Нискотарифна авиокомпания, Airbnb и свободен уикенд - формула от три съставки, която вече повече от десетилетие запълва свободното време на милиони хора по целия свят. Платформата за споделено настаняване се превърна в синоним на бързо, лесно и достъпно търсене както на свръхлуксозни къщи, така и на непретенциозни, но стратегически разположени апартаменти за преспиване след цял ден обикаляне на някой европейски град.

Това, обаче, е краят на историята. Началото е далеч от представата ни за обещаващо начинание. Първите стъпки на Airbnb са от неуверени до откровено неуспешни и доказват, че добрата идея не е еднократна искрица гениалност, а процес, който изисква усилия и дисциплина.

Airbnb иска да плати на 12 души, за да живеят като номади в продължение на една година

Airbnb иска да плати на 12 души, за да живеят като номади в продължение на една година

Избраните участници в програмата ще прекарат общо 10 месеца в пътуване, което започва през септември

"Много хора са ми казвали, че Airbnb е най-лошата идея, която някога е сработвала", разказва самият основател Брайън Чески пред студенти от Станфорд.

Хем Air, хем BnB

Чески е по образование, професия и призвание дизайнер. Учи индустриален дизайн в Роуд Айлънд и нищо в живота му не показва, че ще стане предприемач. През 2007 г., обаче, негов приятел от колежа успява да го убеди да замине за Сан Франциско и да участва в създаването на стартираща компания.

Има малък проблем. Чески разполага с 1000 долара, които няма да му стигнат даже за неговата част от наема на апартамента. Тук за първи път късметът каца на рамото му - по същото време в Сан Франциско се провежда международна дизайн конференция и всички хотели са разпродадени.

Airbnb отчита $1,53 милиарда приходи и все повече резервации на фона на по-високи цени

Airbnb отчита $1,53 милиарда приходи и все повече резервации на фона на по-високи цени

Бизнесът на сайта за резервации се възстановява от кризата

Правят набързо платформа за настаняване на тези, които не са си направили резервациите навреме. Разполагат с цифром и словом три надуваеми легла. От там и комбинацията от въздух (air) и настаняване (BnB - bed and breakfast). Първите три резервации са факт, но Чески и приятелите му не смятат, че това е сериозен продукт - работят месеци наред по платформа за намиране на съквартиранти... за да осъзнаят, че вече има наложили се на пазара играчи.

Снимка 629915

Източник: GettyImages

Така настаняването на надуваеми легла по време на конференции продължава. Постепенно изникват въпроси - не може ли леглата да са истински и няма ли как всичко това да не е свързано с конкретно събитие. През лятото на 2008 г. Airbnb започва да прилича на това, което познаваме откъм външен вид и функционалности.

Толкова дебюти, колкото са нужни

Чески е категоричен, че публичността е от особено голямо значение за стартиращите компании: "Ако си стартирал и никой не те е забелязал, просто стартираш отново. Имаше медии, които няколко пъти писаха за нас, че стартираме".

Даже и с относително готова платформа, обаче, Airbnb не намират лесно инвеститори. Опитват да наберат 150 000 долара от тях при оценка на компанията от 1,5 млн. долара. От 15 инвеститори точно нула казват "Да". Airbnb се издържа от кредитните карти на основателите си.

"Имахме сериозно изпитание пред себе си - проблемът на кокошката и яйцето. Трябваше едновременно да намерим гости и домакини за платформата", спомня си предприемачът. По време на националната конференция на Демокатическата партия преди изборите през 2008 г. при 80 000 присъстващи и 27 000 хотелски стаи в Денвър, Airbnb събира... 80 резервации. Големите медии като CNN и NYT директно отказват да пишат за платформата и цялата публичност тръгва от местни блогъри.

Чески и компания се решават на отчаян ход - заедно с партньор пускат на пазара зърнени закуски с карикатури на Барак Обама и Джон Маккейн на кутиите. Това им докарва спасителните 30 000 долара.

Голямата промяна

Към ноември 2008 г. екипът на Airbnb отново е без пукната пара. Техни познати им предлагат да кандидатстват за менторство и финансиране от акселератора YCombinator - въпреки че вече формално се водят компания с продукт на пазара. Отново - ако никой не ти е обърнал внимание на старта, стартираш отново.

Известният рисков инвеститор Пол Греъм е впечатлен от историята със зърнените закуски. Комплиментът му обаче може да бъде приет за комплимент само от Чески и ко: "Вие сте хлебарките на стартъпите, можете да преживеете всичко".

Снимка 629914

Източник: GettyImages

YCombinator и Греъм не носят на Airbnb планина от пари, но насочват компанията по пътя към планините от пари. Компанията придобива ясна структура, а екипът ѝ - ясни цели. Най-важната - да намерят 100 души, които обичат продукта им, а не 1 милион, които го харесват.

"Проблемът на Силициевата долина е, че когато правиш своето приложение, очакването е, че то ще избухне и ще стигне до милиони. Това е най-лошият начин, по който може да разсъждаваш - много по-добре е да има 100 души, които наистина обичат това, което си направил", коментира Чески.

