Хората по света във все по-голяма степен се водят от цената, стойността и размера на опаковката на дадения продукт в магазина, а не от конкретната марка. Това показват данните от Индекса на потребителите на международната консултантска организация EY.
Проучването е проведено сред повече от 20 000 души в 26 страни.
Цели 88% от тях не смятат, че рекламните послания на брандовете отговарят на техните нужди и ценности и над една трета въобще не вземат предвид марката при решението си за покупка. На 80 на сто поставят на първо място цената като фактор за покупка. Приблизително толкова са тези, които признават, че променят потребителското си поведение заради цените.
"Тези тенденции са резултат от все така високата инфлация, несигурност относно митата и търговските тарифи, както и глобалната икономическа нестабилност", посочват от EY.
Цели 55% от запитаните са притеснени от растящите разходи за живот, като най-високи нива - по около 60 на сто, са регистрирани в САЩ, Франция и Великобритания, докато само 16% от китайците имат подобни притеснения. Най-притеснени са хората в най-активна възраст - родените след 1980 г.
На фона на тези процеси, EY отчитат ръст на интереса към собствените марки на големите вериги. Те традиционно са позиционирани като бюджетна алтернатива на големите брандове и над две трети от хората ги избират и посочват, че нуждите им са задоволени също толкова добре.
Така масовият купувач все по-често приоритизира отстъпките пред лоялността към марки. Тя е най-малка при китайците.
Все пак от EY посочват, че близо половината потребители биха се върнали към даден бранд, ако предложи по-добър вкус и качество, а над една трета - ако е на по-добра цена.
"Лоялността към брандовете е под въпрос и потребителите вече не купуват само по имената - те купуват стойност, качество и цел. Утвърдените брандове трябва да се адаптират", категорични са авторите на изследването.