Най-младият милиардер в Африка Мохамед Дюлджи има амбициозни планове да премери силите си с някои от най-големите марки на континента. На върха на списъка му са Coca-Cola, Red Bull и Fanta.
„Съревноваваме се с Coca-Cola с нашата собствена марка, наречена Mo Cola. Борим се с Red Bull с Mo Energy Drink и както те имат Fanta, така и ние си имаме собствени марки”, заявява главният изпълнителен директор на MeTL Group пред CNNMoney.
Американският гигант Coca-Cola присъства на африканския пазар от вече 88 години и е практически навсякъде. 40-годишният предприемач Мохамед Дюлджи обаче е непоколебим.
Неговата марка газирана напитка е превзела 3,5% от родния му пазар Танзания от пускането ѝ преди две години.
„Ако докарам дела до 15%, ще бъда в „големите пари”, твърди Дюлджи.
Големите предизвикателства не са новост за него. Той поема бизнеса на баща му за 30 милиона долара и го превръща в пан-африкански конгломерат с приходи от 1,5 милиарда долар за 10 години.
Към момента компанията обхваща 31 индустрии в 11 държави, включително бизнес в сфери като земеделие, производство, потребителски стоки, финанси, мобилни комуникации, недвижими имоти, петрол и логистика.
Конкурирането с големи играчи като Coca-Cola и Pepsi означава, че той трябва да произвежда и разпространява в мащабни размери. Това обаче не е най-голямото му предизвикателство. Да убедиш хората да зарежат големите марки е много по-трудна битка, отчасти защото – както той сам признава – „те имат изумителна формула”.
„Mo-Cola е малко по-различна. Мисля, че е с повече захар. В Африка хората предпочитат напитки, които са по-сладникави”, споделя Мохамед Дюлджи.
Той може да предложи и друг „подсладител” на потребителите – напитките, които произвежда, са с 25% по-евтини от гигантските му съперници.
Дюлджи обаче не се ограничава само с Coca-Cola. Предприемачът се изправя пред мултинационални компании като Nestle, Unilever и Procter and Gamble в Танзания.
„Имаме почти 60% дял от пазара на петрол, 60 на сто на пазара на сапун”, каза той в друго интервю.
Мохамед Дюлджи е 31-ият най-богат човек в Африка и няма никакво намерение да забавя темпото. Бизнесът му носи 3% от БВП на Танзания и дава работа на 28 000 души или близо 5% от работната сила на страната.
Ако уцели правилната формула, той се надява приходите на компанията му да нараснат до 5 милиарда долара и в нея да работят 100 000 души в Африка до 2018 г.