В началото бе грамофонната плоча. След това дойде касетката, последвана от компакт диска и накрая - MP3 -то.

Сега някои от най-големите технологични компании смятат, че хората в цял свят са нетърпеливи да плащат месечна такса за достъп до почти всяка песен, създавана някога, разказва изданието BusinessInsider.

Истината е, че сме едва в началото на тази нова абонаментна епоха, за която гиганти като Apple, Spotify и Google залагат, че ще се превърне в бъдещето на начина, по който слушаме музика.

Макар Apple и Spotify да предлагат опции за безплатно слушане на музика, ядрото на всяка от двете услуги е месечно членство за 9.99 щатски долара, което дава достъп до милиони песни и редица приспособления. Абонатите могат и да изтеглят въпросните песни на устройствата си, така че да ги слушат и при липса на интернет връзка.

Всъщност едва 5 % от хората над 13 години, които живеят в САЩ и имат достъп до интернет, плащат за месечен абонамент към стрийминг услуги като Spotify, Tidal и Google Play Music, според MusicWatch - фирма за проучване на музикалната индустрия.

Въпреки че по-голямата част от хората над 13-годишна възраст слушат музика онлайн, те ползвай най-често безплатни услуги като Pandora, YouTube, iHeartRadio или безплатния вариант на Spotify. Така едва един на всеки 13 души плаща, за да слушат онлайн, според данни на MusicWatch.

Сега, освен традиционното радио, CD-тата, плочите и закупените MP3-ки, хората могат да слушат музика през интернет-радио услуги като Pandora, безплатни и платени версии на стрийминг услуги като Spotify, чрез ТВ доставчици, сателитно радио, безброй приложения за телефон като iHeartRadio и дори чрез изписване на песен или изпълнител в YouTube.

В момента пазарът е по-фрагментиран от всякога

Когато продажбите на компактдисковете достигнаха своя връх, 80 % от американците редовно си купуваха CD-та, докато когато господстваха платформите за дигитално сваляне като iTunes и Amazon MP3, 25 % от хората често си плащаха, за да свалят музика.

Сега обаче нещата определено започват да се обръщат. Приходите от стрийминг компаниите, които включват безплатни услуги като Pandora, както и абонаментни услуги като Spotify, нарастват с двуцифрени числа.

Миналата година за първи път в историята тези видове услуги отчетоха повече приходи, отколкото продажбите на CD-та.

Ръс Крупник от MusicWatch смята, че няма да има доминиращ начин за слушане на музика в близко бъдеще.

Хората, които слушат музика като фон на работа или докато шофират и не могат да контролират музиката, ще слушат неща като Pandora или може би новата световна 24-часова стрийминг радио станция на Apple - Beats 1. Но когато пътуват надалеч или са вкъщи, ще се обръщат към стрийминг услуги при поискване, за които плащат, за да създадат свои собствени плейлисти по поръчка или да използват някой от предлаганите такива.

Потребителите имат повече опции от когато и да е било. Сега зависи от всички тези компании, които се бият помежду си, да създадат най-добрата услуга и да ни убедят, че тяхната е единствената, за която си струва да си платим.