Знаете ли, че от създаването си досега най-голямата зала в България - софийската "Арена Армеец", е била домакин на над 27 800 събития? Ако условно приемем, че всяко едно от тях е посетено от поне 1000 души (при капацитет от 12 373 седящи места и още правостоящи), това означава, че през сградата са минали 27.8 милиона души. Току-що разбрахте колко хора засяга бизнеса на Христо Димитров и Иглика Нинова - и то само от един обект, в който са разположени техните продукти.

Двамата са част от ръководството на първия български производител на пожароизвестителни системи "УниПОС" ООД, чиито продукти днес могат да бъдат открити в повечето сгради у нас (ако не вярвате, проверете какво пише на противопожарния бутон в офиса). Преди обаче да се превърнат в лидер на българския, а впоследствие и част от глобалния пазар, компанията преминава през 27-годишен път, започнал като историите на най-големите световни технологични компании - от гараж.

Трима плевенски инженери и една бизнес ниша

Един от крайните продукти на "УниПОС" - детектори за дим

Източник: money.bg

Един от крайните продукти на "УниПОС" - детектори за дим

"Решението на регистъра по вписванията беше обявено в петък, на 17 март 1995 година", си спомня с прецизна точност Христо Димитров, който е един от тримата съоснователи на дружеството. Тогава той заедно със съдружниците си Атанас Димитров и Лъчезар Петров навлизат в познат бизнес, но без предприемачески опит. "Предишният ни опит в този нишов продуктов сегмент имаше решаващо значение за бързо стартирате и развитие на дейността на фирмата", обяснява Христо Димитров.

Атанас Димитров е първият конструктор въобще на подобни продукти в България, а Лъчезар Петров - негов колега от предишно държавно производство. Самият Христо Димитров казва за себе си, че не е имал към този момент опит в пожароизвестяването, но за сметка на това е експерт в електрониката - ключов елемент за всяка пожароизвестителна система. Така тримата за няколко месеца създават бизнес, който години по-късно ще бъде купен от един от най-големите световни играчи на този пазар - шведската Consilium Safety Group.

Първата поява пред публика на тримата инженери ги отвежда още през същата 1995 година на Международния панаир в Пловдив. Там те демонстрират прототипа на своята пожароизвестителна централа. "Пред нашия щанд имаше непрекъсната опашка от потенциални клиенти, които до този момент бяха работили само със западни продукти", казва Димитров.

Снимка 576355

Източник: money.bg

Ключово пазарно предимство тогава дават по-добрата цена и по-дългата гаранция на продуктите. "Често задаван въпрос на този панаир беше: вие как ще осигурите 3 години гаранция, като фирмата ви е на само 3 месеца?", спомня си още предприемачът. Впрочем, тук е мястото да се каже, че предприемаческата смелост на току-що създаденото дружество е толкова високо оценена от организаторите на панаира, че още тогава получават първия си медал (а днес вече има няколко стени в централата с награди).

От гаражен тип производство до (поне) милион продукти годишно

Идентифицирали пазарната ниша, създателите на "УниПОС" започват да организират и нужното производство. "Първоначалната инвестиция беше нашия опит в електрониката, както и желанието за успех. Във финансов аспект може да се каже, че компанията стартира с минимални средства и оборудване на учредителите, но и с доверието на клиентите, подкрепено с авансови плащания по конкретни договори", казва Христо Димитров.

Тримата предприемачи започват с "гаражен тип производство" - поръчките на първите модели конвенционални централи от сериите 4000 и 5000, както и пожароизвестители от серията 2000, са сглобявани на ръка в малко помещение в Плевен. В някои от случаите дори се е налагало и самите те да инсталират продуктите си по обекти - нещо, което традиционно и към момента се извършва от специализирани инженерингови компании.

Част от производствения комплекс на "УниПОС"

Източник: money.bg

Част от производствения комплекс на "УниПОС"

Бизнесът расте толкова бързо, че само след 4 години базата отеснява и компанията се сдобива с първия си собствен производствен терен - дружеството придобива сграда от 1000 кв.м. в града, където остава 10 години. "Това беше мястото за развитие на компанията, продуктите и утвърждаването ни на световните пазари", спомня си Христо Димитров.

