Преди две години германската асоциация на търговците на дребно HDE предупреди, че около 50 000 магазина най-вероятно ще затворят до края на 2020 година заради променените потребителски навици, пише Deutsche Welle.

HDE прогнозира, че най-голямата икономика в Европа ще бъде ударена от същия "апокалипсис на пазара на дребно", който накара международни марки като Sears, Walgreens, Gap и Marks and Spencer да закрият магазини и да освободят десетки хиляди души, за да оцелеят.

В Съединените американски щати и във Великобритания спадът на сектора накара още стотици традиционни компании да влязат в процедури по неплатежоспособност през последните три години, след като не успяха да преместят бизнеса си в световната мрежа.

Потребителските разходи остават силни

Засега Германия се спасява, благодарение на силната икономика. Високите нива на заетост, имиграцията и растящите заплати подкрепиха потребителските разходи, което позволи на традиционните ритейлъри да запазят растежа си. Така засега не са затворени и четвърт от магазините, за които HDE прогнозира.

"Макар че имаше някои затваряния на магазини, апокалипсисът все още не се е случил", казва Маркъс Вотруба от анализатора BBE. Един подобен случай е на модната верига Gerry Weber, която подаде документи за банкрут през януари и затвори 120 магазина в Германия. Натискът на пазара пък накара Karstadt и Kaufhof да следят магазините си. Те няма да закриват магазини, но засега са обявили закриването на 2 600 работни места.

Силните потребителски разходи може да маскират проблемите пред сектора, но със забавянето на икономиката някои анализатори прогнозират ръст в броя на магазините, които ще затворят врати.

Сред традиционните ритейлъри, над една трета очакват спад на продажбите през тази година, докато друга една трета се готви за стагнация, според последното изследване на HDE. "Със сигурност днес са много по-песимистично настроени, отколкото бяха преди няколко месеца", казват от асоциацията.

Интернет продажбите ще продължат да растат

От друга страна интернет търговията, която засега е само 11 процента от общата в Германия в сравнение с 15 процента в САЩ и 20 процента във Великобритания, ще продължи траекторията си на силен ръст - 9 процента през 2019 г.

Доминираща сила на пазара в Германия са Amazon заедно с местния играч Otto. Двете компании отговарят за половината интернет търговия в страната.

Ниските цени на американския гигант разпалиха ценова война, особено на потребителска електроника. Ефектът върху приходите бе толкова голям, че Ceconomy бе принудена да отправи три предупреждения за печалбата миналата година. А по-късно и намаляване на работни места, включително в централата.

Вотруба подчертава, че германците все повече се интересуват от това да намерят най-ниската възможна цена - битка, която интернет компаниите печелят.

Може ли руският дискаунтър Mere да бие Lidl и Aldi на техен терен?

Може ли руският дискаунтър Mere да бие Lidl и Aldi на техен терен?

Първият магазин с евтини стоки отвори в Лайпциг, а компанията търси още локации