Редица британски компании биха могли просто да се сринат, ако Великобритания се откъсне от Европейския съюз в края на март, без да постигне сделка за Brexit. Никакво предварително планиране не би могло да ги спаси, пише Yahoo Finance UK.

Експерти посочват различни видове компании, които биха могли да бъдат принудени да затворят в случай на Brexit без сделка, като фирми за хранителни продукти и малки предприятия, които разчитат на големи европейски клиенти.

"Можеш да планираш толкова много. Всяка компания, която внася или изнася от ЕС, най-големият ни пазар, все още не знае как ще функционира системата, ако няма сделка за Brexit", казва пред Yahoo Finance UK Андрю Опи, директор на британския консорциум за търговия на дребно.

Ето няколко ключови сектора, които са най-застрашени:

Фирми за храни

Британските компании, които изнасят храна за ЕС и международните държави, са в несигурно положение, тъй като техните стоки вече няма да имат необходимите сертификати за преминаване на границите.

По-конкретно се счита, че компаниите, които предлагат пресни храни, органични храни и животински продукти, са изправени пред най-големите рискове за бизнеса си. Под особено голяма заплаха са по-малките компании.

"В случай, че не се сключи сделка, сертифицирането ни за органични продукти трябва да бъде признато (от ЕС)... но може и да не бъде", казва Сам Лоу, старши научен сътрудник в Центъра за европейска реформа.

Компаниите, които предоставят пресни животински продукти, включително мляко и месо, ще пострадат много, тъй като те се сблъскват с нови гранични инспекции, разходи и по-бавна търговия.

Отличен пример за това е британска компания, която предлага морска храна на френски ресторант. "Този продукт просто вече може да не е това, което ресторантът иска, ако престои в микробус още 12 часа", казва Лоу.

"Всичко, което има етикет или сертификат, трябва да се уверите, че ще продължава бъде актуално в случай, че няма сделка (за Brexit)", твърди Дейвид Слейтър, директор по търговията в KPMG.

Химическите компании, които работят в строга регулаторна среда, са изправени пред сходни рискове.

Компании, които зависят от един голям европейски клиент

Винаги има неравномерно равновесие на силите, когато малка фирма зависи от големия клиент за по-голямата част от продажбите си. Но ако тази компания е британска и клиентът е в ЕС, рисковете са повишени.

"Придържайте се към контекста на Brexit и това го прави по-лошо", предупреждава Крейг Бомонт, директор на Федерацията за малкия бизнес. По думите му някои европейски предприятия вече са започнали да намаляват връзките с британските си партньори.

Според Бомонт британски стартиращи компании, които произвеждат протеинови напитки, са загубили 1/4 от продажбите си, тъй като клиентите в Швеция и Холандия са притеснени от налагането на гранични тарифи след Brexit.

"Може да се опитате да успокоите (клиентите ви от ЕС) ... но става въпрос за това дали те все още искат да купуват от вас, или искат да купуват от другаде", казва Лоу. "Нещо като Brexit може да бъде спусъка ... и британска компания не може да направи много, за да планира това", смята той.

Автомобилни производители и доставчици на части

Заплахата от скъпи затваряния на автомобилни фабрики става все по-голяма с приближаването на Brexit. Очаква се процесът започне в рамките на часове след Brexit без сделка.

"Разполагаме с части само за 4 часа в нашия завод. Събираме частите по ред на сглобяването и сглобяваме колите една по една за всяка отделна поръчка", обясни заместник-управляващият директор на Toyota Motor Europe Тони Уокър по време на изслушване пред британските депутати през декември.

"При липса на сделка (за Brexit) ще имаме започване и спиране на производството в продължение на седмици, може би месеци. Ще бъде много трудно да се справим", предупреди Уокър.

Смята се, че най-големите автопроизводители в Обединеното кралство биха могли да загубят повече от 100 млн. паунда на ден при напускане без сделка, тъй като забавянето на границите и митническите проверки биха засегнали техните фино калибрирани производствени линии.

Дори и с напреднало планиране и складиране, фабриките не се очаква да работят нормално повече от няколко дни след Brexit.

Jaguar Land Rover, Nissan, BMW, Honda и Toyota са петте най-големи производители във Великобритания.