Главният ревизор на НКЖИ, Бисер Минчев, пред money.bg

Г-н Мичев, през изминалите 6 месеца станахме свидетели на няколко тежки ЖП инциденти. Какво показа анализът ви след тях и необходими ли са някакви допълнителни мерки?

Да, наистина станахме свидетели на няколко тежки инциденти. Тези свързани с дерайлиране на влакове са 4 на брой, както и няколко инцидента на пътните превози.
Първото дерайлиране тази година стана на гара Гурково. Там поради състоянието на преминаващия подвижен пътен състав имаме щети по инфраструктурата. Излязохме със специално предписание да се направи дефектоскопия на елементите от подвижния състав.

Второто дерайлиране е в участъка Змейово - Стара Загора. Там след анализ на причините се оказа, че вина за него има по-високото от допустимото натоварване на колосите на подвижния състав.

Очакваме тези проблеми да намалеят с въвеждането на контролно-измервателни пунктове по продължението на ЖП мрежата, които да установяват дали има прекомерно натоварване. В момента такъв пункт има в Драгоман и се очаква да бъдат изградени четири такива съоръжения в участъка Септември-Пловдив.

Щетите от първите две дерайлирания са на стойност от около 50 хил. лв.

Друго дерайлиране се случи в междугарието Мусачево Яна, когато бяха откраднати скрепителни елементи от жп инфраструктурата и това предизвика излизане от жп пътя на композиция с товарни вагони. (Щетите от това дерайлиране надминаха 1 млн. лв)
В тази връзка след анализ ние засилихме контрола и наблюдението в участъците с повече риск.

Четвъртото дерайлиране се случи на г. Тодор Каблешков. В момента се разследват причините.

Въпреки честото медийно присъствие на темата с тежките инциденти на ЖП прелезите, за съжаление те не спират. Статистиката не е обнадеждаваща. За полугодието имаме осем произшествия на железопътните прелези с четирима убити и девет ранени. Така само за шест месеца броят на загиналите по прелезите е равен на този за цялата 2013 г.

Бихте ли казали на каква стойност са щетите причинени от кражбите по инфраструктурата?

За първото полугодие имаме 318 кражби на обща стойност 878 хил. лв. В за сравнение през същия период на 2013 г. имахме 170 броя повече посегателства или общо 491, които са на стойност от 997 хил. лв. Малко по-добре е тази година, като бумът на кражбите беше в началото на годината.

И темата за кражбите присъства често в публичното пространство, заговори се за промени в законите, но не се стигна до реални действия. Какъв е вашият коментар?
Да, няма развитие нито по закона за управление на отпадъците, нито в Наказателния кодекс.

Бихте ли казали какви са щетите причинени от природните стихии от началото на годината?

От началото на годината имахме обилен снеговалеж, много дъждове. Това се случи най-много в планинските участъци, като тежко бяха засегнати участъци от жп мрежата в междугарията Дряново - Царева ливада, Царева ливада - Габрово, също така в района на Варна и др. За прякото възстановяване на щетите и пускането на влаковото движение са изразходвани около 190 хил. лв., но за цялостната реконструкция на тези участъци са необходими около 13 млн. лв.

Има ли вероятност да се застраховате поне срещу природни бедствия?

На този етап нямаме възможност да застраховаме всички съоръжения. Планираме обаче да проведем разговори със застрахователните компании, за да се види по какъв начин може да ни предложат такава услуга.