За петролните гиганти кафето и шоколадът може да се окажат новото черно злато, пише Reuters.
Под натиск от инвеститори и правителства да намалят емисиите, големите европейски петролни компании инвестират милиарди във възобновяема енергия. Но все още не могат да изградят бизнес план, който да обещае възвръщаемост, която инвеститорите очакват.
Те обаче имат още една карта в ръкава — огромните мрежи бензиностанции по цял свят.
BP, Royal Dutch Shell и Total залагат на по-висока печалба от продажбите на хранителни стоки и закуски в бензиностанциите, в които автомобилистите ще прекарват повече време в ерата на електромобилите.
Зареждането на един автомобил с бензин отнема само няколко минути, но дори и най-бързите зарядни станции изискват поне 10-15 минути, за да заредят достатъчно електромобилите — което дава на автомобилистите достатъчно време за едно кафе и дребен пазар.
Обикновено продажбите на дребно на гориво, масла, храни, напитки, цигари и други допринасят далеч по-малко към печалбата на компаниите отколкото производството на петрол и газ, те имат далеч по-висок марж. Бизнесът с възобновяема енергия има по-ниска възвръщаемост и заради това е важно за компаниите като BP и Shell, които навлизат в него, да намерят начин да повишат печалбата.
Затова и Shell планира да разшири мрежата си от бензиностанции с над 20% до общо 55 хил. по света до 2025 г. BP се прицелва към почти 50% ръст до 29 хил. до 2030 г. на бензиностанциите и общо 70 хил. зарядни станции. Total пък ще увеличи зарядните станции до 150 хил. на Стария континент до 2025 г. — от 18 хил. днес. Subway и McDonald's, двете най-големи вериги за бързо хранене в света, имат по-малко обекти от Shell. А BP и Shell залагат, че десетките милиони клиенти дневно ще им осигурят и масивни обеми данни, с които да подобрят продажбите в по-малките градове.
Макар в момента да има сравнително малко електромобили на пътя, петролните компании вече имаха възможност да видят какъв е потенциалът на мрежите от обекти по време на пандемията тази година. Продажбите на бензин намаляха, но на много места потребителите все пак влизаха в обектите, за да си купят храни и напитки. Така подразделението за търговия на дребно на Shell отчете най-доброто си тримесечие в историята през трите месеца до края на септември, донасяйки на компанията $1,6 млрд. И през 2020 г. то отговаря за 60% от общите приходи на гиганта, които традиционно са доминирани от петролният и газов бизнес.
"Тенденцията започна през януари в Китай, където видяхме как потребителите променят поведението си. И споделихме веднага това с всички 80 държави, в които работим", посочва Хюберт Вигевено, директор в Shell. Оттогава компанията прави оперативки всеки ден, на които отчита търсенето на различни продукти — от масло за двигателя до кроасани.
Когато става въпрос за продажби на дребно, продажбите на горива са по-нисък марж от тези на други продукти — и това е една от причините петролните гиганти да навлязат на полето на супермаркетите. В някои държави те имат и партньорства с популярни марки храни. На Острова Shell дори има договор със звездата Джейми Оливър.
Но бъдещето не е задължително розово пред гигантите. Те са изправени пред конкуренция от традиционните вериги за търговия на дребно, както и от стартиращи компании в зарядните станции. И тъй като потреблението на петрол вече е близо до своя връх, те трябва да преосмислят търговията на дребно, за да продължат да правят пари.