Автомобилното производство в Турция регистрира най-големия си спад в историята през първите девет месеца на годината, предаде Hurriyet. То се свива с 19% на годишна основа до 854 хил. произведени автомобила, леки товарни средства и трактори.
Общата сума на изнесените автомобили от страната през този период е в размер на 118,4 млрд. долара, което е понижение от 24% в сравнение със същия период на миналата година, когато той възлиза на 132,5 млрд. долара. За цялата 2019 г. износът на леки и лекотоварни автомобили беше в размер на 180,9 млрд. долара, което е най-високата стойност в историята на отрасъла в страната.
Спадът на експорта като бройки превозни средства е от 33%, след като бяха изнесени малко над 616 хил. превозни средства от компании като Ford, Honda, Hyundai, Mercedes, Renault и Toyota, които имат производство в южната ни съседка. Освен тях в страната се произвеждат и местните марки BMC, Karsan и Temsa.
На фона на размразяването на икономиката, най-тежкият месец за годината беше август, когато производството се срива с цели 44% в сравнение с август 2019 г. Сред причините за това е фактът, че миналата година беше изключително силна за отрасъла в страната. Все пак на годишна основа се забелязва нарастване от 4% през септември, след като заводите трябваше да компенсират пропуснатите месеци и изстреляха производството.
И въпреки драстичния спад на продукцията, местните компании увеличават броя на работещите в заводите си, сочат данните на аутомотив организацията в страната.
"Първата причина за това е пускането на няколко нови модела от някои от компаниите", каза нейният президент Хайдар Йенигюн. "Второ, компаниите увеличават броя на служителите заради завишените хигиенни изисквания, проследяването на контактите между служителите и други мерки, планирани в началото на пандемията."
Втората категория новоназначени служители е доста по-малко, но двете заедно довеждат до нарастване на работещите в отрасъла от 4% само през първите девет месеца на годината. По данни на KPMG, към края на 2019 г. в тази сфера са назначени 500 хил. души, което означава, че като абсолютна стойност увеличението на работещите е от около 20 хил.
Същевременно въпреки големия уплах и строите ограничения, делът на работещите в автомобилното производство на Турция, заболели от коронавирус, е изключително нисък - под 2% от всички назначени. "Тази норма е значително под средното за Турция, но за да се поддържа устойчивостта на автомобилното производство бяха необходими още служители", каза Йенигюн.