Пандемията ще промени коренно авиоиндустрията, пише Politico. Тя ще стане по-малка, по-пестелива и ще затъне в дълг към правителствата, смята изданието.

"Когато преминаваш през криза, най-важни за уроците, които научаваш и процесите, които трябва да предотвратят нова такава", казва Джон Грант, старши анализатор в OAG.

Кризата създава и възможност политиците и пазарите да направят своите искания към индустрията, която постоянно е под прицела на потребителите. Те включват по-добро отношение към клиентите, намаляване на въглеродния отпечатък, по-устойчиви бизнес практики и много други.

Според Грант, кризата е възможност за сектора да намали броя на компаниите, тъй като в момента има твърде много такива, които не носят печалба. "Добре ли е да имаме толкова много авиолинии по света? Помага ли това на потребителите?", пита той.

След кризата вероятно ще имаме по-консолидирана и финансово стабилна индустрия. Ще има "по-малко конкуренция, но по-устойчива индустрия, която ще може сама да преминава през подобни предизвикателства".

Насред пандемията, която почти спря пътуванията със самолет, дори и най-мощните гиганти като American Airlines и Lufthansa са принудени да търсят помощ от правителствата. Но тази помощ далеч не е безвъзмездна.

В САЩ компаниите, получили помощ, получават и забрана да повишават заплатите на мениджърите си, да изкупуват обратно акции или да плащат дивиденти за 5-годишния период на заема плюс още една година. Това е реакция на докладите, че щатските авиолинии са изхарчили 96% от свободните си парични потоци през последното десетилетие за обратно изкупуване на акции, вместо да инвестират в бизнеса си или да пестят пари за черни дни.

В Европа закъсали компании като Norwegian трябва първо да се обърнат към частните банки. На Острова правителството казва, че компаниите трябва да изчерпят всички останали възможности, преди да се обърнат към държавата за помощ.

В други случаи, като Италия и Белгия, правителствата обмислят национализация като решение на кризата.

Някои експерти казват, че тези условия трябва да останат и след пандемията. "Трябва да има дългосрочна забрана за обратно изкупуване на акции", смята Боб Крендал, бивш президент и председател на American Airlines. "Това просто не е добра стратегия за индустрия, която толкова често преминава през ликвидни кризи. Те трябва да бъдат принудени да изградят резерви".

Според анализатора Боб Мен, авиокомпаниите типично имат между 9 и 15 процента от годишните им разходи налични като средства или кешови еквиваленти. За разлика от чартерните авиолинии, които не могат да харчат парите от билетите преди края на полета, търговските авиолинии използват приходите от бъдещи пътувания още днес.

"В това няма проблем, стига продажбите на билети за бъдещи пътувания да продължават в обичайния си темп", казва той. "Проблемът е, когато има необичаен спад, какъвто имаме днес".

Преди авиокомпаниите да оздравеят след вируса, потребителите може да забележат някои промени, като намалена храна.

Тези нови правила може да важат за оцелелите - но все още не е ясно кои и колко ще бъдат те. В световен мащаб компаниите в индустрията се изправят пред 44 процента срив на приходите, спрямо 2019 г. - спад от $252 млрд.