Приходите на куриерската фирма "Спиди" от куриерски услуги реализират ръст от 20% на годишна база през първото полугодие до 139 млн. лева. Това става ясно от тримесечния доклад за дейността на компанията към второто тримесечие на 2023 г.
"Нарастването се дължи на доставките в страната и регионалната услуга Speedy Balkan. Увеличението се дължи, както на по-големият брой обработени пратки, така и на увеличението на тарифата на основните услуги през 2022 г.", пише в документа.
Положителен ефект върху приходите на компанията има вливането на "Геопост България" и "Рапидо експрес енд лоджистик", чийто приходи се отчитат в "Спиди" от датата на вливането 23 май 2023 г.
Реализираният ръст при международните доставки от 40.6% през второто тримесечие на 2023 се дължи на вливането на "Геопост България", което изцяло обслужваше международните доставки за България и Гърция, Извън Speedy Balkan (до/от Румъния и Гърция), международните доставки отчитат спад, поради понижаващото се потребление в останалата част от Европа и поради военния конфликт в Украйна, който се отрази задържащо върху доставките в СЕЕ държавите. Доставките до/от останалите страни се задържа през полугодието на нивата от предходната година.
През 2023 г. се запазват ценовите нива от края на предходната година, като реално клиентите отчитат понижение в резултат на намалената такса гориво, пише още в документа.
"Увеличението на цените е под общия темп на инфлация, като по този начин "Спиди" АД продължава да поддържа конкурентни цени, като същевременно подобрява удобството и качеството на услугата. Изградената офисна мрежа и поддържаните най-ниски цени между офиси и автомати все повече утвърждават "Спиди" АД като предпочитан доставчик и широка клиентската база от индивидуални клиенти", става още ясно от отчета.
Разходи
Основните разходи на компанията са за подизпълнители и възнаграждения, които формират ¾ от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки. През Н1 2023 разходите за подизпълнители са в размер на 60 млн. лв. и нарастват с 18.8%.
Разходите за възнаграждения нарастват с по-голям размер спрямо увеличението на приходите и броя пратки, 22.3%, до 33.8 млн. лева. Изпреварващия ръст се дължи на увеличението на средното ниво на възнаграждение от началото на годината.
Направените инвестиции в автоматизация на обработката на пратките водят до увеличение на производителността на служителите и компенсират растящите разходи за възнаграждения.
Увеличава се сумата на доставките, обвързани с наложени платежи, както и клиентите заплащащи с дебитни и кредитни карти, което се отразява на разходите за банкови такси и инкасо достигащи 1.6 млн. лв. (Н1 2022: 1.3 млн. лв.). Таксите при картовите плащания при наложените платежи нямат отражение върху крайния финансов резултат, тъй като са за сметка на изпращащия пратката и кореспондират със съответния приход.
Въведената услуга "Смарт контрол" и стартираната програма за обратна връзка на обслужените клиенти значително увеличи обменяните съобщения с клиентите, което се отразява в посока нарастване на разходите за комуникации и комунални услуги до 3.1 млн. лв. (Q1 2022: 3.1 млн. лв.).
Увеличението на разходите за комуникации се компенсира от понижените разходи за електроенергия. Последните се понижават последните месеци, след достигнатите пикови стойности през 2022 г. Разходите за материали нарастват с 15.5%. Над половината от разходите за материали се формират от закупеното гориво, което се понижава с 6% през полугодието, въпреки нарасналия брой пратки.
"През 2022 г. в края на 1-во тримесечие и началото на 2ро тримесечие имаше рязък скок на цените на петрола, който през последните месеци трайно се понижават. Това се отрази и в понижение на цените на горивата. Изменението на цените на горивата няма съществено отражение върху финансовия резултат, тъй като цената на горивото, чрез допълнителната такса гориво, е компонент в общата цена за клиента. Повисоката цена на горивото кореспондира с увеличение на крайната цена за клиента и обратно", пише още в документа.
От останалите разходи за материали и външни услуги, по-значимо увеличение бележат разходите за опаковки, материали и консумативи и поддръжка на офиси, автомобили и технически устройства.
Инвестициите в ефективност
и предприетото увеличение на цените на услугите успяват да компенсират инфлационния натиск през последната година. В резултат EBITDA маржин се изменя минимално до 20.5% (Н1 2022: 20.4%) и като EBITDA реализира ръст от 20.7% на годишна база до 27.2 млн. лв. Лихвените разходи нарастват до 802 хил. лв. през полугодието (Н1 2022: 618 хил. лв.). Увеличението се дължи на повишението на лихвените нива, като размерът на лихвените задължения се запазва - 70.1 млн. лв. към 30.06.2023 г. (31.12.2022: 70.8 млн. лв.).
Намалените инвестиции в логистични площи и автомобили през последната година задържат ръста на разходите за амортизации. В резултат, рентабилността на нетната печалба се подобрява до 10.76% (Н1 2022: 10.34%).
Нетната печалба на "Спиди" достига 15.3 млн. лв. (Н1 2022: 12.3 млн. лв.), което представлява ръст от 24.8%, става още ясно от документа.
Спиди е най-голямата българска компания на пазара на куриерски услуги с пазарен дял от над 25,5%. Компанията е основана през 1998 г. и от създаването си досега се развива до корпоративна структура с над 1400 човека персонал и над 1000 транспортни средства. Спиди обслужва над 700 000 клиента и 25 млн. пратки годишно.