Фабрицио Мелегари признава, че е един от малкото хора в Италия, очакващи с нетърпение Световното първенство по футбол.

Разбира се, като всички в страната, той е съкрушен, когато адзурите - италианският национален отбор по футбол - губи шанса си да участва в турнира, след като отпадна от Швеция на баражите в края на миналата година.

"Фенът у всеки един от нас получи тежък удар. Но от търговска гледна точка, това изобщо не засегна нашият бизнес", разказва Мелегари. Той е редакционен директор на производителя на стикери Panini - лепенките, представящи играчите от Световното, които феновете по цял свят събират с ентусиазъм покрай всеки Мондиал.

Продажбите на компанията нарастват всеки път, когато дойде време за най-важния футболен турнир и децата (а често и бившите деца, които вече са родители), купуват стотици стикери, за да ги залепят в своя албум, посветен на Световното. Албумът от 80 страници е безплатен, но лепенките струват около 1 долар за пакет от 5 броя, разказва Bloomberg.

Училищните дворове в Европа и Латинска Америка се превръщат в истински борси за стикерите на Panini, а децата разменят повтарящите се изображения на играчи, за други, с които да попълнят своя албум от 681 стикера. Купувайки си пакетчета, всеки получава повтарящи се лепенки и трябва да похарчи около 300 долара, дори когато ги разменя с приятели.

"Това е скъп бизнес. Ако купувате няколко пакетчета наведнъж, никога няма да завършите албума", разказва 50-годишният Лука Масе, колекционер, който успява да събере пълния комплект лепенки за последните 6 световни първенства.

Panini е една многото компании, които засилват конкуренция около спортния форум, който се провежда на всеки 4 години. Производителите на спортни обувки и облекла като Adidas, Nike и Puma реализират значителни продажби на специални обувки и екипи на отборите, участващи в турнира.

Производителят на часовници Hublot официалният измервател на времето на събитието, пуска на пазара модели, свързани с футбол, предлагащи цифрови връзки към резултатите и други данни за мачовете. Веригата за бързо хранене McDonald"s има промоции, свързани с турнира, включително специални карти за албумите на Panini.

"От гледна точка на спонсора, възможността да си свързан с най-популярната игра в света, е много привлекателна", казва Тим Бридж, директор на спортната бизнес група в консултантската компанията Deloitte.

Но малко компании зависят от турнира толкова, колкото Panini. Въпреки че компанията не издава финансови подробности извън годишните приходи, те се покачват с повече от 1/3 през всяка от последните 4 години, когато се провежда Световно по футбол и обикновено спада в годината след турнира. Например продажбите за 2014 г. скачат с 38% до 758 млн. евро, а през 2015 г. падат до 522 млн. евро.

В година, през която се провежда Мондиал, 1100-те служители на компанията по цял свят се увеличават с около 20%. В седалището на Panini в Модена - 180-хиляден град в равнините на юг от Милано, известен като дома на балсамовия оцет, производственият персонал се удвоява до 240 души.

В 6-те месеца преди първенството, те трескаво нарязват стикерите от листове с размерите на вестници и ги поставят в машини, които ги размесват и ги опаковат на случаен принцип в пакетчетата. Докато започне самият турнир, повече от 90% от стикерите вече ще са продадени.

"Трябва да бъдете невероятно гъвкави и бързи. Ако нямате стикери, децата може да се върнат веднъж или 2 пъти, но на третия път ще ги изгубите (като клиенти)", казва Мелегари.

За да намали зависимостта си от Световното първенство, Panini разпространява бизнеса си далеч отвъд футбола. През 1961 г. компанията започва да произвежда албуми и карти - във време, когато трябва да използваш лепило, за да ги залепиш на мястото им - с албум, посветен на италианската Серия А. Panini произвежда първия си албум, посветен на Световната купа, за турнира в Мексико през 1970 г.

През последните години компанията добави развлекателни поредици, създавайки албуми и стикери, свързани с десетки популярни персонажи, като героите на Дисни, Хари Потър и Човекът паяк - останали от собствеността на компанията от Marvel Entertainment през 90-те години на миналия век.

Що се отнася до провала на Италия да се класира за турнира, колекционерите казват, че тазгодишният албум ще бъде особено ценен заради липсата на отбора от дома на Panini. Това е първият път от 1958 г., когато адзурите не се класират за световно първенство.

За Мелегари това е просто бизнес. "В миналото трябваше да публикуваме албума за Световната купа без Франция, без Англия. В тези страни това означава много, но като цяло, винаги липсва един голям отбор", разказва той.