Морският контейнерен транспорт - индустрия, оценявана на $1 трлн. годишно, се забавя. Буквално.
Някои линии, чиито клиенти страдат от пандемията, забавят скоростта на плаване и поемат по по-дълги маршрути край Африка, избягвайки таксите за преминаване през Суецкия канал, според компании и специалисти, цитирани от Reuters.
Много от тях намаляват и броя на пътуванията и започват да предлагат краткосрочно съхранение за клиентите си. Индустрията, която включва гиганти като Maersk, MSC и Hapag-Lloyd, е изправена пред най-големия спад от кризата от 2008 г. насам.
Новата тактика спестява не само разходи, но и помага на индустрията да се адаптира към нуждите на търговците на дребно, най-големият клиент, които останаха без приходи и с огромни запаси.
По-дългото време за доставка означава и че вносителите могат да забавят плащанията по доставките.
От Puma до Gap, редица търговци на дребно бяха принудени да намалят или забавят доставките на нова стока. Протестите в САЩ допринасят за проблема, като замъгляват още повече възможността за възстановяване на най-големия пазар за търговия на дрбено в света. Puma, например, се опитва да намали излишната стока по магазините, като я натоварва на бавно движещи се кораби, казва изпълнителният директор Бьорн Гулден.
Шерийн Заркани, директор продажби в Maersk, казва пред агенцията: "Един клиент ми заяви: Ако може контейнерът ми да обиколи света един-два пъти, ще бъде чудесно".
Но докато за едни забавянето е положително, други страдат. Търговци като Walmart и Amazon, които не само че не намалиха, но и увеличиха продажбите, сега търсят начин да се сдобият по-бързо със стока и да намерят място на по-малкото и по-бавни кораби. Заради недостиг на място на корабите, все повече контейнери не се товарят навреме, а остават за следващ кораб.
Залогът за карго индустрията е голям. Стоки като дрехи и мебели представляват 15% от обема, според анализ на Reuters. За първите пет месеца на май обемът дрехи, доставен в САЩ, намалява с 20% спрямо същия период на миналата година. Мебелите намаляват с 12%, а багажът - с 34%.
Първият удар по индустрията дойде през февруари, когато Китай затвори заводите си и спря износа. Вторият - когато Европа и САЩ затвориха, а компаниите започнаха да отказват доставки.
Прогнозата е мрачна. Търговците на дребно все още няма да са се възстановили през юли, когато трябва да се направят поръчките за коледните празници.