на друго място - в САЩ.