Все повече производители на автомобили започнаха да работят съвместно. Миналата седмица BMW и Daimler обявиха партньорството си с инвестиция от 1 милиард евро в мобилни услуги. Проектът им включва изграждане на електрически станции за зареждане, системи за умно паркиране, услуги за споделено ползване и редица други функции.

Неотдавна Ford и Volkswagen също обединиха усилията си в изследване на вариант за и едновременно електрически и автономен автомобил, пише BBC.

Honda инвестира $2,75 милиарда в проекта на General Motors за безпилотни автомобил, с идеята да създаде и автономни таксита.

Примери за още партньорства са Tesla с Daimler и Volvo с PSA, както и редица сделки между автомобилни производители и технологични компании.

На какво се дължи този бум от колаборации?

"Никой не знае какво ще е бъдещето на автомобилите, хората се обединяват, за да смекчат риска от неизвестното бъдеще", казва професор Питър Уелс, директор на Центъра за автомобилна индустрия и изследвания в Университета Кардиф.

Според него услугите за споделено пътуване, автономните и електрическите автомобили ще променят начина, по който използваме колите досега.

Традиционните компании трябва да се борят да останат актуални, след като технологични корпорации като Uber и Google непрекъснато работят върху иновации в тази област.

"Освен това всички тези нови разработки струват много милиарди. Затова компаниите си сътрудничат. Така не се налага да понесат разходите сами, а си ги поделят ", добавя още проф. Уелс.

Според Дейвид Легет, редактор на списанието Just-Auto има опасност от нови играчи, които могат да приложат коренно различни методи по отношение на производството на автомобили. По думите му най-добрият пример за това е американската компания Tesla, собственост на Илън Мъск, която за малко повече от 15 години стана номер едно в света по производство на електрически автомобили.

Бъдещето на шофирането, но без шофьор?

Вероятно много автомобилни производители имат опасения, че колите им ще спрат да се купуват. Причината е, че заради услугите за споделяне и наемане, те може да нямат нужда от собствен автомобил.

Според консултантската фирма Boston Consulting Group почти 1/3 от изминатото разстоянието по пътищата ще се извършва от електрически автономни коли до 20130 година.

"Като се замислите, дори сега не излиза много изгодно да притежавате автомобил. В 95% от времето той стои неизползваем и бързо губи своята стойност. Но споделеното пътуване намалява разходите и изглежда доста привлекателен вариант", твърди Уелс.

За да не бъдат хванати неподготвени повечето големи автомобилни компании са започнали да разработват програми за услуги за мобилност и самостоятелно и в партньорство с други фирми.

Още примери за това са инвестицията на Toyota в Uber, а производителят на чипове Nvidia започна да работи с VW.

Какво се случва след това?

Въпреки че все повече компании в автомобилния сектор обединиха усилията си, това ще продължи само докато имат общ интерес. Те са склонни да си сътрудничат, но само в определени области. В други си остават конкуренти.

Легет изразява съмнението си, че ще има пълномащабно сливане на автомобилни марки. Той се надява да види повече рационални решения. Например производителите да излязат от нерентабилните пазари и да изградят повече пактове, като този на Daimler и BMW.

А компаниите, които не успеят да се адаптират към промените, според него имат несигурно бъдеще.