Ново европейско законодателство ще задължи производителите на храни да предлагат продукти с еднакво качество във всички държави членки.
Европейският съюз планира да даде по-големи правомощия на потребителите да съдят големи компании, с цел да ограничи корпоративните измами.
Новите мерки ще дадат възможност на потребителски групи да предприемат колективни действия от името на клиентите и ще предоставят по-силни правомощия на органите за защита на потребителите да налагат санкции на нарушителите.
Брюксел предприема твърди мерки срещу мощни индустрии като технологичните и автомобилните производители, които съзнателно нарушават правилата. Глобите ще се увеличат до 4% от годишния оборот на компаниите, за които се смята, че са потъпкали правата на голяма група потребители.
"В глобализирания свят, където големите компании имат огромно предимство пред отделните потребители, трябва да изравним шансовете", каза еврокомисарят по правосъдието Вера Юрова.
"Органите на потребителите най-накрая ще получат зъби, за да наказват измамниците. Не може да е евтино да мамиш", добави тя.
Европейските регулатори дават за пример скандала "Дизелгейт", в който автомобилният гигант Volkswagen беше хванат от властите в САЩ да мами на тестовете за вредни емисии. На европейските власти обаче им липсваха инструментите, за да гарантират, че собствениците на автомобили в ЕС получават същия вид компенсации, предложени на американски клиенти.
Новите мерки няма да дават на адвокатски кантори правото да завеждат колективни искове от името на клиентите (както в Америка), но ще дадат възможност на групите за граждански права да го направят. Това в момента е възможно само в няколко държави-членки.
Европейската потребителска организация определи инициативата като твърде закъсняла и предупреди, че съдиите и националните власти ще продължат да играят голяма роля при вземането на решение дали да позволят колективни действия, което допълнително да забави процеса.
"В продължение на твърде дълго време потребителите не са имали достъп до правосъдие", каза ръководителят на организацията Моник Гоайен.
Бизнес лобитата обаче критикуват промените, твърдейки, че те ще увеличат драстично броя на съдебните дела, а европейските граждани вече се ползват с някои от най-силните права за защита на потребителите в света.
Юрова контрира, че новите правила няма да позволят на американските сценарии, при които масово се водят дела с цел печалба.
Еднакво качество на храните
Предложението също така се ангажира с онлайн права и хранителни продукти, продавани с по-нискокачествени съставки в различните части на Европа. Това е свързано с обществените вълнения за по-нискокачествени храни, които се продават в държавите от Източна Европа.
Новите правила засилват натиска върху социалните мрежи и доставчиците на електронна поща, като Facebook и Google.
Това би разширило прилагането на правото на ЕС в областта на защитата на потребителите на "безплатни" цифрови услуги, за които потребителите предоставят своите лични данни, вместо да плащат с пари, като например услуги за съхранение в облак, социални медии и имейл акаунти.
Потребителите също биха спечелили правото на преддоговорна информация и да анулират договорите в рамките на 14 дни.
За да бъдат приети, плановете се нуждаят от одобрение от националните правителства и Европейския парламент.