Картовите разплащания стават все по-голям приоритет на банките у нас - както за физически, така и за юридически лица. Плюсовете са наистина много - бързина, сигурност, предвидимост, контрол на разходите - за бизнеса и разбира се за потребителите, смятат от ПроКредит Банк, които приемат за своя мисия да убедят в това колкото е възможно повече хора. А резултатите вече са налице, споделя ни Наталия Русанова, която е Ръководител отдел Картов бизнес в ПроКредит Банк.

"През последните няколко години се забелязват устойчиви ръстове по отношение на бройките транзакции, които се извършват с тези карти. По статистика, по данни на БНБ за 2023 година, за 2024-та все още не са излезли обобщени, посочват 28% ръст в броя картови транзакции. Ако погледнем към нашата институция, наблюдаваме ръст над 30% за изминалата 2024 година и в този смисъл очакваме този ръст да продължи със същите темпове и през настоящата 2025 година."

Кешбек услуга и дигитални функционалности

От ПроКредит Банк отчитат засилено търсене към т. нар. лоялни програми. Те се реализират по различни начини, като най-популярният е или натрупване на точки, когато се плаща с карта, или пък директно на някакъв процент от сумата на база на платен през картата размер сума. Това се нарича кешбек услуга.

"Извън кешбека и лоялните програми - това, което се търси са различни отстъпки при търговците, които се дават, ако се използват определени карти на определени институции. Търсят се и различни дигитални функционалности по тази карта, които правят цялото потребителско изживяване много по-интересно, много по-бързо и много по-приятно. Все повече се търсят и дигиталните портфейли, картите се вкарват в тях", казва Наталия Русанова.

Към момента малко по-малко от половината регистрирани фирми в България имат инсталирани Пос терминали. По данни на БНБ за 2023 г. броят на Пос терминалите е 144 хиляди. Очакванията на ПроКредит Банк за настоящата 2025 г. са пазарът да приключи с общо инсталирани 170 хиляди устройства.

"Тук тенденцията също е на ръст, но за съжаление все още виждаме търговци, които не предлагат услугата. Това е по-характерно за по-малките търговски обекти. Ако погледнем към другите търговци, например супермаркетите, където са големите обороти и големите опашки - те не само ползват ПОС терминали, ами ги ползват с всичките им функционалности."

Снимка 702626

Източник: ПроКредит Банк

Русанова смята, че за да бъдат убедени по-голям брой от малките търговци да позволяват на клиентите си да плащат с карта, са нужни регулации. Дава ни пример с гръцкия пазар, където обаче има силна регулаторна подкрепа на този процес.

"Аз си мисля, че без държавна намеса, големи и резки промени в тази посока няма да видим. Преходът ще си продължи, но той ще е плавен. В Гърция държавата още преди няколко години задължи абсолютно всички търговски обекти да предлагат ПОС терминали, като от 2024 г. дори ПОС терминалът трябваше да бъде задължително свързан и с касовата система."

Винаги най-сложно е да убедиш скептиците

Дали да се плаща по-често с карта или в брой до голяма степен е свързано с навик, с финансова грамотност и дори с народопсихологията на хората, вярва Наталия Русанова.

"Все още чуваме неща от сорта на - ами аз съм си свикнал с парите в брой, с тях се чувствам сигурен. Дали ще работи услугата, дали няма да работи. Тук трябва да кажа, че има доста регулатори, които изискват от нас услугите ни да са налични минимум в 99,8% от времето. Тоест, всички тези технологични процеси имат едно сериозно застраховане, което стои зад тях."

Процесът по убеждаване се случват по няколко направления. Първият начин е удобство и бързина. Клиентите ни виждат, че плащанията наистина стават бързо и лесно. Затова все по-често картите се вкарват в дигитални портфейли, което позволява плащанията да стават дори през мобилния телефон. Така парите винаги са ни под ръка.

"Вторият начин, по който се стимулира е с лоялните програми, които си имат директно финансово стимулиране - чрез отстъпки или директно връщане на суми. Третият начин, по който се стимулира използването на този тип услуги е те да носят добавена стойност. Вече имаме редица приложения, даващи много нови възможности."

Снимка 702649

Източник: ПроКредит Банк

Предимствата за бизнеса

Предимствата представителите на бизнеса да работят с картови плащания са огромни, категорична е Наталия Русанова. Услугата позволява да се елиминират рисковете от грешки като например връщане на ресто или фалшиви банкноти. Много по-лесна е и ежедневната отчетност на оборотите.

"Другият плюс е възможността да се автоматизират процесите. Все повече започваме да виждаме места с обособени зони за самообслужване, което съкращава времето. Предимствата са наистина много, но ако говорим за финансовото изражение на услугата, едно време ПОС терминалът се смяташе за скъпа услуга, но това отдавна не е така. И ако трябва да говорим конкретно за ПроКредит Банк, единствените такси, които събира на търговците, които ползват ПОС терминал, е такса в размер на 0,4 и 0,6% от сумата на най-масовите транзакции."

От ПроКредит Банк очакват пазарът на дигиталните услуги да се развива още много като различни функционалности, които ще бъдат предлагани. Един от най-пресните примери за този процес, който тече в момента, е дигитализацията на градския транспорт в София, която е на много високо ниво. Според Наталия Русанова тепърва ще виждаме още много такива решения, които ще изведат услугите на много по-различно ниво и ще ги направят по-интересни за обществото.

Според някои прогнози, до пет години плащанията ни вече ще минават изцяло през мобилните устройства. Независимо от точността на прогнозата, определено кешът вече не е цар.

"Надявам се и да не бъде, тенденциите при кеша са той да намалява с всяка изминала година, защото дигиталните възможности дават много повече удобства. Простичко е", обобщава Наталия Русанова.