Милиардерът, който основа Airbnb, споделя най-добрия бизнес съвет, който е получавал

Милиардерът, който основа Airbnb, споделя най-добрия бизнес съвет, който е получавал

Брайън Чески получава съвет за 1 милион долара

В неговия случай това се превръща в практики, които трудно могат да се прилагат в мащаб. От типа на това той лично да идва при собствениците на жилища и да прави снимките, с които те да ги предлагат в платформата. Провеждат се и срещи със заинтересовани хора из цялата страна. Това се оказва работещо - популярността на Airbnb расте.

Идват и 600 000 долара от Sequoia Capital. Междувременно, Airbnb се мести от тристайния апартамент, в който Чески живее. Наема си ново място - през собствената си платформа.

Започва трудното

Превръщането на стартъпа в добре работеща растяща компания отстрани изглежда лесно, но според Брайън Чески именно тук предизвикателствата започват да стават сериозни.

"Първата фаза на стартъпа е оцеляването. Втората фаза е гасенето на пожари - възникват всякакви проблеми и трябва да ги разрешаваш. В третата фаза други хора забелязват какво правиш и решават да откраднат идеята ти или да те унищожат", разказва той.

Третата фаза в случая на Airbnb носи едновременно две големи опасности. През 2011 г. германски интернет предприемачи, специализирани в създаването на европейски копия на американски онлайн услуги, се прицелват в Airbnb, създават своя версия, събират 90 млн. долара от инвеститори, назначават 10 пъти повече хора от екипа на оригинала и отварят 20 офиса. След което продават платформата на най-бързо растящата интернет компания по онова време - Groupon.

Airbnb имат много по-малки ресурси. Чески се допитва до "някои от най-умните хора", които познава, сред които - Марк Зукърбърг и вече споменатия Пол Греъм. Съветът им е да гледа дългосрочно - имитаторите действат бързо, докато имат от кого да крадат идеи, но обикновено им липсва визия за развитието на продукта. По-качественото потребителско изживяване в крайна сметка прави Airbnb победител.

Страничният ефект е, че в рамките на една година платформата рязко разширява дейността си в Европа и назначава стотици служители на континента.

На собствена територия обаче облаците също се сгъстяват. През юни 2010 г. Ню Йорк приема закон, който е насочен срещу практиките апартаменти в жилищни сгради да се използват на хотелски начала. Официално местните власти уверяват Airbnb, че това не ги засяга... докато няколко години по-късно главният прокурор не казва обратното - и то заедно с искане за огромно количество потребителски данни.

"Първият ни инстинкт беше да се борим. Организирахме митинг пред общината. След като помислихме още малко, осъзнахме, че това не е правилният подход за нас. Ние сме компания за хора, които живеят заедно - не е добре да влизаме в битки. Вместо това, решихме да ги убием с доброта и да си партнираме с градовете", разказва Чески.

Така днес Airbnb поддържа отношения с местните власти в САЩ и по света.

Лидерството в различните етапи

Според Брайън Чески процесът на назначаване на нови хора и управлението на процесите става все по-важно с промяната на мащаба на един стартъп. Преди да е ясно дефиниран продуктът спрямо пазара, всеки прави всичко, докато след това трябва да има ясни задачи. Чески днес се занимава със стратегията и корпоративната култура, но също и с подбора.

"Трябва да се научиш как да минеш от интуиция към данни. В началото данните не са толкова важни - при нас по-скоро ставаше въпрос за общуване с клиентите лице в лице", коментира Чески.

Той е категоричен - първият етап е най-лесен: решаваш проблем, намираш 100 човека, които обичат твоя продукт, привличаш добри съоснователи и т.н. Много по-малко се пише и говори за ставащото след това. Според него в растящата с бързи темпове компания изпълнителният директор на всеки 6 месеца на практика започва да работи напълно различна работа.

"Голяма рядкост е човекът, който е започнал дадена компания, да бъде и този, който я е разгърнал до 1000 служители - трябва да си много различен човек по време на всеки един от етапите", допълва предприемачът. Той вижда две общи черти при тези, които са успели да направят тази стъпка - те са не само интелигентни, но и любопитни и търсещи новото.

Снимка 629913

Източник: GettyImages

Днес Airbnb е компания с приходи от над 8 млрд. долара, която не само оцеля по време на пандемията, но и вече е в позиция да спечели много от повторния възход на международния туризъм.

Това обаче не значи, че липсват предизвикателства. Чески вижда две. Корпоративната култура е важна, а тя работи по един начин с 500 души екип и по друг - с 2000. Именно тук е и рискът усещането за мисия в стартъпа да бъде заменено от сивата бюрокрация на "големия бизнес".

Второто предизвикателство пред Airbnb през следващите години е разширяването на продуктовата гама - споделеното настаняване работи добре, но какво още може да се предлага заедно с него? На този въпрос компанията продължава да търси все по-добър отговор.

Това не е лоша позиция за Брайън Чески и компания - все пак преди 15 години те имаха "най-лошата идея, която някога е сработвала".