Шансовете повечето хора, които четат тази статия, да имат акаунт в WhatsApp, са изключително големи. Приложението придоби огромна популярност през последните години и е собственост на най-голямата социална мрежа Facebook от 2014-та година. Наскоро обаче компанията навлезе в "горещи води", след като разкри нова политика за поверителност, която предизвика огромни противоречия. Политиката за поверителност беше обявена през декември на миналата година и на хората беше казано, че ако не я приемат до 8 февруари, ще загубят достъп до WhatsApp. Тази политика дава разрешение на WhatsApp да споделя повече информация с Facebook, което беше и частта, която предизвика изключително голямо раздразнение сред потребителите.

Това действие, дори накара Илон Мъск, основател на Tesla и Space X, и вторият най-богат човек в света в момента, да отправя призиви към потребителите за отдалечаване от WhatsApp и насочване към Signal, за който се твърди, че е по-безопасен по отношение на данните и поверителността.

Притокът на нови потребители и инвеститори към Signal, инициираха поскъпване на акциите на компания с подобно име с 6 350% само за три дни. За съжаление, това бе поредното доказателство, как сляпото следване на думите на ментори, без да се проверят фактите, може да доведе до скъпи грешки. Оказа се, че компанията, чиито акции поскъпнаха с 6 350% не е била правилната компания, която стои зад препоръчаното от Мъск приложение за инстантни съобщения. Действителният собственик на Signal е организация с нестопанска цел и дори няма акции, които да се търгуват публично!

В демонстрация на силата на хората, този път в правилния смисъл, абсолютното възмущение, възникнало по отношение на тази нова политика за поверителност, доведе до това, че WhatsApp започна да бъде изоставяно на заден план, като първоначално това се случи на най-големия му пазар - Индия. Индия има 340 милиона потребители на WhatsApp и за да гарантира, че броят им няма да спадне, WhatsApp публикува пълноразмерни реклами в големите вестници в страната, за да успокои потребителите и да противодейства на слуховете, които се разпространяват като пожар.

Тази стратегия обаче имаше успех и много хора бягаха от приложението, което накрая доведе до това, че WhatsApp всъщност отложи промяната на политиката си за поверителност до май и потвърди, че хората, които не са съгласни с новата политика до 8 февруари, няма да имат изтрити акаунти.

Какво ще се случи сега, предстои да видим, но фактът, че такава голяма корпорация е била принудена да направи обратна връзка, показва, че ако се обединят, хората могат да постигнат невероятни неща. За съжаление, твърде често това възмущение е фокусирано само върху загуба на удобство.

WhatsApp не е единственото приложение за незабавни съобщения, което има много потребители. Има няколко други със стотици милиони потребители, които са на върха в продължение на много години. Ето и списъкът на 10-те най-големи сред тях, на база на проучване направено от Data Reportal:

LINE (NYSE: LN)

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 84 милиона души

LINE е разработена от Line Corporation, японско дъщерно дружество на южнокорейската компания Never Corporation. Създадено е през 2011 г. и оттогава масово нараства популярността му.

Microsoft Teams (NASDAQ: MSFT)

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 115 милиона души

Microsoft Teams е най-новото приложение за инстантни съобщения и обаждания, представено от Microsoft като заместител на Skype, така че можете да очаквате броят на потребителите му да се увеличи значително през следващите няколко години. Пандемията съдейства за нарастване на популярността на приложението.

Viber

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 260 милиона души

Viber е създаден от японската компания Rakuten и е алтернатива на Skype при стартирането му, а до 2018 г. има повече от 1 милиард потребители по целия свят.

Skype

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 300 милиона души

Skype беше първата в света популярна и достъпна услуга за безплатни видео разговори, която беше създадена от Microsoft и има над 300 милиона потребителя на месечна база.

Ръстът на Skype обаче намалява сега, след като можете да провеждате видеоразговори чрез Instagram, Facebook и WhatsApp, а новодошлите като Zoom също отнеха пазарен дял.

Telegram

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 400 милиона души

Telegram е друго приложение, с което много хора се опитват да заменят WhatsApp, като то разполага с над 400 милиона активни потребители.

Snapchat (NYSE: SNAP)

Общ брой активни месечни потребители през 2020 г.: 433 милиона души

Snapchat стана "хит за една нощ" и беше едно от най-популярните приложения през последното десетилетие, особено за тийнейджъри. Иновацията на приложението беше опцията за 24-часово показване, при която качената снимка може да се види само за 24 часа и не можете да я заснемете с екрана си, без да бъде изпратено известие. Популярността на приложението се забави малко след като Facebook и по-важното, Instagram прие същата идея.

QQ

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 648 милиона души

QQ е приложение за инстантни съобщения, разработено от Tencent. Първата версия на приложението излиза през 1999 година. Въпреки, че през последното десетилетие има сериозно повишение на потребителската база, налице са опасения за сигурността в него, тъй като чатовете не са криптирани до края.

WeChat

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 1.206 милиарда души

Да живееш в китайската цензура не е лесно. Повечето от популярните приложения и уебсайтове в света, включително Facebook и Whatsapp, са забранени в Китай. За да се гарантира, че хората все още имат начин да общуват в страната с над 1.4 милиарда души, бе създаден WeChat, разработен от Tencent, една от най-големите компании в Китай.

Недостатъкът е, че приложението предоставя информация, която проследява потребителите, при поискване от китайските власти като част от тяхната мрежа за масово наблюдение. Приложението се използва и в много страни по света.

Facebook Messenger (NASDAQ: FB)

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 1.3 милиарда души

Приложението за незабавни съобщения на Facebook е само едно от двете приложения за незабавни съобщения в света, които имат повече от милиард потребители. Първоначално е разработен като Facebook Chat през 2008 г. и бе достъпно само в настолната версия по това време. Тогава обаче най-популярният уебсайт в света разработи приложението, а останалото, разбира се, е история.

WhatsApp

Общ брой на активните месечни потребители през 2020 г.: 2 милиарда души

Лесно оглавяващ списъка с 5-те най-популярни приложения за незабавни съобщения е WhatsApp, с огромните 2 милиарда потребители. Въпреки неотдавнашните противоречия и многото други, които са били свързани с него, изглежда, че няма никой, който да е близо дори да го детронира от първото място. Докато мнозина смятаха, че Facebook е платил прекомерно, когато закупи WhatsApp през 2014 г. за 19.3 милиарда долара, сега всъщност, това изглежда като проницателна покупка.