Пазаруващите в Норвегия са свикнали да виждат цените в супермаркета да се променят пред очите им. На електронните етикети по рафтовете цената на яйцата или млякото избледнява, екранът примигва и нова цифра се появява за секунди, пише WSJ в свой материал.
Цените могат да се променят до 100 пъти на ден в супермаркетите REMA 1000 в Норвегия - и още по-често по време на празници. Идеята е да се съобразят или надминат конкуренцията с натискането на бутон, казва ръководителят по ценообразуване на REMA 1000 Партап Сандху.
Въведени през 2012 г. като начин за по-лесно намаляване на цените, първоначално корекциите се првавели веднъж месечно, постепенно ставайки веднъж седмично, след това през ден - с сега те се случват между 20 и стотици промени цена на ден, в зависимост от времето на годината.
В супермаркетите Albert Heijn в Холандия и Белгия служителите отбелязват артикули, които скоро изтичат, което подтиква електронната система за ценообразуване да проверява на всеки 15 минути как се продават и дали са необходими допълнителни отстъпки. Цените се намаляват максимум четири пъти дневно - започвайки от 25% и достигайки до 90% отстъпка. По същия начин работи и Lidl на някои пазари.
Основното правило в REMA 1000 е че пазаруващите виждат само намаления на цените през деня, никога повишения. Всички повишения се правят нощем, когато няма клиенти в магазините. Освен това, цените са почти напълно централизирани, не варират от обект на обект.
Макар цифровите системи да са скъпи, компаниите казват че в крайна сметка спестяват време и пари, които иначе биха отивали за отпечатване и поставяне на нови етикети.
На теория е възможно динамичното ценообразуване да работи както Uber - при свръхтърсене на даден продукт, той може да поскъпва, а когато няма интерес към него - да поевтинява. До момента обаче няма данни това да се е случвало в значителен мащаб където и да е по света.
Една от причините е, че потребителите са сериозно притеснени от идеята и всеки търговец, който тръгне да я прилага на практика, ще се сблъска със силно негативна реакция. Освен това всъщност не е чак толкова лесно и евтино в реално време да се засече повишено търсене на конкретен продукт и да се промени цената му според ситуацията.
У нас също много ритейлъри започнаха да въвеждат електронни етикети, но поне на този етап целта на промените е спестяване на време за преетикетиране, а не промяна на цените според натовареността.