"Дългосрочната ни стратегия включваше овладяване на повечето производствени дейности, свързани с продуктите и преминаване към затворен производствен цикъл", казва още той. Тук е мястото да обясним и как се произвеждат пожароизвестителните продукти, като най-общо има три нива - обработка на суровини (напр. пластмасов гранулат), производство на полуфабрикати (компонентите на една система - печатни платки, метални кутии и др.) и сглобяване на краен продукт. "УниПОС" започва отзад напред - първите години компанията само сглобява пожароизвестители от полуфабрикати, произведени в други заводи. Днес тя има абсолютно затворен производствен цикъл под един покрив и дори самата тя произвежда по поръчка полуфабрикати за други компании, а само с 1/3 от капацитета си може да произведе до 1 милион компонента годишно.

Първоначално компанията започва да изнася своите пожароизвестителни продукти за съседни на България страни, както и за Великобритания, но под чужда марка. "В момента продаваме на повече от 80 държави - в Европа, в Азия, Африка и в последно време доста в Южна Америка", казва Иглика Нинова, която е Търговски директор и дъщеря на един от основателите - Атанас Димитров. Казано по друг начин, произведени в Плевен пожароизвестителни системи предпазват от пожар обекти в двата края на света.

Роботи сглобяват сами детектори за дим

Източник: money.bg

Роботи сглобяват сами детектори за дим

По думите и на двамата мениджъри, основният ключ към успеха навън в този специфичен бизнес освен традиционното високо качество на продукцията, гама и наличности, е притежанието на сертификати за качество. С оглед важността на продуктите, регулациите на производството и изискванията към производителите са високи, което се превръща в естествена бариера както за всеки нов играч, така и за онези, които не могат да гарантират надеждност. "Различните сертификати отварят врати на различни пазари", казва Димитров и добавя, че проверките са ежегодни и строги - за всеки вид сертификат.

Бивш военен завод става световен производствен център

Благодарение на добре написаното домашно "УниПОС" получава достъп до все повече пазари, което отново създава нуждата от ново, по-голямо място за производство. Така само за 10 години производствената площ на компанията нараства от 1000 до 5500 кв.м., а тя се мести в реновирана сграда с много подходящо минало.

Компанията има напълно затворен производствен цикъл, като сама си произвежда необходимите компоненти

Източник: money.bg

Компанията има напълно затворен производствен цикъл, като сама си произвежда необходимите компоненти

Новият производствен дом на компанията вече приютявал производство на специализирана електроника - "тук се намираше бившият завод за ядрени прибори, структура от бившата военна промишленост, като част от тези фабрики са произвеждали и гражданска продукция". И можете ли да познаете каква продукция? Първите пожароизвестители за откриване на дим в света съдържат в себе си йонизационен източник, който е радиоактивен и съответно под специален военен контрол. И да, където в момента УниПОС създава своите продукти, са били произвеждани и първите подобни у нас.

Така "УниПОС" връща производството на пожароизвестителни системи там, откъдето е започнало някога - на плевенската улица "Сан Стефано" 47. В сградата работят близо 120 служители на всякакви позиции - оператори на производствена линия, технолози в специфичните производствени центрове, тест инженери, продуктови инженери, инженер-конструктори, програмисти и т.н.

Да привлечеш вниманието на 30 пъти по-голяма компания

За да гарантира качеството на продукцията, "УниПОС" създава собствена изпитателна стая с реални пожари

Източник: money.bg

За да гарантира качеството на продукцията, "УниПОС" създава собствена изпитателна стая с реални пожари

През 2014 година "УниПОС" достигат пореден връх в своето развитие, като благодарение увеличения производствен капацитет навлизат на пазара на поръчкова електроника (EMS). Така, от първоначален клиент на чуждестранни заводи за електроника (тук Христо Димитров прави уговорката, че винаги са търсили първо доставчици от България), компанията се превръща в дистрибутор на компоненти за други бизнеси. "Електроника има във всяко съвременно производство", казва предприемачът и добавя, че неговата фабрика може да бъде настроена за различни такива.

Този потенциал бива забелязан от шведския гигант в пожароизвестяването Consilium Safety Group, които започват работа с плевенската компания, а по-късно отправят и предложение за цялостно придобиване на дружеството. Шведската група е 30 пъти по-голяма от българската, като в състава си съдържа 22 търговски дружества и 8 продуктови компании. Силата й е в сложните системите за сигурност и безопасност на рискови обекти като кораби например, а "слабостта" й - в гражданския сегмент, където именно "УниПОС" е лидер.

Снимка 576350

Източник: money.bg

Благодарение на сделката, плевенската компания получава достъп до нови пазари и силна търговска структура, което вдига и целите - планът е до края на 2023 година да бъде удвоен обемът на продажбите, а до края на 2024-а - утроен. Нещо, което ще утвърди още повече Плевен и българския производител на световната карта за пожароизвестителни продукти.