Индустрия за над 200 млрд. долара годишно - това ще е пазарът на дрехи втора употреба по света през 2026 г. според експерти. Очакванията са растежът да се подхранва от по-спестовно настроени, но и по-загрижени за околната среда купувачи, пише Quartz.

Цифром и словом: По данни на компанията thredUP само през 2022 г. пазарът на дрехи втора употреба бележи ръст с 24% до 119 млрд. долара. Тенденцията е глобална, като в САЩ са реализирани 42% от оборотите.

Прогнозата на бизнеса е темповете да се запазят добри и през следващите години, като през 2026 г. това ще е индустрия за 218 млрд. долара - или 127% ръст спрямо 2022 г. Това е три пъти по-добро темпо от това на продажбите на нови дрехи.

 Remix инвестира 20 милиона лева в център за обработка и логистика на дрехи край София

Компания за дрехи втора употреба инвестира 20 милиона лева в нова база край София

Новата база в с. Равно поле е създадена със собствена иновативна технология

Очакването на eMarketer и Insider Intelligence е до края на 2025 г. цели 10% от продажбите на дрехи в САЩ да са именно втора употреба.

Контекст: През последните години целият свят е в плен на т.нар "бърза мода" - евтини и добре изглеждащи, но некачествени като материали и изработка дрехи, които масово приключват полезния си живот след 10-ина обличания. Производството и последващото им изхвърляне генерира огромни количества отпадъци.

Remix, която е лидер в Европа по онлайн продажби на дрехи втора употреба

Българската компания, която е лидер в Европа по онлайн продажби на дрехи втора употреба

През 2019 година фирмата е продала 4,2 милиона продукта, а приходите ѝ са 58,5 милиона лева

В магазините втора ръка потребителите могат още по-евтино да закупят по-качествени дрехи, които издържат по-дълго и даже могат да бъдат препродадени. Това е пример за ефективно прилагане на кръговата икономика, в която всеки продукт се използва с пълния си потенциал.

Кой купува: Без значение от възрастта на потребителите, основният им мотив да не купуват нови дрехи е цената - фактор, който при настоящата икономическа ситуация ще става все по-значим.

Младите и особено Поколението Z освен това мотивират избора си със стремежа към по-устойчив начин на живот.

5-те най-големи компании за дрехи втора употреба имат оборот от 114 милиона лева

Колко се печели от дрехи втора ръка у нас? Говорят водещите компании в бранша

В сектора у нас са заети над 8000 души

75% от участниците в проучването на thredUP отбелязват и че дрехите втора употреба са станали по-приемливи от социална гледна точка през последните 5 години. Тук процесът е двустранен и можем да го видим и в България. Магазини за такъв тип дрехи и обувки има още от 90-те, но тогава те бяха едни неприветливи места, в които се продаваха артикули, извадени сякаш от кофите. Днес изборът, качеството и обслужването са значително по-добри.