General Motors обявиха, че спират да финансират разработката на роботизирани таксита в подразделението си Cruise, съобщават световните агенции. Автомобилният гигант ще пренасочи вниманието си към автономните коли за лична употреба.
Стратегическата промяна е причинена "от значителното време и ресурси, нужни за разрастване на бизнеса". Това е разочароващият финал на сюжет, изпълнен с обещания и грандиозни инвестиции.
Cruise стана част от GM от 2016 г. след сделка за между половин и един милиард долара. Две години по-късно SoftBank Vision Fund обяви над $2 милиарда инвестиция в компанията, последвана от $1,1 милиарда от самите GM и още $750 милиона от Honda.
По-късно се включиха Microsoft и други институционални инвеститори, а през март 2022 г. General Motors придобиха дела на SoftBank Vision Fund за 2,1 млрд. долара и направиха допълнителна инвестиция в размер на 1,35 млрд. долара. В момента те притежават 90% от компанията.
Ръководството на GM прогнозираше, че Cruise ще носи по 50 млрд. долара годишни приходи до 2030 г.
Не се случи точно така. През октомври 2023 г. едно от пробните роботаксита блъсна пешеходка, влачи я 6 метра и ѝ причини сериозни наранявания. По-късно стана ясно, че Cruise са подали невярна информация към властите във връзка с инцидента и преди месец започна криминално разследване.
Във връзка със случилото се от края на миналата година щатът Калифорния забрани на колите на компанията да се движат по улиците и тя се наложи да съкрати 900 души. Около този скандал съоснователят на Cruise Кайл Вогт напусна.
Сега той коментира в социалните мрежи решението за затваряне на Cruise по следния начин: "Ако не е било ясно до този момент, вече е ясно: GM са едни глупаци".
Не е ясно колко от настоящите служители ще продължат да работят за групата. Подобни проблеми имат и други играчи на роботакси пазара извън Китай. Не е случайно и че Tesla няколко години отлагаха представянето на своето Cybercab автономно такси и все още цялостната услуга не е стартирала.